actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2013, 17:24
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
met slechts 15 minuten therapie van je rookverslaving af

Dat kan! Een simpele en niet pijnlijke breinstimulatie kan uw hersenen voor de gek houden door precies te doen wat nicotine doet. Het resultaat: geen psychische afkickverschijnselen zoals chagrijnig zijn en geen onstilbaar verlangen naar een sigaret.

Roken activeert normaal gesproken het dopaminesysteem en delen van het beloningssysteem. Verminderde nicotine in uw lijf wanneer u afkickt, resulteert in verminderde activiteit van deze delen van het brein. Voor u betekent dat: chagrijnig zijn, prikkelbaarder zijn en zoekende naar manieren om uzelf beter te voelen en rustig te krijgen. Voor de één is dit een stuk chocoladetaart eten, voor de ander de deur uit gaan en een stuk rennen. Meestal kiest een (ex)roker toch voor een sigaret omdat hij hunkert naar de nicotine en weet dat een sigaret hier de directe oplossing voor is. Van een sigaret knapt een roker gelijk op; hij voelt zich gelijk vrolijker. De keerzijde is dat iemand hierdoor dus niet stopt met roken, omdat hij constant weer toegeeft aan dat nicotineshotje.

Breinstimulatie
Een belangrijk beloningsdeel van het brein is de dorsolaterale prefrontale cortex. Transcraniële magnetische stimulatie (TMS) kan dit deel bereiken met magnetische signalen. De gemakkelijke ingreep waarbij iemand niet onder narcose hoeft en ook geen plaatselijke verdoving nodig heeft, stimuleert met magnetische velden de zenuwcellen. Iemand kan gewoon zoals bij de tandarts in een stoel achterover leunen. Hij krijgt spiralen op het hoofd waar de behandeling door plaatsvindt.
WIST U DAT…
…TMS ook kan helpen bij depressie?

Dr. Zingbao Li en zijn collega’s aan de Medical University of South Carolina testten zestien nicotineverslaafden voor het onderzoek in het blad Biological Psychiatry. De rokers kregen slechts één sessie hf-TMS (TMS met hoge frequentie van bijvoorbeeld tien of twintig hertz) of de placebovariant r-TMS op de dorsolaterale prefrontale cortex. Hierna toetsten de onderzoekers de hunkeringen die voortkwamen uit prikkels om te roken. Deze hunkeringen namen af wanneer een proefpersoon de echte TMS-behandeling kreeg en niet de placebovariant. Ook zagen de onderzoekers een positief verband tussen de afname en het niveau van nicotineafhankelijkheid. Met andere woorden: de TMS-behandeling hielp beter bij degenen die meer rookten en meer gewend waren aan hogere nicotineniveaus.

Eén sessie van vijftien minuten hf-TMS van de prefrontale cortex kan tijdelijk het verlangen naar een sigaret door triggers zoals het zien van een sigaret of een stressmomentje, verminderen. Manipulatie van specifieke stukjes van het brein kan rokers en wellicht ook andere verslaafden helpen bij hun afkicken en zorgen dat zij niet terugvallen en toegeven aan hun gewoonte. Het mag dan een tijdelijk effect zijn, het geeft wel aan dat er mogelijkheden liggen voor herhaling van de TMS-sessies, vertelt Li. Een soort herhaalrecept dus waarbij u na een aantal behandelingen van uw verslaving af kunt zijn.

(Bron: http://www.scientias.nl/met-slechts...laving-af/84563)
Mening: Het artikel ziet er in ieder geval wel zeer professioneel uit, maar ik heb persoonlijk toch mijn twijfels of dat de techniek zou werken. Ik ken een heel aantal personen die willen stoppen met roken, maar dit is alles behalve simpel als je er al jaren aan verslaafd bent. Als de nieuwe techniek echt zou helpen, dan zou dit wel een grote stap vooruit zijn voor de wetenschap. Er staat in het artikel dat het op 15 personen gestest is, dit vind ik persoonlijk wel een kleine testgroep om algemene conclusies uit te trekken. Maar als het echt blijkt te werken dan zullen we er zeker nog wel meer nieuws over horen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2013, 19:41
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Middel tegen verslavingen

De mening van Sabrina sluit aan bij mijn mening. Het lijkt mij een beetje euforisch. Mensen die verslaafd zijn aan roken leren dit niet zomaar af. Het zou kunnen dat TMS helpt, maar dan voor een tijdje. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het ervoor over hebben om op regelmatige basis maanden tot jaren te spenderen aan deze therapie. Aangezien men deze therapie probeerde bij 16 personen kan dit niet betrouwbaar zijn. Er moeten in mijn ogen minstens 500 vrijwilligers zijn om dit uit te testen. Liefst nog mensen met een verschillende leeftijd, geslacht, BMI, ... . Het kan zijn dat de wetenschappers na enkele aanpassingen komen tot het perfecte middel tegen verslavingen. Hier zitten wij allemaal op te wachten! Maar zoals de therapie nu is, betwijfel ik of het succesvol zal worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th April 2013, 10:36
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Ik geloof niet dat je van eender welke verslaving kan afkicken na 15 minuten therapie. Het lijkt mij ook niet echt een representatief onderzoek omdat er slechts 15 mensen hebben aan deelgenomen. Er zijn middeltjes die het stoppen kunnen vergemakkelijken, echter enkel en alleen als je daar zelf in gelooft en je echt de wil hebt om te stoppen met roken.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2013, 19:31
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Ik geloof niet in deze uitvinding. Ik ken veel mensen die willen stoppen met roken maar ik zie dat dit heel moeilijk is. Ik zou het dan ook heel straf vinden dat men een therapie kan uitvinden waarbij men na 15 minuten van hun verslaving is.
Ik vind het ook heel straf dat er maar 15 mensen het hebben getest. Dit is toch niet representatief? Ze moeten het uittesten op honderden mensen en dan liefst nog verschillende mensen. Van verschillende leeftijden, afkomsten, enzovoort.
Maar als het inderdaad zou werken, dan zou dit wel geweldig zijn. Voor vele zou dit een hele goede oplossing zijn om van hun verslaving af te geraken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.