actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2011, 08:54
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Hardrijden onbestraft in Brussel

Hardrijden onbestraft in Brussel

De Brusselse politie flitst in de zone-30 pas vanaf 57 km per uur en in de zone-50 pas vanaf 76 km per uur. 'Wij doen dit al een jaar op vraag van het Brusselse parket', bevestigt de Brusselse commissaris Johan Berckmans.

Wie in Brussel te hard rijdt, maakt maar weinig kans op een boete. De Brusselse politie maakt pas een proces-verbaal op vanaf 57 km per uur in een zone-30 en vanaf 76 km in een zone-50. Wie tussen 30 en 57 km rijdt in een zone 30 of tussen 50 en 76 km in een zone-50 krijgt zelfs geen proces-verbaal.

"De meters van de flitspalen en mobiele camera's flitsen vanaf 57 km per uur en 76 km per uur. Onder die snelheden worden de bestuurders niet geregistreerd of geverbaliseerd. Dan gebeurt er helemaal niks", geeft commissaris Johan Berckmans, woordvoerder van de zone Brussel-West, toe. "Over deze aanpak hebben wij een akkoord gesloten met de procureur des konings. Wij doen dit op vraag van het Brusselse parket, ja. Deze snelheidslimieten gelden trouwens voor alle Brusselse politiezones: het gaat immers om één en dezelfde agglomeratie. Er zijn twee redenen voor deze ijkingen. Ten eerste moeten wij rekening houden met de 'werkcapaciteit' van de parketten. Ten tweede kunnen wij met deze hoge snelheidslimieten toch een sterk signaal geven voor de echte hardrijders. Zij worden automatisch veroordeeld of voor de rechtbank gedaagd."

Op bepaalde tijdstippen, zoals bij de bobcampagnes rond het nieuwe jaar, geldt er wel een nultolerantie. "Chauffeurs die dan 31 km per uur rijden in de zone-30, krijgen wel een boete," benadrukt Berckmans.

Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen!) stelde onlangs in het parlement een vraag over de hoge tolerantiegrens van de Brusselse snelheidscamera's, maar kreeg een onduidelijk antwoord. Er werd toen enkel verwezen naar het maandelijkse overleg tussen het Brussels parket en de Brusselse politie voor dit soort werkafspraken.

"Dit is een pure schande", zegt Van Hecke. "Ik vind het totaal onaanvaardbaar dat in een zone-30 de automobilisten bijna dubbel zo snel mogen rijden zonder dat er wordt ingegrepen. Nochtans ligt er in een zone-30 vaak een school, een speeltuin of een woonwijk, kortom een plek waar veel kinderen komen. Dit bewijst dat de verkeersveiligheid in Brussel blijkbaar geen enkele prioriteit heeft. Wat ook echt niet kan, is dat er een grote ongelijkheid heerst tussen de steden. Het kan toch niet dat je in Gent een boete krijgt als je 35 km per uur rijdt in een zone-30 en in Brussel als je 58 km rijdt?"

BRON: Tine Peeters − 12/04/11, 05u30
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...n-Brussel.dhtml

Mijn mening:
Net zoals in het artikel Van Hecke aanhaalt, vind ik het ook echt niet kunnen dat automobilisten in een zone 30 zelf harder mogen rijden dan in een zone 50. Het is soms zeer vervelend als je ergens op tijd moet zijn en je moet je aan een lage snelheid houden. Toch, weten we niet allemaal dat de enige oplossing voor ergens op tijd te komen, op tijd vertrekken is en niet te hard rijden...
Inderdaad is het niet eerlijk dat er een ongelijkheid heerst tussen de verschillende steden. Zoiets kan eigenlijk echt niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2011, 10:31
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Hardrijden onbestraft in Brussel

Wat is dit weer voor een stomme regeling. Nu mag je nog aan deze hoge snelheden in de bebouwde kom rijden en als de bobcampagne's terug beginnen weer niet. Persoonlijk ben ik niet akkoord met het artikel, maar met Meneer Van Herck. Ik sta achter zijn mening. Persoonlijk vind ik 30 maar weinig, maar in woonwijken waar spelende kinderen zijn, vind ik dit dan wel weer voldoende. In deze buurten is 30 km/u snel genoeg. Zie je het al gebeuren dat je 57 km/u daar mag rijden? Er zullen genoeg ongelukken gebeuren dan. Neen, ik vind dat ze de snelheden moeten behouden. In bebouwde kom 50 km/u en in een zone 30 30 km/u. Ook als is dit voor sommige mensen te traag, toch moet je je aan deze snelheden behouden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th April 2011, 11:56
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik vind dat ze nu in Brussel het signaal geven dat het oké is om te snel te rijden. Een zone 30 is nu eenmaal een zone 30 met een bepaalde redenen. Als je daar dan ineens 55 km per uur gaat rijden, word je niet bestraft. Terwijl je wel een aantal kilometers te snel reed. Als je dan met 55 km per uur moet stoppen, ben je sowieso trager dan dat je 30 km per uur zou rijden. Dat vind ik toch wel gevaarlijk dan. Als mensen er gerust 57 km per uur mogen rijden zonder gevaar, kunnen ze evengoed van de zone 30 een zone 50 maken. Mensen die dan bijna overal te snel rijden worden hier niet bestraft. Hoe kan je dan nog weten waar je hoeveel mag rijden? Mensen hebben het altijd maar over meer verkeersveiligheid.
Om te beginnen moeten ze dan maar de hardrijders in Brussel wel bestraffen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th April 2011, 13:53
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Als mensen steeds bezig zijn over verkeersveiligheid zullen ze automatisch mee rop hun snelheid letten.

Een positief aspect aan dit fenomeen is wel, zoals gezegd in het artikel, dat de echte snelheidsduivels er worden uitgehaald. Zoals elke eerlijke chauffeur weet rijd je al snel enkele kilometers/h te snel en dan geflitst worden is echt ****.
Met deze methode heb je geen excuses. Als je in Brussel geflitst wordt, dan heb je het ook echt verdiend!

Uiteraard is het niet fair dat je in de ene stad bij 32 geflitst wordt en in de andere stad pas bij 57. Maar uiteindelijk zou je voor jezelf moeten rekenen dat je steeds maar 30 mag in een zone 30 en zouden flitspalen gewoonweg overbodig moeten zijn.

Ik ben voorstander van een deftige tolerantiegrens om te onderscheiden of het 'per ongeluk' was dat je te snel reed, of echt met 'voorbedachte rade'. Zoals de waardes echter in Brussel liggen gaat het er inderdaad wel over.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th April 2011, 15:11
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Het is inderdaad zoals Felix zegt dat dan de echte hardrijders eruit worden gehaald en deze worden dan ook meteen voor de rechtbank gesleept.

Maar dit overtuigt mij er nog niet van om deze regels te laten blijven gelden in Brussel. Zoals Van Hecke aanhaalt in een artikel zijn er in de zones met snelheidsbeperkingen tot 30 km/h meestal scholen, woonwijken en dus ook veel kinderen. Deze snelheidsbeperkingen zijn er niet voor niets, anders zouden alle verkeersborden er gewoon maar staan voor niks.

Ik zeg dat overal hetzelfde moet gelden, geen uitzonderingen! Anders zorgt het alleen maar voor verwarring en discussie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.