actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 21st November 2024, 02:03
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator

Talking Tips om de broligarchie van Trump te overleven

Achttien tips om de broligarchie van Trump en Musk te overleven

Onderzoeksjournaliste Carole Cadwalladr geeft enig welgekomen advies om in tijden van Trump en Musk te vermijden dat de tirannen je voortdurend in de gaten houden.

1. Als iemand je vertelt wie hij is, geloof hem dan. Vorige week droeg Donald Trump iemand die Russische propaganda spuit voor als baas van de inlichtingendiensten, een nationalistische christelijke kruisvaarder als minister van Defensie en een antivaxer als minister van Volksgezondheid. Als Trump uit zou zijn op de vernietiging van de Amerikaanse democratie, de Amerikaanse staat en de Amerikaanse waarden, dan is dit hoe hij het zou aanpakken.

2. Journalisten zijn eerst aan de beurt, daarna is het aan iedereen. Trump heeft aangekondigd dat hij “het vijandige kamp” met miljardenclaims voor de rechtbank zal slepen. ‘Het vijandige kamp’", dat zijn kranten en uitgevers. De man die hij baas van de FBI wil maken, heeft officieel verkondigd dat hij sommige journalisten wil vervolgen. Journalisten, uitgevers, schrijvers en academici zitten altijd in de eerste golf. Autoritarisme is zo voorspelbaar dat je er de tijd van kunt aflezen. Het is later dan je denkt.

3. Benoemen is begrijpen. Wat we nu meemaken, is het McMuskisme, een soort McCartyisme op steroïden, dat zich bedient van politieke vervolging + Trump + Musk + surveillancetechnologie van Silicon Valley. Dit is het begin van een nieuw tijdperk van politieke heksenjachten, waar de brandstapel gepaard gaat met gegevensvergaring en online bedreigingen.

4. Klinkt dat angstaanjagend? Dat is omdat het de bedoeling is. De regering-Trump wordt een incompetent en roekeloos zootje, maar individuen zullen worden geviseerd, instellingen zullen inklappen, organisaties zullen verkruimelen. De beklemming zal meteen voelbaar zijn.

5. Je hebt meer macht dan je denkt. We worden verondersteld ons machteloos te voelen, dat is de strategie. Maar we zijn het niet. Bent u een Amerikaanse instelling of organisatie, vorm dan een noodcomité. Schakel experts in. Leer van mensen die onder een autoritair bewind hebben geleefd. Vraag advies.

6. Weiger je te onderwerpen. Buig niet voor de macht. De macht weet je wel te vinden, maak het haar niet te makkelijk. Niet iedereen heeft de kracht om zich schrap te zetten en te vechten. Maar niemand hoeft meteen te gaan knielen, tot nader order. WACHT OP DAT ORDER.

7. Besef wie je bent. Deze tip is een hommage aan Timothy Snyder, historicus aan de universiteit van Yale. Zijn boek Over tirannie uit 2017 is de perfecte gids om een autoritair regime te overleven. Zijn eerste gebod, “ga niet van tevoren gehoorzamen” zoemt als hardnekkige tinnitus in mijn oren sinds The Washington Post weigerde om zich achter Kamala Harris te scharen. Alsof God ermee gemoeid is, belt hij me op terwijl ik dit schrijf. Ik vraag hem een update van zijn advies. “Besef waarvoor je staat, besef wat volgens jou het goede is.”

8. Bescherm je privéleven. De broligarchie wil namelijk dat je er geen hebt. Lees The age of surveillance capitalism van Shoshana Zuboff: ze moeten precies weten wie je bent om je nog meer troep aan te kunnen smeren. Dat stadium zijn we nu voorbij. Nu volgt surveillance autoritarisme. Kijk naar Das Leben der Anderen, de prachtige film over surveillance en controle in Oost-Berlijn in de jaren 80. Doe alsof je nu in Oost-Duitsland leeft en Meta/Facebook/Instagram/Whatsapp de Stasi zijn. Dat zijn ze ook.

