actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st July 2013, 20:14
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
250 artsen geschorst of geschrapt in 6 jaar tijd

250 artsen geschorst of geschrapt in 6 jaar tijd

Tussen 2006 en 2012 werden in ons land 250 geneesheren tijdelijk of definitief het recht ontnomen om geneeskunde uit te oefenen. 46 dossiers over onwettige uitoefening van de geneeskunde werden overgemaakt aan de parketten. Dat blijkt uit het antwoord van minister Laurette Onkelinx op een schriftelijke vraag van Bert Anciaux (sp.a).
In de vermelde periode beslisten de Raden van de Orde van geneesheren tot 184 schorsingen op en 38 definitieve schrappingen.

De Provinciale Geneeskundige Commissies trokken 28 keer tijdelijk of definitief het visum in.

De 46 dossiers die aan de parketten werden bezorgd wegens onwettige uitoefening van geneeskundige gaan niet alleen over wie als geschorste arts toch doorwerkt, maar ook over wie geneeskunde uitoefent zonder diploma.

Om in ons land de geneeskunde te kunnen uitoefenen moeten een geneesheer zich bij de Orde van geneesheren inschrijven en van de overheid een visum krijgen van het vereiste diploma.

De Orde waakt over de deontologie en kan een schorsing of schrapping als sanctie uitspreken. De Provinciale Geneeskundige Commissies kunnen het visum tijdelijk of definitief intrekken omwille van de fysische en/of psychische ongeschiktheid van de geneesheer

Datum: 31/07/2013
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...jaar-tijd.dhtml

Mening:

Ik ben best wel geschrokken bij het lezen van de titel van dit artikel. Ik denk dat ik wel voor het merendeel van de Belgische bevolking spreek wanneer ik zeg dat we onze dokters en hun bekwaamheid bijna blindelings vertrouwen. Dat moet ook wel, want anders durft niemand zich nog laten behandelen voor iets. Dit vertrouwen is dus heel belangrijk en onze dokters moeten het dan ook waard zijn. Uit dit artikel blijkt dat dit jammer genoeg niet altijd het geval is. Er zijn heel wat “geneesheren” die zichzelf onterecht dokter noemen en daarbij zijn er ook nog eens een heel aantal dokters die tijdelijk niet bekwaam zijn om hun job goed uit te oefenen. Om het vertrouwen van de mens in de burger te kunnen blijven waarborgen is het zeer belangrijk dat er een goede controle is op de dokters, wat uit dit artikel ook zo blijkt te zijn. Ik hoop dat ze hierin streng genoeg zijn en dat ze zoveel mogelijk onbekwame artsen kunnen vinden en hen al dan niet tijdelijk de ambt kunnen ontnemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.