actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2015, 16:21
kristof.v*rbruggen kristof.v*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 19
Zo weinig moet je wekelijks gaan lopen om fit te zijn

Uit nieuw onderzoek blijkt dat elke week tien kilometer gaan lopen al een heel grote impact heeft op de gezondheid. Verspreid over enkele dagen is dat dus verrassend weinig. Die lopers zouden in het algemeen minder wegen en maken minder kans op obesitas dan mensen die minder dan tien kilometer per week lopen of liever in hun luie zetel blijven zitten.

Niet enkel zijn de lopers die zich aan een schema van tien kilometer per week houden minder vatbaar voor overgewicht, ook hun bloeddruk is minder hoog, ze hebben minder cholesterolproblemen, minder vaak diabetes, minder kans op bepaalde kankers en artritis. Toch wel heel wat voordelen, in ruil voor die beperkte inspanning.

Terwijl die voordelen van een goede conditie evident zijn, is nieuw dat daarvoor eigenlijk maar beperkt getraind moet worden. "Het lijkt erop dat we het maximum uit lopen kunnen halen door lage dosissen", zegt Dr. Carl J. Lavie van het Ochsner Medical Center in New Orleans die bij het onderzoek betrokken is aan The New York Times. "Zo weinig als een ŕ twee loopsessies per week van telkens minder dan een uur werkt al heel gunstig."

Enkel wie loopt om de extra kilo's er af te zweten, zal langere rondjes moeten lopen dan van enkele kilometers. Ook wie loopt om steeds sneller te worden, heeft langere trainingssessies nodig. Maar voor wie dat niet het geval is, die heeft een paar keer per week aan twintig ŕ dertig minuutjes beweging al meer dan voldoende.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151129_01995221

eigen mening: Dit is een onderwerp waar ik zelf ook al een tijd over zit na te denken. Wanneer sport je nu eigenlijk genoeg? Wanneer sport je nu weer te veel, zodat het niet meer gezond is voor je eigen lichaam. Via dit artikel weet je nu al dat je zelfs niet zo veel moet sporten, waardoor je leven al een heel deel gezonder wordt in plaats van lui in je zetel te zitten. Er zijn altijd mensen die zeggen van ik kan zo ver niet lopen of ik heb geen tijd. Als je nu ziet heb je in een week al genoeg aan ongeveer 10 km lopen. Dat kan volgens mij iedereen wel verwezenlijken. Zelf vind ik beweging een van de belangrijkste onderdelen van de gezondheid. Het is bewezen dat je door veel te bewegen veel ziekten kan verminderen zoals overgewicht, ook hun bloeddruk is minder hoog, ze hebben minder cholesterolproblemen, minder vaak diabetes, minder kans op bepaalde kankers en artritis enzovoort.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2015, 19:49
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Sporten hoeft niet vermoeiend te zijn

Sporten is gezond, daar is iedereen het over eens. Zoals Kristof aanhaalde is het goed dat dit artikel duidt op het belang van sporten zelf. Hoeveel je sport maakt niet zo veel uit, zolang je maar sport is het goed. Je hoeft geen kilometers per dag te lopen of jezelf elke dag kapot te zweten in de fitness. Elke poging tot sporten is voldoende. Volgens mij kan dit veel mensen over de streep trekken. Er zijn veel mensen die niet aan sporten durven beginnen omdat ze bang zijn dat ze het niet zullen volhouden. Als aan deze mensen duidelijk wordt gemaakt dat je niet veel hoeft te sporten, dan kunnen ze makkelijker instemmen om het eens te proberen. Iets doen is altijd beter dan niets doen. Zelfs een kwartiertje wandelen kan helpen. Eens te voet naar de bakker gaan, een herfstwandeling maken, tot bij een kennis fietsen ... alles helpt, je moet het gewoon doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.