9. Slik de gladde praatjes niet. En als je ze al geslikt hebt, steek je vinger dan in je keel en kots de hele misselijkmakende giftige tech-bro-brij weer uit. Smartphones waren een magische poort naar een ontzettend leuke wereld vol mogelijkheden. Ze zijn dat nog altijd. Maar ze dienen ook om je te volgen en te monitoren, zelfs terwijl je slaapt. Ondertussen zit een rechtse trol in Silicon Valley plannen te beramen om de Amerikaanse overheid op te doeken.

10. Luister naar vrouwen van kleur. Al het kwaad dat al op het internet werd uitgehaald, overkwam hen het eerst. De geschiedenis van de technologie leert ons dat een probleem pas echt een probleem wordt als witte mannen er last van krijgen. Zie hoe technologie nu al wordt gebruikt om migranten te treffen. Besef dat jij daarna aan de beurt bent.

11. Beschouw je persoonlijke gegevens voortaan als naaktselfies. Een doorgewinterde techjournalist gaf me dat advies in 2017, en ik heb het altijd onthouden. Ik had ooit een nare ervaring met “ontdekt worden”: ooit moest ik 40.000 e-mails, berichten en documenten overmaken aan het juridische team van een Brexit-donateur naar wie ik onderzoek had verricht. Verlamd door angst was ik. Bedenk even wat een vijandige troep advocaten zou kunnen aanrichten met je chatgeschiedenis. Het kan gebeuren. Het zál gebeuren.

12. Zelfs eikels houden van hun hond. Zoek een manier om te connecteren met mensen met wie je het absoluut oneens bent. “De eerste vergissing die mensen maken zodra ze in verzet gaan, is alle relaties verbreken met andersdenkenden.” Dat las ik in een bericht van Vera Kritsjevskaja, medeoprichter van TV Rain, de enige onafhankelijke Russische tv-omroep die nog overblijft. “Je mag de woede niet toelaten en je netwerk niet laten uitdunnen.”

13. Betaal cash. Vraag je af wat een internationale drughandelaar zou doen, en doe precies hetzelfde. Die jongens nemen geen Uber naar geheime afhaalplekken en betalen 20 kilogram cocaïne niet met een bankkaart. Elk stukje data is een wapen in de broligarchie. Download Signal, de geëncrypteerde berichtenapp. Zet de functie ‘verdwijnende berichten’ aan.

14. Onthoud hoe het was. Schrijfster Rebecca Solnit, een belangrijke progressieve stem in de VS, stuurde me een e-mail: “We mogen wat ze aanrichten nooit als normaal gaan beschouwen. We moeten vasthouden aan de feiten, aan de waarheid, aan normen en waarden, aan afspraken die onder druk komen te staan. Laten we nooit vergeten wat er is gebeurd en waarom.”

15. Er bestaat wel degelijk zoiets als de waarheid. Feiten bestaan, en we kunnen ze kennen. Tamsin Shaw, filosoof aan de universiteit van New York, schreef me: “Een van de oudste vraagstukken in de politieke filosofie is: kan de scepticus het opnemen tegen de tiran? We kunnen nooit ten volle beseffen wat tirannie is, als we de machthebbers tegen iedereen laten liegen dat ze zwart zien.”

16. Maak plannen. Silicon Valley denkt niet in verkiezingscycli van vier jaar. Elon Musk ligt niet wakker van de midterm-verkiezingen. Hij is bezig met raketten naar Mars te sturen om de kostbare grondstoffen van die planeet te plunderen vóór iemand anders het doet. We moeten een dertigjarenplan bedenken om hem een halt toe te roepen.

17. Lach ze uit. Humor is een wapen. Een man die de behoefte voelt om een raket te bouwen, is niet al te zeker van zijn mannelijkheid. Doe daar wat mee.

18. Ze zijn God niet. Techmiljardairs zijn geprivilegieerde nerds die het ongelooflijke geluk hebben gehad precies op het juiste moment te zijn geboren. Behandel hen dan ook zo.

DS, 20-11-2024 (Carole Cadwalladr) © The Observer
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:37.