actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2013, 16:24
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Smartphone mag straks aanblijven in vliegtuig(modus)

Smartphone mag straks aan blijven in vliegtuig(modus)

Wie het vliegtuig neemt, moet zijn smartphone of tablet binnenkort niet meer uitschakelen bij vertrek of aankomst. De toestellen zullen tijdens de hele vlucht aan mogen blijven staan, al moet dat in vliegtuigmodus. Dat meldt Europees commissaris voor Vervoer Siim Kallas.

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (Easa) heeft de ‘richtsnoeren over het gebruik van draagbare elektronische apparatuur’ aan boord van vliegtuigen aangepast .

Smartphones, tablets en e-readers mogen gedurende de hele reis (met inbegrip van taxiën, opstijgen en landen) ingeschakeld blijven in vliegmodus, zonder enig risico voor de veiligheid.

Eerste stap
‘We zetten vandaag de eerste stap door het gebruik van elektronische apparatuur toe te staan tijdens het taxiën, opstijgen en landen’, zegt Kallas in een persbericht. ‘In een volgende fase zullen we nagaan hoe een verbinding met het netwerk tot stand kan worden gebracht aan boord van vliegtuigen.’

Momenteel staan de meeste luchtvaartmaatschappijen geen telefoon- of wifiverbindingen toe vanaf het ogenblik waarop de deuren worden gesloten tot het vliegtuig bij de gate is aangekomen en de deuren opnieuw worden geopend.

Het is nu aan de luchtvaartmaatschappijen om hun regels te updaten. Kallas verwacht dat vele dit al in de komende weken zullen doen. De passagiers moeten in elk geval de veiligheidsinstructies van de bemanning volgen. Dat wil zeggen dat elektronische apparaten alleen gebruikt mogen worden als de bemanning dit toestaat.

Vliegmaatschappij Brussels Airlines heeft alvast zijn bedenkingen bij de Europese maatregel. 'Tijdens de veiligheidsdemonstraties wordt de aandacht van de passagiers gevraagd', reageert woordvoerder Geert Sciot op Radio 1. 'Het is moeilijk om de aandacht te trekken als ze bijvoorbeeld naar een mp3-speler luisteren. Dat moeten we nog eens bekijken.'

Telefoneren

Het zal nog een tijdje duren eer ook telefoneren toegestaan zal zijn op vliegtuigen. Op dit ogenblik kan alleen verbinding met het netwerk worden gemaakt in vliegtuigen die speciaal daarvoor zijn uitgerust. In dat geval maakt de passagier geen verbinding met het grondnetwerk, maar met een veiligheidsgecertificeerd boordsysteem.

Er zijn nog maar een paar vliegtuigen uitgerust met dit systeem, maar dit aantal zal in de komende jaren waarschijnlijk toenemen, schat Kallas.

Verenigde Staten

Ook vliegtuigpassagiers in de VS zullen binnenkort hun tablets en laptops tijdens de hele vlucht van het opstijgen tot en met het landen kunnen gebruiken. Momenteel is dat enkel toegestaan boven een bepaalde hoogte. Dat kondigde de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) eind oktober aan.

Bron: De Standaard, maandag 2013/12/09

Mening

Ik vind het best angstaanjagend dat de technologie al zo ver staat. Ik weet niet of ik het een goed idee vind dat de smartphone gebruikt mag worden op het vliegtuig. Ik vind het nog steeds gevaarlijk want als de vliegtuigmodus per ongeluk uitschakelt wanneer je hel bijvoorbeeld in je broek steekt, dan sta je volgens mij nog verder van kant. Ikzelf vind het best leuk zo eens een paar uurtjes zonder je smartphone dat zorgt steeds toch even voor rust in mijn hoofd.

Laatst aangepast door L*ura.present : 9th December 2013 om 16:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.