actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2013, 09:01
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
‘Stuur alle kinderen op psychologisch onderzoek’

‘Stuur alle kinderen op psychologisch onderzoek’

Psychische stoornissen opsporen tijdens het medisch onderzoek op school. Met dit voorstel wil Raf De Rycke, voorzitter van de Broeders van Liefde, voorkomen dat kinderen in de psychiatrie belanden. ‘Hoe vlugger je erbij bent, hoe beter je problemen kan voorkomen’, zegt De Rycke.

Een 13-jarig meisje dat in een psychiatrische instelling voor volwassenen terechtkomt en in een dwangbuis wordt gestopt om haar tegen zichzelf te beschermen: het schrijnende verhaal van J. toonde vorige week aan hoe groot het plaatstekort in de kinderpsychiatrie is. De voor de hand liggende oplossing is om meer plaatsen te creëren, maar dat is volgens Raf De Rycke, voorzitter van de Broeders van Liefde, niet meer dan een doekje voor het bloeden. De Broeders van Liefde beheren ruim de helft van de psychiatrische opvangplaatsen in Vlaanderen.

‘Hoe langer je wacht met het aanpakken van psychische problemen, hoe moeilijker het wordt’, zegt Raf De Rycke. ‘Dan loop je het risico dat het probleem dermate groot wordt dat het nog moeilijk behandelbaar is. Als je al heel vroeg kan detecteren dat bepaalde ziektebeelden latent aanwezig zijn, kan je nog alles in het werk stellen om ze onder controle te houden. Dan kunnen enkele consultaties bij de kinderpsychiater nog volstaan en is een opname helemaal niet nodig.’

Bron:
Het nieuwsblad, 26/06/2013 (Koen Baumers)
http://www.nieuwsblad.be/article/de...130925_00760262

Mening:
Ik vind dat dit wel eens zeer nuttig kan zijn als het goed wordt uitgevoerd. Wanneer ik rond kijk in mijn omgeving ken ik wel enkele personen met psychologische problemen. Als dit eerder was vastgesteld was het misschien nooit zo ver gekomen. Maar ik denk niet dat men met 1 uurtje bij iemand een onderzoek alles te weten te komen. Sommige van deze mensen kunnen dit verbergen wanneer ze worden geobserveerd.

Laatst aangepast door I*e Voordeckers : 26th September 2013 om 09:06. Reden: Geen bronvermelding
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.