actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd July 2013, 15:07
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Sprekende sigaretten waarschuwen voor risico's van roken

Sprekende sigaretten waarschuwen voor risico's van roken

Kunnen sprekende pakjes sigaretten rokers van hun verslaving afhelpen? Onderzoekers van de Schotse Stirling-universiteit denken van wel.
De onderzoekers creëerden twee pakjes die na opening een geluidsfragment laten horen. Het ene pakje laat weten dat roken slecht is voor de vruchtbaarheid. Het andere geeft het nummer van een hulplijn. Een testpubliek van vijftig rokende vrouwen tussen 16 en 24 jaar bleek minder geneigd om een sigaret uit het sprekende pakje te halen.

Verplichte boodschappen

Momenteel zijn producenten verplicht om rokers te waarschuwen met boodschappen zoals ‘Roken is dodelijk’ of foto’s van aangetaste longen. De Stichting tegen Kanker heeft wel oren naar de sprekende pakjes, zeker omdat de visuele waarschuwingen niet altijd doel treffen. De tabakslobby voert aan dat sprekende pakjes roken net aantrekkelijk zullen maken voor kinderen.

Datum: 03/07/2013
Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...-van-roken.aspx

Mening:

Bij het lezen van de titel van dit artikel had ik het idee dat dit maar iets belachelijks zou zijn, maar eigenlijk vind ik dit nog niet zo'n slecht idee. Momenteel staan er wel foto's op pakjes sigaretten, maar deze hebben volgens mij niet echt zin. Misschien dat het wel helpt voor mensen die nog niet roken om geen sigaretten te kopen, maar ik denk dat als je rookt dat deze plaatjes daar helemaal geen invloed op hebben, bij mij alleszins niet.
Wanneer je pakje daarentegen elke keer als je een sigaret neemt tegen je zegt dat roken niet goed is en je confronteert met de gezondheidsrisico's, dat je dan misschien wel meer zal gaan nadenken over je tabakgebruik. Daarbij is het veel moeilijker om het te negeren dan bij plaatjes.
Of de pakjes op die manier aantrekkelijk worden voor kinderen weet ik niet zeker, maar ik denk dat dit niet zoveel verschil maakt. Kinderen die vaak in contact komen met die sprekende pakjes, zullen dan vaak kinderen zijn van wie de ouders roken, en deze kinderen hebben dan sowieso al meer kans om later te gaan roken. En voor de andere kinderen: wat is er aantrekkelijk aan een pakje dat zegt dat je longkanker kan krijgen van hetgeen dat in het pakje zit? Ik denk net dat wanneer kinderen zulke dingen horen wanneer iemand een pakje opent, dat zij net eerder gaan zeggen "Mama, die meneer gaat later longkanker krijgen" of zoiets. Ik denk dus niet dat kinderen hierdoor gemakkelijker gaan roken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.