actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2010, 23:24
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Juwelier schiet overvaller van 16 dood

TUBEKE - De overvaller die zaterdag door een juwelier in het Waals-Brabantse Tubeke is doodgeschoten, was 16 jaar oud. De juwelier is niet in beschuldiging gesteld en is intussen vrijgelaten.

De tweede overvaller, die ingerekend werd, is 21 (geboren in 1989). De jongeren zijn afkomstig van Tubeke en Klabbeek. Hun identiteit is niet vrijgegeven.

De juwelier Paul Olivet (geboren in 1943) met winkel in de Rue de Mons, de belangrijkste winkelstraat van Tubeke, schoot de 16-jarige overvaller neer met zijn jachtgeweer toen die zijn echtgenote en zijn dochter in bedwang hield.

De overvallers droegen bivakmutsen en hadden een alarmpistool bij. De juwelier was boven toen hij gealarmeerd werd door gegil van zijn vrouw en dochter. Daarop ging hij naar beneden met zijn geweer. Na de eerste overvaller te hebben neergeschoten, overmeesterde hij de tweede en hield hem in bedwang tot de politie er was.

Juwlier vrijgelaten

De juwelier is intussen vrijgelaten en is niet in beschuldiging gesteld. De man werd tijdelijk van zijn vrijheid beroofd om te kunnen verhoord worden. 'In het huidig stadium kunnen we de wettige zelfverdediging niet uitsluiten wegens de aanwezigheid van twee gewapende mannen met bivakmutsen en de bedreiging van de echtgenote en de dochter van de juwelier', aldus de procureur.

De tweede dader van de overval werd in beschuldiging gesteld en aangehouden voor diefstal met geweld. De komende dagen zijn nog verhoren gepland. De twee daders, onder wie de doodgeschoten minderjarige, waren geen onbekenden voor het gerecht.

Unizo en NSZ willen strenger beleid

In een eerste reactie op de overval in Tubeke vraagt Unizo begrip voor de reactie van de betrokken juwelier. De ondernemersorganisatie dringt er bij de minister van Binnenlandse Zaken Turtelboom op aan om snel maatregelen te nemen om de bescherming van handelszaken die met overvallen bedreigd worden, op te drijven.

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vraagt nadrukkelijk niet voor een 'oog om oog, tand om tand'-beleid, maar vraagt de organisatie wel meer blauw op straat en een streng en daadkrachtig vervolgingsbeleid.

bron:http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101205_020

Mijn mening:
Ik ben opgelucht. Een mens die hard werkt om een zaak uit de grond te stampen en dan komen er twee "pipo's/snotneuzen" het werk verpesten, ik zou het zelfde doen denk ik. Ik ben persoonlijk van mening dat vanaf die twee jonge gasten een winkel binnengaan met een geweer dat dan hun rechte als mens afnemen.
Ik vind dat NSZ steeds op de zelfde thema's terug valt. Meer blauw op straat werkt blijkbaar toch niet...
Verder vind ik het ook raar dat de namen van de overvallers niet in het artikel staat. Dat is wel informatie die ik graag had geweten.
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2010, 10:32
Marijke.Van.Sprengel Marijke.Van.Sprengel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Tielen
Posts: 68
Niet genoeg

Er zijn in ons land veel te weinig maatregelen om dit soort dingen te voorkomen. Dat bewijst dit voorval og maar ens, het is niet de erste keer dat dit gebeurt en het zal zeker niet de laatste keer zijn.
Zoals Koen ook al aanhaalde meer blauw op straat werkt gewoon niet in deze gevallen, er is altijd wel een onbewaakt moment.
In het artikel zegt men ook dat met 'wettelijk zelfverdediging' niet kn uitsluiten, dit is gewoon wettelijke zelfverdediging. De daders waren gemaskerd en bedreidge de vrouw en de dochter van de juwelier, zijn alle andere redenen dan nog nodig om tot dit besluit te komen?
Voor mij in iedere geval niet, wat deze man gedaan heeft is het beste wat hij kon doen in die situatie, ik zou net hetzelfde hebben gedaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th December 2010, 12:16
Kimberly.Bossaerts Kimberly.Bossaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 13
Ik vind het schandalig dat deze jongeren het levenswerk van de juwelier in 1 klap kapot willen krijgen. Dat hij deze jongen heeft doodgeschoten is meer dan begrijpbaar. Wat zou je zelf doen als je onder schot wordt gehouden? Dit lijkt mij een natuurlijke reactie van zelfverdediging van zichzelf maar mede van zijn gezin.
Om terug te komen om het blauw in de straat. Het kan wel zijn dat dit bepaalde groepen afschrikt om een overval te plegen, maar dit zal nooit het effect hebben dat het nooit meer gebeurd. Het is onmogelijk om overal tegelijk te zijn en alles te zien. Hiervoor zijn gewoon te weinig middelen beschikbaar.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th December 2010, 14:49
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Ik las zonet op de site van Het Laatste Nieuws dat een aantal jongeren op de sociale netwerksite Facebook hadden opgeroepen om mee te stappen in een optocht voor de vermoorde overvaller. Ik vraag me dan toch wel even af waar deze jongeren het idee vandaan halen? Wat zouden ze gedaan hebben indien diezelfde jongeman de vrouw van de juwelier had doodgeschoten... Ik vind dit toch wel de schaamte voorbij.
Dit is de zoveelste overval op een juwelier met slechte afloop dit jaar. Ik vraag me af wat er in die paar jaren veranderde? Zijn de overvallers minder bang geworden, gaan ze driester te werk? Of zijn de slachtoffer mondiger geworden en deinzen ze er niet voor terug om het heft in eigen handen te nemen, terwijl ze dit vroeger niet durfden?
Ik denk persoonlijk dat meer blauw op straat wel kan helpen. Misschien een klein beetje, maar maken vele kleintjes niet één groot...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th December 2010, 19:54
De Ceulaer Alexander De Ceulaer Alexander is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 15
Terecht wat die juwelier doet! In dit geval is het zeker wettelijke zelfverdediging. Als ze gemaskerd zijn kan de juwelier ook al niet zien dat het iemand van 16 jaar is! Verder vind ik dat het in deze situatie perfect is opgelost door de juwelier. Hij had evengoed ook op de andere overvaller kunnen schieten maar dt deed hij niet, hij hield hem in bedwang tot de politie er was . Dit wijst er toch ook op dat de man niet zomaar op alles zou gaan schieten!

Ik denk persoonlijk niet dat meer blauw op straat dit zou kunnen verhelpen. Als je de patrouilles een beetje in de gaten houdt kan je vrij makkelijk de politie mensen omzeilen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.