actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2015, 21:19
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Mobiel bellen goedkoper in België, vaste lijn duurder

Mobiel bellen goedkoper in België, vaste lijn duurder

Mobiel bellen blijft in ons land goedkoop in vergelijking met onze buurlanden. In vaste telefonie doet België het dan weer slechter. Dat blijkt uit een vergelijkende studie van de toezichthouder BIPT met vijf buurlanden.
De voorbije jaren hebben de prijzen voor mobiele telefonie en data (abonnementen) in België een stevige duik genomen. In 2014 is de prijs van een mobiele oproepminuut met 8,6 procent gedaald in vergelijking met het voorgaande jaar. Een sms-bericht werd vorig jaar gemiddeld 4 procent goedkoper en de prijs van mobiele data daalde van 4,2 eurocent per megabyte tot 2,1 eurocent per megabyte. Alleen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk betalen de consumenten minder. Vooral wie zeer weinig verbruikt, doet gouden zaken bij onze zuiderburen.
Wie intensief mobiel surft en belt, komt er in België bekaaid van af. Alleen in Duitsland betalen grootgebruikers meer. Wie veel naar zijn smartphone grijpt, betaalt in België gemiddeld 34,35 euro per maand, in Duitsland is dat 50,51 euro. In Frankrijk ligt het prijskaartje veel lager met 20,21 euro.
Ook voor de 40 procent van de Belgen die nog een beroep doet op prepaidkaarten brengt het rapport van BIPT goed nieuws. Ons land behoudt een gemiddelde positie voor het merendeel van de profielen dankzij een geringe daling van de prijzen. Enkel in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland liggen de prijzen lager. Frankrijk en Luxemburg zijn de duurste landen.
Vaste telefonie
Minder goed nieuws is er voor mensen die een afzonderlijk abonnement nemen voor vaste telefonie. Bijna alle gebruikersprofielen betalen in België meer dan in onze buurlanden. Alleen in Nederland moeten de consumenten meer betalen. Belgen die hun vaste lijn tijdens de piekuren op middelmatige basis gebruiken betalen gemiddeld 33,46 euro per maand. In Nederland is dat 38,61 euro. Ook tijdens de daluren en de weekenden betalen de medium-gebruiksprofielen in ons land meer dan in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland of Luxemburg. Ook hier heeft Nederland de hoogste prijzen.
Ons land scoort wel goed voor de zware profielen. In geen enkel land betalen ze minder dan in België. Enkel tijdens piekuren doet het Verenigd Koninkrijk het beter. Wie veel en uitsluitend tijdens de piekuren belt, betaalt in België 35,73 euro per maand. In het Verenigd Koninkrijk is dat 3 cent goedkoper.
Telecombundels
BIPT liet ook zijn licht schijnen over de pakketten die de operatoren, zoals Telenet en Proximus, aanbieden. Die pakketten zijn in ons land aan een opmars bezig. Zo kiest 70 procent van de consumenten voor verschillende diensten bij een operator. Al blijft vergelijken de boodschap, want in bundelpakketten scoort België gemiddeld in vergelijking met de buurlanden. Zo heeft Telenet vorig week nog een prijsverhoging aangekondigd. Ook Proximus heeft op 1 juli de prijzen van een resem telecombundels verhoogd. Die prijsstijgingen verzwakken onze positie tegenover de buurlanden.
In de categorie 4-playbundels (met vaste telefonie, internet, televisie en mobiele telefonie) die een snelheid aanbieden van 30 tot 100 Mbps doen we het net slechter dan Nederland, maar beter dan Duitsland en Luxemburg. Voor de meest populaire profielen, inclusief kosten van vaste telefonie (25 of 70 oproepen), springt België over Nederland met het tweede goedkoopste aanbod. Het Verenigd Koninkrijk profileert zich als goedkoopste land wanneer de bundel snel internet (30 tot 100 Mbps) bevat. Met zeer snel internet (meer dan 100 Mbps) staat Frankrijk aan de top.
Als we naar de 3-playbundels kijken bekleedt België met de vijfde plaats een ongunstigere positie. Frankrijk profileert zich als goedkoopste land, al is de beschikbaarheid van snel internet daar beperkt tot de stedelijke agglomeraties.

Bron: Knack 16/12/15 om 11:58 http://moneytalk.knack.be/geld-en-b...mal-635699.html

Mening: De laatste jaren is de kost van alles wat mobiel bellen, smsen en surfen betreft sterk gedaald in België. Ik denk dat dit grotendeels komt door de provider Mobile Vikings die een einde wou maken aan de dure mobiele tarieven in België. Want in Nederland kon je al lang surfen aan een schappelijke prijs, maar in België was dit 5 jaar geleden amper te betalen. Het artikel zegt ook dat de grotere providers als Telenet en Proximus nu ook een serieuze opmars doen in hun abonnementen. Natuurlijk komt dit door de sterke concurrentie, hierdoor zijn de grote providers tegen mekaar op hun prijzen moeten gaan verlagen. De tijden veranderen natuurlijk en een wereld zonder gsm kunnen we ons niet meer voorstellen. Het toestel wordt ook meer en meer gebruikt door oud en jong. Wat me wel opvalt is dat er nog steeds zoveel mensen voor een prepaid kaart kiezen, want de abonnementen zijn vaak zoveel voordeliger. Wat me wel doet verschieten is de hoge kostprijs van een vaste lijn. Ik zou denken dat men die toch niet vaak meer gebruikt in deze tijd. Maar zoals op het einde wordt aangehaald zit dat tegenwoordig vaak verwerkt in een pakket dat je afneemt van je provider. Dat bevat dan alles van telefonie, digitale televisie en internet. Dit zorgt ervoor dat je dit allemaal aan een schappelijke prijs per maand kan afnemen van je provider.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th February 2016, 15:11
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Mobiel bellen goedkoper en vaste lijn duurder

Mijn mening komt overeen met de mening van R*my. Toch zie ik vooral een andere reden voor het duurder worden van de vaste lijn. Volgens mij zal de vaste lijn binnen een termijn van 10 à 15 jaar verdwijnen. Nagenoeg iedereen gebruikt een gsm of smartphone. Wanneer de oudste generaties verdwijnen, zal de vaste lijn met hen mee verdwijnen. De vaste lijnen duurder maken, werkt dit nog meer in de hand. Persoonlijk zou ik het ook niet erg vinden als de vaste lijn ooit zou verdwijnen. Ik heb het zelf niet en ik mis het ook niet. Iemand die een gsm en internet heeft, kan naar mijn mening alles wat hij/zij moet doen. Een vaste lijn wordt dan overbodig.
Dat mobiel bellen goedkoper wordt, vind ik een goede zaak. Persoonlijk gebruik ik een prepaid-kaar, omdat ik op die manier niet meer kan verbruiken dan er op mijn kaart staat. Hetzelfde voor wanneer mijn gsm gestolen zou worden. Als de kaart op is, is het gedaan. Zo voorkom ik sowieso een hoge factuur op het einde van de maand omdat ik niet op de hoogte was van mijn exact verbruik die maand. Sommige maanden zijn nu eenmaal drukker dan andere maanden. De concurrentie tussen de operatoren onderling heeft ook een grote invloed op de prijzen. Al verwacht ik niet dat de consumenten hier wakker van zullen liggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.