actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2011, 22:01
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Fukushima blijft minstens 20 jaar onbewoonbaar

Volgens de Japanse premier Naoto Kan zou de evacuatiezone rond de kerncentrale van Fukushima de komende twintig jaar wel eens onbewoonbaar kunnen blijven. Dat heeft Kenichi Matsumoto, speciaal adviseur van de regering, woensdag gezegd aan het persagentschap Jiji Press.

Matsumoto heeft Kan voorgesteld verder landinwaarts in de prefectuur Fukushima een milieuvriendelijke stad te bouwen voor 100.000 geëvacueerden. Als voorbeeld zouden de zogenaamde Duitse tuinsteden gelden, aldus Matsumoto.

Intussen raakte bekend dat de tsunami van 11 maart meer dan 100 evacuatiezones overspoelde die door de lokale overheid in het noordoosten van Japan als veilig waren bestempeld. Veel mensen zijn op die plaatsen om het leven gekomen, zo meldt Kyodo News.

De tsunami overspoelde zeker 101 van die plaatsen in de prefecturen Iwate, Miyagi en Fukushima.

Slachtoffers eisen schadevergoeding

Arbeiders en eigenaren van kleine bedrijven in Japan, die als gevolg van de gelekte straling uit de Fukushima kerncentrale huis en haard moesten verlaten, hebben dinsdag in Tokio een schadevergoeding geëist van Tepco, de beheerder van de centrale.

‘Ik vraag niet meer dan wat mij toekomt’, zei de 69-jarige Ichijiro Ishikawa, die momenteel in een opvangcentrum woont omdat zijn huis binnen het rampgebied ligt. ‘Ik wil alleen waar ik recht op heb.’

Samen met zo’n twintig anderen overhandigde Ishikawa een brief aan de voorzitter van Tepco. Gesprekken met de regering over schadevergoedingen aan de slachtoffers van de ramp duren te lang, vinden zij. Ze willen nu geld zien.

Vier bestuurders van Tepco maakten een buiging voor het bezoek en boden hun verontschuldigingen aan. Bestuursvoorzitter Masataka Shimizu bood twee uur later op een persconferentie opnieuw zijn excuses aan en zei meer te zullen ondernemen. Er zal zo vlug mogelijk geld beschikbaar worden gemaakt, beloofde hij.

Analisten schatten dat het uitbetalen van schadevergoedingen Tepco miljarden euro’s kan kosten.

Bron: De Standaard Online (http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110413_118)

Eigen mening:
Ik vind dat deze mensen vast en zeker een royale schadevergoeding verdienen, zeker als men nu al begint te speculeren over minstens 20 jaar vooraleer men 'veilig' kan terugkeren.
Ik snap echter ook wel dat Tepco niet zomaar geld kan beginnen uitdelen. Er moet een duidelijk systeem komen zodat alle getroffenen eerlijk vergoed worden.
Het bouwen van een nieuwe stad vind ik een goed initiatief. Deze mensen moeten zo snel mogelijk hun leven weer kunnen opbouwen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.