actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd August 2006, 13:36
fenna fenna is offline
Fenna
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: heist - op - den - Berg
Posts: 38
Klacht tegen Leterme in Sint-Lambrechts-Woluwe

Twee Franstaligen hebben maandagnamiddag bij de politie van Sint-Lambrechts-Woluwe klacht ingediend tegen Vlaams minister-president Yves Leterme op basis van de antiracismewet. Aanleiding voor de klacht, die zal worden overgemaakt aan het Brusselse parket, zijn de uitspraken van Leterme in de Franse krant Libération.

In de krant zei Leterme dat de Franstaligen in de Vlaamse rand blijkbaar "intellectueel niet in staat zijn Nederlands te leren". De opmerking veroorzaakte heel wat ophef in het Franstalige landsgedeelte. De indieners van de klacht zijn Jean-François Thayer en Yvan Verougstraete. De eerste staat bij de gemeenteraadsverkiezingen op de lijst Cap-Woluwe in Sint-Lambrechts-Woluwe. De tweede is een gewezen gemeenteraadslid.

Niettemin stellen ze dat hun démarche niet door politieke motieven is ingegegeven. Ze hopen dat het initiatief niet door een politieke partij wordt gerecupereerd. Olivier Maingain, voorzitter van het FDF (Front Démocratique des Francophones) liet maandag in de pers weten dat hij eveneens van plan is klacht in te dienen.

De Morgen online 21/08
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd August 2006, 15:32
stijn.janssens stijn.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Turnhout
Posts: 91
Ik vind dat de Franstalige wel gelijk hebben. Leterme mag zijn mening geven over zulke onderwerpen, maar hij moet er op letten op welke manier hij dat doet. Met deze uitspraak rijdt hij tegen de kar van alle Franstalige in ons land, en raakt hij niet aan de enkelingen die het Nederlands weigeren te spreken.
Uit het laatste nieuws: Vervang Franstalige maar eens door Afrikanen, en niemand zou er aan twijfelen dat het hier over racisme ging.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th August 2006, 15:35
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door stijn.janssens
Ik vind dat de Franstalige wel gelijk hebben. Leterme mag zijn mening geven over zulke onderwerpen, maar hij moet er op letten op welke manier hij dat doet. Met deze uitspraak rijdt hij tegen de kar van alle Franstalige in ons land, en raakt hij niet aan de enkelingen die het Nederlands weigeren te spreken.


Die enkelingen die het Nederlands weigeren te spreken?

Citaat:
Uit het laatste nieuws: Vervang Franstalige maar eens door Afrikanen, en niemand zou er aan twijfelen dat het hier over racisme ging.


Ja, in dat geval wel... maar dat effect bekom je nu eenmaal altijd als je gesprekken volledig uit zijn context rukt en er woorden in verandert.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th August 2006, 18:20
Fieke Fieke is offline
Sofie
 
Geregistreerd op: Jan 2006
Locatie: Nijlen
Posts: 34
Lichtjes te ver...

Ik vind het ook zo dat er te ver van de context wordt gegaan.
Als je elke keer over zwarten, Turken of Marokanen moet beginnen... Dat is racisme uitlokken.
Desondanks vind ik ook wel dat Leterme zijn mening op een andere manier had moeten geven. Je weet dat je als politicus in de schijnwerpers staat en dat er altijd mensen zitten te wachten tot je een fout begaat. Dus had hij misschien toch beter even langer nagedacht over zijn woorden...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th August 2006, 09:48
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
'z hebben er bang van. Kijk met wat voor rommel La Dernière Heure afkwam deze week... De haat tegenover onze Vlaamse Minister President zit diep, vooral omdat ze hem onmogelijk kunnen beïnvloeden/onder druk zetten, iets wat in de Federale regering ongetwijfeld anders zou zijn geweest
"C'est un homme dangereux. Donne-lui le congé pénitentaire."
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th August 2006, 11:52
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Ik vind zijn stelling helemaal niet grof, want uiteindelijk zijn er inderdaad maar 2 mogelijkheden waarom men in die gemeenten geen nederland praat:

1/ onwillendheid
2/ cognitieve incompetentie

Misschien kan hier het alombekende spreekwoord gelden: de waarheid kwetst het meest, en is er inderdaad een onwillendheid in het spel. Daarbij stoort mij tegenwoordig enorm hoe vlug het woord rascisme bij uitspraken komt kijken, en de foutieve manier van gebruik ervan. Denken jullie echt dat enkel Vlamingen zich soms uitlaten over die anderstalige 'landgenoot'? Het enige verschil is dat vlamingen met politiek gefundeerde commentaren komen, en de walen enkel kunnen "boe-roepen" om hun kiezers te verzekeren, maar verder geen acties ondernemen. En van dit "politiek pascifisme" zijn in laatste voorvallen enorm veel voorbeelden van te vinden.

