actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2014, 09:09
Jeff.M*rtens Jeff.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 37
Binnenkort brengen we blikjes terug naar de winkel

Het is de Vlaamse regering menens over statiegeld op drankblikjes en plastic flessen. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) heeft een studie*bureau aangesteld dat de maatregel tot in het detail moet uitwerken.

Het opruimen van zwerfvuil langs onze wegen kost de overheid – lees: de belastingbetaler – veel geld. Daarom wil de nieuwe Vlaamse regering komaf maken met rondslingerend vuilnis, onder meer door een systeem van statiegeld op drankblikjes en (plastic) flessen in te voeren. Concreet betaal je als consument dan iets meer voor een blikje frisdrank, maar krijg je die meerprijs terug als je de lege drankverpakking opnieuw inlevert.

Het voornemen van de Vlaamse regering botste afgelopen zomer meteen op veel kritiek. Onder meer zelfstandigenorganisatie Unizo en Comeos, de federatie voor handel en diensten, vrezen dat zo’n systeem de bedrijven veel geld zal kosten. Maar de Vlaamse regering zet nu toch duidelijk door. Er is zopas door minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) een studiebureau aangesteld dat de maatregel de komende weken en maanden gedetailleerd uitwerkt.

Eigen mening:
Dit is in principe een goed idee maar gaat het ook toegepast worden? Daar twijfel ik toch over, ik denk zelf dat het niet gaat toegepast worden.
Maar als het wel gaat toegepast worden dan gaan de straten ook veel schoner worden. Dat hoop ik toch.
Want soms denk ik in de steden dat de straten toch schoner mogen voor mij.


Bron: Gazet Van Antwerpen
http://www.gva.be/cnt/dmf20141203_0...-naar-de-winkel
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2014, 10:50
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Persoonlijk vind ik dit geen slecht idee, al vind ik wel dat men eerst moet beginnen met statiegeld te heffen op plastiek flessen en later pas op de drinkblikjes. Beiden tegelijk invoeren is misschien een beetje teveel van het goede. Zeker omdat een blikje snel is samengedrukt en ook 'vuiler' is om terug te nemen. Je kan de opening bijvoorbeeld niet afsluiten, waardoor de blikjes al snel beginnen te lekken. Ik ben er van overtuigd dat dit systeem kan werken, enkele van onze buurlanden (onder andere Nederland) hebben dit systeem al in gebruik. Wel vraag ik mij af wat dit concreet zal betekenen voor de inpakt op drankenhandelaars. Worden de verpakkingen dan terug genomen door de oorspronkelijke producenten? Allemaal dingen waar eerst goed over nagedacht moet worden, voor het systeem effectief kan worden toegepast. Ik ben blij om te horen dat de overheid meer energie wilt steken in een beter leefmilieu.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2014, 11:08
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Ik ben er van overtuigd dat dit een goede zaak is (of kan worden)!
Bij zo'n systeem maakt het niet eens uit of men de blikjes al dan niet binnen brengt. De blikjes die men binnen brengt, komen al zeker niet op de straat terecht.
De blikjes die wel op straat terecht komen, kunnen dan opgeruimd worden met het geld dat ze meer kosten dan op dit moment.

Dus als actie tegen zwerfvuil ben ik hier zeker voor te vinden.

Glazen flessen daarentegen leveren ook statiegeld op. Dit is wegens een totaal andere reden. Deze flessen kan men hergebruiken. Iets waar ik principieel tegen ben. Men verspilt liters water aan het schoonmaken van deze flessen. Het water is al kostbaar genoeg.

Ik vraag me af of men ook de blikjes deftig zal gaan recycleren. Men kan ze ook gewoon op de hoop PMD gooien, maar volgens mij is het niet al te moeilijk om metaal te recycleren, toch?

Statiegeld voor blikjes: een goede zaak volgens mij! (Als men nadien ook correct met de blikjes om springt!)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd December 2014, 11:43
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Ik zou het niet erg vinden dat dit ook gerecycleerd wordt met behulp van statiegeld. Dit zou goed bijdragen aan het milieu en mensen zullen meer geneigd zijn glas te kopen wat nog beter is. Dit is echter een zeer kleine moeit om het terug te brengen. Er zal dan ook minder gesluikstort worden, dus van mij zouden ze nog hoger statie geld mogen laten betalen om dit tegen te gaan. Zie je het al fietser die van het school komen een blikje kopen en weg gooien, die liggen niet wakker van 0.05 cent ze.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.