actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2015, 11:46
Charlene.B*oeckx Charlene.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2015
Locatie: Dessel
Posts: 50
"Veel smartphones geraken te snel verouderd"

"Veel smartphones geraken te snel verouderd"
Belga

Test-Aankoop: "Gsm-fabrikanten zetten consument aan om nieuw toestel te kopen"
vr 18/12/2015 - 10:00 Rik Arnoudt

Veel smartphones kunnen niet meer naar de laatste versie van het besturingssysteem worden geüpdatet. Daardoor kunnen niet alleen bepaalde nieuwe functies mogelijk niet werken, maar is uw toestel ook niet meer beschermd tegen de nieuwste beveiligingsproblemen. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop, dat aandringt op bijkomende inspanningen van de fabrikanten.
De meeste problemen komen voor bij de smartphones die draaien op Android, bijna 80 procent van alle smartphones ter wereld. Het Android-besturingsysteem is ontwikkeld door Google, dat ook instaat voor de updates. Na verkoop moeten de verschillende smartphonefabrikanten de updates aanpassen aan hun smartphones. Niet alle fabrikanten zijn bereid dat zomaar te doen, zeker niet als het gaat over oudere modellen.

Volgens Test-Aankoop is maar 1 procent van de toestellen in België uitgerust met de laatste versie van Android (6.0). 47 procent werkt nog met de versies 5.0 of 5.1, 39 procent met 4.4 en 13 procent met een nog oudere versie. Vaak gaat het louter om een beslissing van de gsm-fabrikant.

"Een Samsung-toestel ontvangt (als het technisch mogelijk is) gemiddeld 1,5 jaar Android-updates", geeft marktleider Samsung toe tegen Test-Aankoop.

Alleen LG en Huawei verkopen toestellen met Android 6.0. 82 procent van de Motorola-toestellen werken met Android 5.0 of 5.1, bij LG is dat 66 procent, bij Sony 61 procent en bij Samsung 55 procent. De meestverkochte Android-toestellen in ons land zijn van LG, Sony en Samsung.

Is uw iPhone te traag?

IPhones hebben niet het nadeel van Android-phones omdat het besturingssysteem hier ontwikkeld wordt door Apple zelf. Apple maakt updates beschikbaar voor alle iPhones, waardoor alle modellen op de markt met de laatste versie compatibel zijn.

"Fijn", denkt u allicht. Meer wie een oudere iPhones heeft, merkt een nadeel: oude iPhones gaan trager werken na een update van iOS: het surfen gaat trager, het typen minder vlot, sommige apps blijven haperen. Maar eventuele beveiligingslekken worden hier wel gedekt.

WP, quantité négligeable?

Microsoft Lumia-smartphones draaien op het mobiele besturingssysteem van Windows. Hier zijn er minder updates dan bij Apple, waardoor er minder beïnvloeding van de gebruikssnelheid is. Toch vallen sommige Lumia-smartphones uit de boot voor wat betreft updates.

Ook belangrijk is dat het WP-systeem maar 3 procent van de wereldmarkt vertegenwoordigt. Mede daarom worden sommige apps gewoonweg niet voor WP ontwikkeld.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2526040

Mening:
Als je graag een Smartphone hebt dan moet je tegenwoordig al voorzien dat hij niet zo lang gaat meegaan ook al wil je niet meteen de nieuwste kopen. Ik vind dat de fabrikanten aan een versie van consumenten bedrog doen, omdat ze telkens de nieuwste snufjes beloven maar na een jaar word je gsm al trager door de updates die gedaan worden. Ik vind het nu wel goed dat er iets over wordt geschreven in de media, want ik heb het al meerdere malen voorgehad dat ik naar de winkel ging omdat mijn telefoon traag werd. In de winkel kreeg ik dan gewoon te horen dat het niet aan de updates lag maar omdat ik er teveel apps op had staan, terwijl ik bijna al mijn apps had moeten verwijderen omdat er geen opslagruimte meer was voor updates te maken.

Laatst aangepast door Charlene.B*oeckx : 18th December 2015 om 11:55.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.