Mensen met meer suggesties kunnen ze hier altijd posten


Aan de andere kant moet ik toegeven dat ook Leterme een beetje hypocriet is, dan wel met andere redenen die ik hierboven heb kunnen lezen.

Want ondanks deze tamelijk stoere praat over franstaligen die mogelijk incompetent moeten zijn om nederlands te leren, vind ik dat vlaamse politici, en in het bijzonder cd&v te laf zijn om de faciliteiten af te schaffen. Uiteindelijk hebben vlamingen zelf deze faciliteitenstructuur bedacht.

Daarbij komt nog eens dat het eigelijk om een idiote uitspraak gaat, want wie kan er een reden bedenken waarom de franstaligen nederlands zouden leren? Men maakt het hen al jaar en dag gemakkellijk om in het frans hun ding te doen!!!

Als het Leterme dus echt te doen was om een vlaams nationalistisch discours te varen, waren er al wel meerdere maatregelen getroffen, en had hij zo zijn staart niet moeten intrekken bij het dossier B-H-V, waar hij hoog van de toren blies bij vorige verkiezingen.
Ik geef hierbij evengraag toe dat N-VA hierbij ook niet genoeg invloed heeft gehad om de splitsing toch door te voeren.
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th August 2006, 15:07
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Faciliteitengemeenten zijn een verloren zaak, geloof me ik woon er vlakbij. Op 2 kilometer van hier in Wezembeek Oppem is ALLES in't Frans, en dan heb ik het nog niet eens over Kraainem. Dat zijn verloren gemeentes, dat heeft niets met lafheid te maken, proberen om die terug 100 % administratief/legislatief Vlaams te krijgen is mogelijk, maar het zal geen succes kennen, het is niet realistisch.
Dus voor die suggesties, neem het aan van mij, ik woon er middenin, en zelfs ik heb het al opgegeven. Ik maak me veel meer zorgen over de verdere opmars, het is als een parasiet, overal meer en meer Frans, Sterrebeek, Zaventem en Vilvoorde beginnen ook al te verfransen. Dat baart me veel meer zorgen. Iemand suggesties?

Wat B-H-V betreft, daar heeft de CD&V/NVA coalitie inderdaad aan veel krediet moeten inboeten.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th August 2006, 15:27
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Pieterjan
Denken jullie echt dat enkel Vlamingen zich soms uitlaten over die anderstalige 'landgenoot'?

Het is niet omdat een ander het doet dat wij ons ook moeten verlagen. Zulke uitspraken horen gewoon niet. Dat is schelden en schelden is iets voor kleine kindjes.

Citaat:
Ik maak me veel meer zorgen over de verdere opmars, het is als een parasiet, overal meer en meer Frans, Sterrebeek, Zaventem en Vilvoorde beginnen ook al te verfransen. Dat baart me veel meer zorgen

Wat mij zorgen baart zijn de toenemende klimaatsproblemen, de honger en tegelijkertijd de obesitas in de wereld, de verzuurde maatschappij waarin verkrachting, vluchtmisdrijf, dronken chauffeurs, geweldpleging enz schering en inslag zijn, enz...
De oprukking van het Frans (als ik me niet vergis één van de 3 officiële landstalen in België en dus gelijkwaardig aan het Nederlands) is wel het minste wat mij zorgen baart.
De oprukking van het Frans vergelijken met een parasiet vind ik dus persoonlijk lichtjes overdreven...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 26th August 2006, 15:41
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Gij woont hier niet in de rand, so I don't care what you have to say on it.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 26th August 2006, 17:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Pieterjan
... en de walen enkel kunnen "boe-roepen" om hun kiezers te verzekeren, maar verder geen acties ondernemen..

Marshallplan blijkt al bij al toch behoorlijk uitgevoerd te worden (zie aansluitend artikel). Vraag is idd of het voldoende zal zijn om de malaise te boven te komen...

