actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th January 2014, 17:37
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Bart De Wever effent pad naar dictatuur van de angst

De moslimterreur is de ergste gesel voor de mensheid sinds Hitler, vertelde N-VA-boegbeeld Bart De Wever zondag. Maar met die uitspraak effent De Wever het pad naar de dictatuur van de angst, schrijven Bert Schelfhout & Bart Vanmarcke, voorzitter en ondervoorzitter van Jong VLD, op de website van Knack.
De open brief van Schelfhout en Vanmarcke start met een verwijzing naar de jaren 50 uit de vorige eeuw, toen de Amerikaanse jeugd zich moest leren beschermen tegen een nucleaire aanval vanuit de Sovjetunie. ‘Geen zinnig mens die gelooft dat een schoolbank een betekenisvol alternatief biedt voor een atoomschuilkelder. Doel? Het creëren van een continu angstgevoel’, klinkt het.

Volgens Schelfhout en Vanmarcke doet Bart De Wever met zijn recente uitspraken exact hetzelfde. Hij verkondigde in het VTM-nieuws dat moslimextremisten het grootste gevaar zijn van deze tijd. Meer nog: de moslimterreur is de ergste gesel voor de mensheid sinds Hitler, zei De Wever. ‘Die uitspraak lijkt aannemelijk, maar is dat niet’, vinden Schelfhout en Vanmarcke. ‘De Wever lijkt daarmee het pad naar een dictatuur van angst te willen effenen. De Wever beweert Westerse vrijheden te verdedigen. Tegelijk pleit hij voor bewakingscamera’s, controle van internetverkeer en breidt hij GAS-boetes drastisch uit. Hét ergste wat ons kan overkomen is een maatschappij van controle. Het doembeeld van ‘moslimterreur’ dient politieke doeleinden, niet die van de samenleving. Een samenleving geregeerd door angst, verkrampt.’

Volgens de twee jonge liberalen heeft onze samenleving simpelweg nood aan politici met moed. ‘Politici die durven stellen dat we niet alles kunnen controleren. Politici die niet de symptomen maar de oorzaken bestrijden.’

Bron: www.nieuwsblad.be

Persoonlijk standpunt:

Ik vind deze uitspraak eerlijk gezegd een beetje van de pot gerukt, want tracht hij nu niet net het omgekeerde te bewerkstelligen? Aan 'moed' ontbreekt het De Wever alleszins niet, dat vind ik trouwens een enorm flauwe en ondoordachte uitspraak van beide heren. Het lijkt me inderdaad belangrijk om geen angstpsychose te veroorzaken, daar geraak je tenslotte niets mee vooruit, maar men mag wel oplettend zijn. De Wever wil rust en veiligheid in zijn stad en baseert zich op cijfers om (oorzaken van) problemen op te sporen. Tegen deze cijfers kan je niets inbrengen. Menig burger krijgt bijna onmiddellijk buikkrampen wanneer er nog maar gesproken wordt over de nieuwe GAS boetes. Hetzelfde geldt voor de bewakingscamera's. Misschien kan dit laatste wel nuttig zijn op plaatsen met een hoog potentieel voor gevaar. Gezien De Wever de veiligheid van zijn stad wel zeer hoog in het vaandel draagt kiest hij toch voor een aantal maatregelen die niet door iedereen (lees: ook niet door mij) worden geapprecieerd. Een gebrek aan moed? Het zal wel zijn zeker hé!

De discussie over moslimextremisten vind ik echter zeer delicaat. Je mag terecht bang zijn voor iedere vorm van extremisme, fundumentalisme, ..noem het je het wil, maar plaats het (bovenal) los van de religie waarmee het in een bepaalde situatie verbonden wordt. Dat doet naar mijn mening ook niet ter zaken en het brengt ons maar al te vaak bij veralgemeningen en vooroordelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.