actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2010, 13:13
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Overheid moet komende jaren dringend 20 miljard besparen

De overheid kan op twee legislaturen 20 miljard euro besparen, zonder aan haar dienstverlening te moeten raken. Dat is de conclusie van een studie van ondernemersorganisatie Unizo, gebaseerd op cijfers van econoom Wim Moesen (KU Leuven). "Het is of drastisch besparen, of de belastingen nog meer verhogen tot we ons land helemaal uit de markt prijzen".
In België werken ruim achthonderdduizend mensen bij de verschillende overheden. Met overheidsbedrijven als de NMBS en De Post meegerekend, komen we in de buurt van het miljoen. Ons land is daarmee bij de koplopers in Europa. Maar waar de overheidstewerkstelling in het gros van de Europese landen de laatste jaren stelselmatig vermindert, is dat volgens Unizo absoluut niet het geval in België.

Econoom Moesen rekende uit dat de ideale overheidsquote voor ons land ligt op 43,66 procent van het bruto binnenlands product (bbp). België zit daar met 49,1 procent van het bbp 5,4 procent boven. Ter vergelijking: Nederland zit bijna 10 procent onder zijn optimale overheidsgewicht, Duitsland zit er de volle 10 procent onder. Unizo maakte het rekensommetje: 5,4 procent op een bbp van 360 miljard euro is net geen 20 miljard euro, schrijft de krant De Morgen.

"De overheid kan dus tot twintig miljard euro besparen, zonder dat ze zich echt pijn moet doen", verduidelijk Kristof Willekens van de Unizo-studiedienst. Unizo maakt zich sterk dat die besparing tot 20 miljard euro op één à twee legislaturen kan gebeuren, op vier à acht jaar dus.

Datum: 22/04/2010
Bron: De Morgen

Eigen mening:
Dat we moeten besparen was al langer bekend. Ik heb me altijd afgevraagd hoe we het zouden kunnen klaren om 20 miljard euro te besparen, dat is een zeer groot bedrag en we zitten al in een financiële crisis. De belastingen verhogen zou een gemakkelijk optie zijn voor de overheid maar voor de mensen die nu maar amper rondkomen zou dit niet haalbaar zijn. Zware besparingen doorvoeren zou natuurlijk een even riskant idee zijn.
Ik stond er wel verbaasd van toen ik las dat we met 5,4 procent boven onze ideale ideale overheidsquote zitten. Nog verbaasder was ik toen ik las dat we tussen 4 en 8 jaar 20 miljard euro zouden kunnen besparen door enkel onze overheidsqoute te optimaliseren. Kan de overheid zich niet wat beter organiseren zodat de belgen zich niet blauw moeten betalen om te besparen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.