Citaat:
...vind ik dat vlaamse politici, en in het bijzonder cd&v te laf zijn om de faciliteiten af te schaffen.

Is niet zozeer een zaak van 'laf': wijziging in faciliteitenstatuut vereist, als ik mij niet vergis, een 2/3-meerderheid binnen elke taalgroep in beide wetgevende Kamers... In elk geval: faciliteiten zijn grondwettelijk 'gebetonneerd', en moed vanwege één partij of taalgroep volstaat niet (meer) om de zaak op te doeken...

En daarbij:

Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
... Ik maak me veel meer zorgen over de verdere opmars, het is als een parasiet, overal meer en meer Frans, Sterrebeek, Zaventem en Vilvoorde beginnen ook al te verfransen. Dat baart me veel meer zorgen..

Conclusie: eruit 'leren' dat 'toegevingen' zoals destijds met de faciliteiten geen oplossing zijn, maar dat ze integendeel de 'verkoop' inluiden van een stukje Vlaanderen. Dus: NO MORE!
En vervolgens heel duidelijk maken dat:
-een (taal)gemeenschap die in de praktijk constant 'zit te prutsen' aan de wettelijke erkende (taal)grenzen, het bestaan van een unitaire Belgische staat echt wel op de helling zet...
-een solidariteitsmechanisme middels financiële transferten alleen maar kan blijven duren middels 100% transparantie over het hoe, waar en waarom van welke bedragen... Indien njet, verdere cover-ups en/of manifest gevoel van 'blijven dweilen met de kraan open' (meer dan 30% komt blijkbaar niet verder dan een diploma lager middelbaar onderwijs - zie aansluitend artikel ) : bye-bye unitaire sociale zekerheid!

Btw, men hoeft geen Cyriel Verschaeve-adept of inwoner van de rand zelf te zijn om zich betrokken te voelen op deze zaak en over deze materie mee te kunnen praten... Anderzijds kan de milieuproblematiek geen excuus zijn om in deze een laissez-fairementaliteit voor te staan...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 26th August 2006, 17:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Marshall wordt werk van lange adem

Marshall wordt werk van lange adem


Eén jaar geleden stelde de Waalse regering enthousiast het Marshallplan voor, dat de Waalse economie terug op de sporen moet zetten. Plannen maken is makkelijk, de uitvoering is andere koek. De Standaard ging na wat er na één jaar gerealiseerd is. We spraken met politici en ondernemers, Vlamingen en Walen, voor- en tegenstanders.


Volgende woensdag is het precies een jaar geleden dat de Waalse regering met veel bombarie haar Marshallplan voorstelde om de Waalse economie uit het slop te halen. Tussen 2006 en 2010 wordt 1,4 miljard euro uitgetrokken voor een verlaging van de fiscale druk, steun aan het bedrijfsleven en opleidingen. Doel is een nieuwe dynamiek en cultuuromslag te realiseren.

De start leek veelbelovend. De reacties op het plan waren bijna overal (ingehouden) positief. Dat enthousiasme werd echter vrij snel de kop ingedrukt toen Wallonië overspoeld werd door een reeks politieke schandalen.

In de media, zeker de Vlaamse, werd de voorbije maanden niet veel meer over het Marshallplan bericht. Een jaar na de lancering blijkt achter de schermen heel wat werk te zijn verzet.

In de begroting voor 2006 werd 286 miljoen euro uitgetrokken. Met de goedkeuring van een omvangrijk programmadecreet is het belangrijkste wetgevende werk achter de rug.

Ook op het terrein zijn de eerste resultaten zichtbaar. Een hele rist ,,anti-economische'' lokale en provinciale pestbelastingen werd afgeschaft. De zogenaamde competitiviteitspolen - samenwerkingsverbanden tussen ondernemingen, universiteiten en opleidingscentra - werkten projecten uit. Een onafhankelijke jury, onder leiding van de Vlaamse ondernemer en gewezen VBO-voorzitter Luc Vansteenkiste, selecteerde 27 projecten.

Vansteenkiste is enthousiast. ,,Het grote verschil met vroeger is dat de politiek zich niet gemoeid heeft. Daarnaast gaan de beschikbare middelen niet langer in alle richtingen, maar is er sterk gefocust op bepaalde sectoren. De ondernemers zijn echt gretig op het aanbod ingegaan.''

