actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2010, 18:57
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
'Speekseltest correct en efficiënt middel'

belga/auteur: bvb
De speekseltest lijkt "een correct en efficiënt middel" om "het groeiend probleem van drugs in het verkeer" tegen te gaan. Dat stelt de Dendermondse politierechter Peter D’Hondt, die vrijdag drie bestuurders veroordeelde die met behulp van de nieuwe speekseltest betrapt werden.
De politierechtbank van Dendermonde behandelde de eerste dossiers rond drugs in het verkeer, waarbij de politie gebruik maakte van de nieuwe speekseltest om overtreders te betrappen.
Vrijdag stonden drie bestuurders terecht die in het weekend van 2 en 3 oktober positief testten bij drugscontroles in de politiezone Dendermonde. De speekseltest is sinds 1 oktober rechtsgeldig, maar tegenstanders argumenteren dat de test een te hoge foutenmarge heeft.
Het openbaar ministerie benadrukte echter dat de resultaten van de positieve speekseltesten volledig compatibel waren met de resultaten van de bloedafnames achteraf in het gerechtelijke labo. Ook politierechter D’Hondt herhaalde dat bestuurders alleen veroordeeld worden als de bloedtest de speekseltest bevestigt.
"De overdreven negatieve commotie die in de publieke opinie werd gevoerd, lijkt vooralsnog volstrekt ten onrechte te zijn. De aanwending van de nieuwe procedure met de speekseltest lijkt een correct en efficiënt middel om het groeiend probleem van drugs in het verkeer, met alle desastreuze gevolgen voor de verkeersveiligheid, tegen te gaan", zei D’Hondt.
De politierechtbank veroordeelde een 36-jarige man, die positief testte op cocaïne en al eerder op drugsbezit was betrapt, tot een geldboete van 2.200 euro en een rijverbod van één jaar. Twee andere bestuurders werden bij verstek veroordeeld.

Bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/de...&subsection=156


Eigen mening:
Ik vind het goed dat ook druggebruik opgespoord wordt bij chauffeurs. Men mag daar heel streng op reageren , vind ik. Net zoals het gebruik van alcohol, vind ik dat druggebruik niet samen gaat met auto rijden. Ik zelf rij nu twee jaar met de auto: ik zorg er voor dat ik niet drink als ik rijd. Mijn ouders zijn daar heel streng op. Zij zullen zelf geen druppel alcohol aanraken als ze met de auto rijden en eigenlijk hebben ze zeker gelijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2010, 14:50
Jan Cornelissen Jan Cornelissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 65
Dat de speekseltesten compatibel zijn met de bloedafnames is een logisch gevolg. Een goede zaak dus dat ook deze mensen gepakt kunnen worden. Dit neemt niet weg dat er enorm veel mensen zijn die onterecht positief testen op zo'n test. Veel te omslachtig dus, en als het van mij afhangt zou er eerst meer onderzoek moeten komen alvorens iets echt rechtsgeldig te maken
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th November 2010, 15:44
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik ben het eens met Jan. Ik vind het een spijtige zaak dat de speekseltest op bepaalde medicatie positief test en dat dit vooraf niet geweten was. Het kan dan toch niet zijn dat de test voldoende is getest. Ik vind het wel een goede zaak dat drugs nu veel sneller opgespoord kan worden en vind het niet meer dan logisch dat er na een positieve speekseltest ook nog een bloedtest moet gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th November 2010, 15:47
stef verbiest stef verbiest is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Ik weet niet goed wat ik van de test moet denken. De test is tegenwoordig zo populair en iedereen praat erover. Maar is dit wel relevant? Is de test wel werkelijk 100% te vertrouwen?
Daar stel ik mij absoluut de vraag over!

Onlangs heb ik een reportage gezien of de speekseltest niet te omzeilen valt. Jammer genoeg is dit wel zo. Enkele keren spoelen met mondwater en je test al niet meer positief. Dit kan niet!
Zo worden er mensen onterecht bestraft. Wat niet wegneemt dat het geen goed initiatief is. Een harde aanpak tegen alcohol en druggebruik als weggebruiker is absoluut noodzakelijk, maar de test moet eerst 100% waterdicht zijn voordat het echt op mensen mag gebruikt worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.