actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th June 2014, 21:54
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Is het ontbijt dan toch geen wondermaaltijd?

Is het ontbijt dan toch geen wondermaaltijd?

Vele mensen slaan regelmatig het ontbijt over door tijdsgebrek, weinig eetlust of uit gewoonte. Zij krijgen dan ook vaak te horen dat hun gedrag erg ongezond is. Dat zou nu wel eens allemaal verleden tijd kunnen zijn, tenminste als we twee nieuwe studies mogen geloven. De onderzoeken stellen dat alles wat we al wisten over het ontbijt fout zou zijn. Lees hier enkele bevindingen over 'de belangrijkste maaltijd van de dag'.
Al jarenlang wordt aangenomen dat ontbijten enkele positieve effecten op het lichaam heeft. Niet alleen zou je sneller gewicht verliezen, ook je metabolisme en cardiovasculaire gezondheid zouden een 'boost' ervaren. In twee nieuwe en onafhankelijke studies blijkt nu dat er helemaal geen verschil is tussen personen die uitgebreid tijd besteden aan het ontbijt of diegene die deze maaltijd overslaan.
Vermageren
De eerste proef, uitgevoerd door de Universiteit van Alabama, bestudeerde 309 zwaarlijvige en obese deelnemers die probeerden om gewicht te verliezen. Na vier maanden bleek dat zowel de ontbijtgroep als de controlegroep vermagerd waren. Daarbij had het eten of overslaan van een ontbijt "geen waarneembaar effect op gewichtsverlies."
Metabolisme
Het andere onderzoek vroeg aan 'magere' personen om zich te onthouden van het ontbijt of juist meer dan 700 caloriën te eten voor het middaguur. Ook hieruit bleek dat een vroege maaltijd geen effect heeft op het metabolisme of energieniveau doorheen de dag. Wel werd vastgesteld dat mensen die ontbijt eten meer lichamelijk actief zijn dan anderen. Ze hebben ook een stabielere bloedsuikerspiegel tijdens de middag en avond.
Gevaarlijk
"Er bestaat al heel lang de overtuiging dat het ontbijt een 'wondermaaltijd' is. Toch moeten we vaker openstaan voor discussie en de resultaten van wetenschappelijke studies goed doornemen", stelt dokter Emily Dhurandhar. Met deze nieuwe resultaten raden voedingexperts echter niet aan het ontbijt zomaar uit je menu te schrappen. "Het overslaan van een maaltijd kan gevaarlijk zijn voor bepaalde soorten mensen, zoals kinderen of personen met hypoglycemie."

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...rmaaltijd.dhtml
Datum: 10/06/2014 om 11u19


Mening

Dit is het eerste artikel dat ik ooit gelezen heb waarin staat dat het ontbijt niet belangrijk is. Hier heb ik twijfelgevoelens bij. In de media wordt veel aandacht geschonken aan het belang van het ontbijt en dit artikel vertelt dat het allemaal niet waar is. Dit doet mij toch nadenken. Ik ben van mening dat het ontbijt wel belangrijk is. Ik kan mezelf als voorbeeld nemen. Ik ontbijt elke dag vrij uitgebreid. Als ik een dag niet kan ontbijten door een bepaalde reden ben ik meer geneigd om zoete tussendoortjes te eten en voel ik mij tegen de middag aan de slappe kant. Wanneer iemand meer zoete tussendoortjes eet neemt de kans op verdikking toe. Wanneer iemand zich slap voelt kan dit zich uiten in onverschilligheid, luiheid tot zelfs geďrriteerde gevoelens. Ik vind dat het ontbijt noodzakelijk is om een dag gezond te starten. Natuurlijk hangt alles ook af van wat je eet als ontbijt. Je kan verschillende dingen eten als ontbijt. Voorbeelden hiervan zijn muesli, granenkoek, boterhammen, havermout, gebakken broodjes, koffiekoeken, croissants, cornflakes, vers fruit, yoghurt,… . Elk voedingsmiddel heeft een ander effect op het lichaam. Daarom vind ik dat onderzoekers moeten nagaan hoe het lichaam reageert op de desbetreffende voedingsmiddelen als ontbijt. Het is ook van belang wat je drinkt, want niet alles is even gezond. Denk maar aan het verschil tussen koffie, thee, frisdrank, vers fruitsap, melk, botermelk, drinkyoghurt,… . Is het ontbijt noodzakelijk voor een goede gezondheid? Ik vind van wel, maar alles hangt af van wat je op dat moment eet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.