De Waalse regering heeft voorts ook de sanering van een pak vervuilde bedrijfsterreinen opgestart. Jongeren en leraars kregen de kans om in het buitenland taalopleidingen te volgen. Er werd een overkoepelend agentschap opgericht dat de economische steun aan ondernemingen moet coördineren en de achterstand bij de behandeling van dossiers voor economische expansiesteun werd weggewerkt.

Het gros van de beloofde en aangekondigde maatregelen is op de sporen gezet. Vraag is dus niet of het Marshallplan wordt uitgevoerd, maar of het voldoende is. Of het meer is dan een druppel op een hete plaat.

162 jongeren op taalstage sturen verandert niets aan het feit dat 32 procent van de Waalse jongeren niet verder raakt dan een diploma lager middelbaar onderwijs.

Op de werkloosheid heeft het plan voorlopig nog geen impact gehad. Die is het voorbije jaar niet gedaald. De vooruitzichten voor de economische groei en nieuwe investeringen zijn dan weer positief.

Er wordt driftig aan de weg getimmerd, maar een shockeffect is nog niet echt waar te nemen. Het Waalse economisch herstel lijkt een werk van lange adem te worden.

Van onze redacteurs Steven Samyn Johan Rasking

De vijf assen van het Marshallplan:
http://www.standaard.be/Krant/Beeld...kelId=G8F10P2RI


DS, 26-08-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 26th August 2006 om 19:42.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 26th August 2006, 18:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
162 jongeren op taalstage sturen verandert niets aan het feit dat 32 procent van de Waalse jongeren niet verder raakt dan een diploma lager middelbaar onderwijs.

Misschien had Leterme dan toch gelijk?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 27th August 2006, 04:03
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Wat mij zorgen baart zijn de toenemende klimaatsproblemen


Onder het motto: "Begin bij jezelf" zou ik dan toch eens denken aan de aankoop van een andere wagen Wim
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 27th August 2006, 04:10
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
[FONT=Trebuchet MS][I]Is niet zozeer een zaak van 'laf': wijziging in faciliteitenstatuut vereist, als ik mij niet vergis, een 2/3-meerderheid binnen elke taalgroep in beide wetgevende Kamers... In elk geval: faciliteiten zijn grondwettelijk 'gebetonneerd', en moed vanwege één partij of taalgroep volstaat niet (meer) om de zaak op te doeken...


Mijn excuses voor de verkeerde uitdrukking, ik doelde op de oude CVP ipv CD&V, die er mede voor zorgde dat er een betonnering plaats kon vinden van de taalfaciliteiten (heel het gedoe met Luc Van den Brande), ipv een afschaffing.

En hoe zeggen de walen het nu ook weer? De leeuw brult wel maar hij klauwt niet...
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 27th August 2006, 21:14
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Pieterjan
Onder het motto: "Begin bij jezelf" zou ik dan toch eens denken aan de aankoop van een andere wagen Wim

Als ik het geld had zou dat het eerste zijn dat ik deed. Maar spijtig genoeg ben ik maar een arme student
Ik compenseer dat overigens door zoveel mogelijk met de fiets te rijden en heel bewust te rijden (niet te snel optrekken, niet te snel rijden, aan verkeerslichten op tijd stoppen met gas geven, enz...).
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 29th August 2006, 08:49
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Citaat:
De oprukking van het Frans (als ik me niet vergis één van de 3 officiële landstalen in België en dus gelijkwaardig aan het Nederlands) is wel het minste wat mij zorgen baart.

Nogmaals, je woont hier niet, dus je kent dit probleem en de geschiedenis ervan niet even grondig als een local. Je ervaart het op een hele andere manier. Dagdagelijkse realiteit vs. Het Journaal bekijken of de krant lezen is iets heel anders. Moest een Palestijn, Libanees of Israëli hier op het forum zijn mening uiten over de hele situatie in het heilig land, zou ik zijn mening niet bagateliseren, want hij is verdorie betrokken partij, ik niet. Hoewel ik er dikwijls mijn gedacht over zeg.

Als ik zin heb om de taalsituatie in de rand negatief te beschrijven, hetzij als een kanker, een gezwel, een woekering, een parasiet, dan heb ik hier mijn redenen voor. Noem het dichterlijke vrijheid.

