actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2015, 23:44
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Russisch parlement keurt wet goed tegen "ongewenste organisaties"

Russisch parlement keurt wet goed tegen "ongewenste organisaties"

Het Russische parlement heeft met grote meerderheid een wet goedgekeurd over "ongewenste organisaties". Zo kunnen de autoriteiten internationale ngo's zonder waarschuwing op een zwarte lijst zetten. De wet is gericht tegen diegenen die het niet goed menen met Rusland, zo verklaarde parlementslid Aleksander Tarnavski aan het Russische persagentschap Tass.

Mensenrechtenorganisaties Human Rights Watch en Amnesty International hebben al zware kritiek geuit op de wet. Ze spreken van "een zware aanslag op de vrijheid van meningsuiting in Rusland". Volgens de ngo's "knijpt Rusland het leven uit het maatschappelijk middenveld", zo zeggen ze in een gezamenlijke persmededeling.

Door de wet dreigen Russische burgers die zich inlaten met "ongewenste organisaties", bestraft te worden met hoge geldboetes of zelfs zes jaar gevangenis. In 2012 bestempelde een wet in het buitenland gefinancierde ngo's in Rusland al als "buitenlandse agenten". Volgens HRW werden sindsdien bijna 60 organisaties op die manier "gedemoniseerd en gemarginaliseerd".

Bron:De Morgen, geraadpleegd op 19 mei 2015
http://www.demorgen.be/buitenland/r...aties-a2328891/

Eigen mening: Ik verschiet ervan hoe de overheid in sommige landen het leven van hun burgers nog zo kan sturen. De wet die nu is goedgekeurd zorgt ervoor dat de overheid kan beslissen dat er enkel 'goede' ngo's zich in Rusland vestigen. Maar wat de overheid 'goed' vindt of sommige groepen van de bevolking 'goed' vindt, kan een groot verschil zijn. Ngo's zijn organisaties die onafhankelijk van de overheid werken, volgens mij wringt hier het schoentje. Rusland wil meer controle hebben over wat deze internationale ngo's in hun land doen. Dit is deels begrijpelijk maar ik keur de wet allesbehalve goed. Ik vind het ook een schending van de vrije meningsuiting. Het doet me zelfs een beetje denken aan het communistische China.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.