actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2015, 23:06
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Catalonië botst op grondwettelijk hof

Het Spaanse grondwettelijk hof houdt de afscheuring van Catalonië voorlopig tegen, in afwachting van een uitspraak ten gronde.


Het parlement van de regio Catalonië stemde afgelopen maandag voor een 'routekaart naar onafhankelijkheid'. In 18 maanden moet Catalonië zich losscheuren van Spanje. Het is de bedoeling dat om de regio daarna om te vormen tot een onafhankelijke republiek.

De Spaanse premier Mariano Rajoy liet woensdag weten dat hij een klacht heeft ingediend bij het grondwettelijk hof. Hij vraagt de rechters een einde te maken aan de separatistische manoeuvres van de Catalanen en de eenheid van Spanje te bewaren.

Het grondwettelijk hof besloot dat de klacht van de regering ontvankelijk is. Daarmee wordt het afscheuringsplan automatisch onwettig in afwachting van een uitspraak ten gronde van het hof. De Catalaanse regionale overheid mag voorlopig dus geen stappen zetten die de afscheiding bevorderen.

'Dit is niet gewoon een reactie op een parlementaire motie', zei Rajoy na afloop van een speciale ministerraad. 'Dit gaat om de verdediging van een heel land.' Rajoy had eerder al gezegd dat hij 'alle juridische en politieke mechanismen' zou gebruiken om Spanje bijeen te houden. Volgens de Spaanse grondwet kan geen regio zich losscheuren van Spanje.

Sociale zekerheid

De 'routekaart naar onafhankelijkheid' voorziet onder andere in het opstellen van een eigen grondwet en de oprichting van een eigen belastingsysteem en sociale zekerheid. De resolutie was officieel geen onafhankelijkheidsverklaring maar stuurt daar wel op aan.


'Dit is een onverholen minachting voor de staatsinstellingen', zei Rajoy woensdag. 'Zij proberen de democratie uit te schakelen. Dat zal ik nooit toestaan.' De dreigende afscheiding van Catalonië is uitgegroeid tot een belangrijk thema in de campagne voor de parlementsverkiezingen van eind december.

De Spanjaarden gaan over zes weken naar de stembus om een nieuw nationaal parlement te kiezen. De conservatieve premier Rajoy hoopt zijn score op te krikken door zich op te werpen als de behoeder van de Spaanse eenheid.

Bij regionale verkiezingen haalden separatistische partijen afgelopen september een meerderheid in het Catalaanse parlement. Het ging om de alliantie Junts pel Sì van regiopremier Artur Mas en de linkse partij CUP. Zij sloegen de handen in elkaar om de 'routekaart naar onafhankelijkheid' uit te voeren.

Bron: http://www.tijd.be/dossier/Europare...wsstream_recent

Mening: Wanneer ik dit artikel lees moet ik denken aan de discussie tussen Vlaanderen en Wallonië. Ook hier vraagt men zich wel eens af of het geen goed idee is om een onafhankelijk Vlaanderen te maken.
Volgens mij is dit geen goed idee in Vlaanderen. Wat ons als België zo sterk maakt is het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Daar waar de ene te weinig van heeft schiet de andere bij en visa versa. We zouden volgens mij dus beter samenwerken dan elkaar opstoken om tegen elkaar te 'strijden'.
Dit is dan ook mijn mening over de situatie in Spanje. De Catalanen zouden moeten proberen een overeenkomst te vinden met het land waardoor ze beiden sterker uit deze discussie komen. Enkel zo kan je als land, volgens mij, iets betekenen in deze harde wereld die sterk gericht is op economie, cultuur, politiek en sociale zekerheid.

Laatst aangepast door Lander.D*bruyn : 11th November 2015 om 23:15.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.