That being said, "als ik me niet vergis één van de 3 officiële landstalen in België en dus gelijkwaardig aan het Nederlands".

Read up. Waarom in de eerste plaatsen faciliteiten? Wat zijn faciliteiten en waarom hadden sommige franstaligen ze nodig in bepaalde gemeenten? En dat is er ook nog zoiets als "de taalgrens" (or sumthin).
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 29th August 2006, 10:16
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
Nogmaals, je woont hier niet, dus je kent dit probleem en de geschiedenis ervan niet even grondig als een local. Je ervaart het op een hele andere manier. Dagdagelijkse realiteit vs. Het Journaal bekijken of de krant lezen is iets heel anders.



Je hebt gelijk dat ik inderdaad niet weet hoe het daar echt is, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat het zo erg is dat het bijna onleefbaar wordt. Jij praat toch wel een mondje Frans, niet? Ik zou het wel leuk vinden als ik de kans had mijn tweetaligheid (die de laatste jaren fel achteruit is gegaan) op peil te houden...
Als er meer en meer Frans gesproken wordt wil dat zeggen dat er toch wel een hele hoop mensen liever Frans praten dan Nederlands, kan je hen dat kwalijk nemen? Ik niet. Natuurlijk moeten de wettelijke eisen in een faciliteitsgemeente gevolgd worden, maar ik vermoed dat dat nog wel steeds zo is. Of vergis ik mij hier? Als het alleen de mensen bij den bakker en de café-uitbaters zijn die uitsluitend Frans praten is dat toch een overkomelijk probleem? Ik vind wel dat ze moeite moeten doen om Nederlandstaligen ook in hun eigen taal aan te spreken, maar als ze het niet doen ga ik hen daar echt niet vies voor bekijken.
Overtuig mij anders zou ik zeggen.

Citaat:
Citaat:
Als ik zin heb om de taalsituatie in de rand negatief te beschrijven, hetzij als een kanker, een gezwel, een woekering, een parasiet, dan heb ik hier mijn redenen voor. Noem het dichterlijke vrijheid.


Jouw dichterlijke vrijheid ruikt in mijn ogen (of neus ) verdacht veel naar discriminatie en daar heb ik een grondige afkeer van. Doet mij overigens ook een beetje denken aan die scène uit The Matrix waarin Agent Smith zijn afkeer van het walgelijke menselijke ras uit de doeken doet aan Morpheus.

Citaat:
Citaat:
That being said, "als ik me niet vergis één van de 3 officiële landstalen in België en dus gelijkwaardig aan het Nederlands".


Read up. Waarom in de eerste plaatsen faciliteiten? Wat zijn faciliteiten en waarom hadden sommige franstaligen ze nodig in bepaalde gemeenten? En dat is er ook nog zoiets als "de taalgrens" (or sumthin).


Het concept van faciliteitsgemeenten heeft duidelijk zijn doel gemist en er is idd nog zoiets als een taalgrens, maar dat verbied mensen toch niet om buiten die grens de taal te spreken die ze het liefste spreken? Als ook de officiele instanties daarentegen de taalgrens met de voeten treden is dat iets anders, maar de gewone bevolking kan ik dat echt niet kwalijk nemen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -

Laatst aangepast door Wouter : 30th August 2006 om 07:40.
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 29th August 2006, 23:46
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Wim, mijn oprechte excuses, maar het feit om de problemen 'in de rand' te ontkennen is gewoonweg belachelijk. De faciliteiten gaan oneindig veel verder dan gewoon de taalproblemen. Kijk maar naar de opkomst van de Union Francophone, die via waalse kiezers meer zeggenschap heeft over vlaamse gemeenten. Dat is maar één van de huidige problemen en de lijst is eindeloos.

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Wat mij zorgen baart zijn de toenemende klimaatsproblemen, de honger en tegelijkertijd de obesitas in de wereld, de verzuurde maatschappij waarin verkrachting, vluchtmisdrijf, dronken chauffeurs, geweldpleging enz schering en inslag zijn, enz...


Je geeft hier zelf toe dat deze facilitaire problemen je niet interesseren, ik vraag me dan toch wel af waarom ik jou naam in deze topic zoveel zie voorkomen, en steeds met dezelfde utopische argumenten er onder

In het geval van milieuproblemen vind ik je argumenten in ieder geval veel sterker en overtuigender dan diegene in deze topic.
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -

Laatst aangepast door Pieterjan : 30th August 2006 om 00:02.
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 30th August 2006, 07:42
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Citaat:
dichterlijke vrijheid ruikt in mijn ogen (of neus ) verdacht veel naar discriminatie en daar heb ik een grondige afkeer van.

Ok, nu heb ik het echt wel gehad, nu gaan we die toer op. Wat moet iemand tegenwoordig doen om NIET discriminerend/racistisch over te komen? Ik werk elke dag met tientallen franstaligen. Heb ik iets tegen die mensen? Natuurlijk niet wat voor ne zever is dat hier allemaal. Ik amuseer mij te pletter en als we het over het taalprobleem hebben gaat het NERGENS over disciminatie, maar jij trekt (die aloude beduimelde) kaart wél.

Eerlijk gezegd verbaast het me dat je het woord racisme niet gebruikt hebt. Aangenaam verrast.

'k ga hier geen moeite meer insteken, de dumbassness level ligt te hoog. Ga ergens nutteloze regels als alcoholslot verplicht op alle wagens verzinnen, of ga wat ranzige yoghurt fretten, maar hier doe ik niet in verder.
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 7th September 2006, 12:57
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
Ok, nu heb ik het echt wel gehad, nu gaan we die toer op. Wat moet iemand tegenwoordig doen om NIET discriminerend/racistisch over te komen? Ik werk elke dag met tientallen franstaligen. Heb ik iets tegen die mensen? Natuurlijk niet wat voor ne zever is dat hier allemaal.

Ik probeer mijn woorden steeds met zorg te kiezen om onbedoelde beledigingen en verwijten te vermijden. Ik heb gezegd dat je uitspraak 'verdacht veel ruikt naar discriminatie' wat ongeveer hetzelfde is als 'het neigt naar discriminatie'. Dat is iets anders dan zeggen 'dat is je reinste discriminatie', wat ik dus niet gezegd heb. Toegegeven, de nuance is mss niet voor iedereen even duidelijk, maar voor mij is ze wel groot. Als ik je gekwetst heb met mijn uitspraak bied ik je mijn excuses aan, want dat was niet de bedoeling.
Mijn uitspraak was voor een stuk ook ingegeven door de associatie met de bovengenoemde scène uit 'The matrix', die voor mij een 'mooie' metafoor is voor de houding van de doorgewinterde rascist tgo vreemdelingen. Ik kan er ook niets aan doen dat dat beeld bij jouw uitspraak in me opkwam.

Ik heb gevraagd of je me zou willen overtuigen van waarom het oprukken van het Frans vergeleken kan worden met een parasiet, maar daar heb ik tot dusver nog geen overtuigende argumenten voor gekregen. Aldus blijf ik het grof vinden om de gebruikers van het Frans in een faciliteitsgemeente te vergelijken met een parasiet, kanker of gezwel.

Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
'k ga hier geen moeite meer insteken, de dumbassness level ligt te hoog. Ga ergens nutteloze regels als alcoholslot verplicht op alle wagens verzinnen, of ga wat ranzige yoghurt fretten, maar hier doe ik niet in verder.

Alcoholslot lijkt mij ook redelijk nutteloos, blij dat we het daarover eens zijn.
Ik weet niet waar je de associatie tussen mij en ranzige yoghurt haalt, maar terecht is ze niet.

Citaat:
Orgineel gepost door Pieterjan
Je geeft hier zelf toe dat deze facilitaire problemen je niet interesseren, ik vraag me dan toch wel af waarom ik jou naam in deze topic zoveel zie voorkomen, en steeds met dezelfde utopische argumenten er onder

Ik heb niet gezegd dat die problemen me niet interesseren (hoewel je dat mss wel zou kunnen afleiden uit het feit dat ik er niet echt veel ervaring mee heb), ik heb gezegd dat ik niet begrijp dat je je er zo druk over kan maken terwijl er zo vele belangrijkere en ergere dingen in de wereld gebeuren. Ik vraag me oprecht af wat voor Wouter het probleem juist is, net omdat het me wel interesseert.
Waarom mijn naam hier zoveel voorkomt is omdat ik nu eenmaal een betweter ben en omdat ik het moeilijk heb met uitspraken zoals Wouter die hier al enkele malen gedaan heeft.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.