actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2011, 11:50
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Minder overlastboetes bij De Lijn

De controleurs van vervoersmaatschappij De Lijn hebben vorig jaar 38.835 pv's opgemaakt voor overlast en zwartrijden. Dat is 15 procent minder dan in 2009. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
Sinds de invoering van een nieuw boetesysteem in 2007 is het de eerste keer dat De Lijn minder hard moet optreden. De beveiligingscamera's beginnen echt hun nut te bewijzen, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. Al 1.016 trams en bussen van De Lijn zijn momenteel uitgerust met een beveiligingscamera. Daar komen er eind dit jaar nog eens 112 bij.

Zo'n beveiligingscamera is het meest zichtbare, maar niet het enige middel. 'We zetten ook extra inspecteurs in en werken samen met straathoekwerkers die het gevaar in risicobuurten voor ons goed inschatten.'

Met die risicobuurten gaat het ook beter. De Lijn heeft alle bus- en tramlijnen in kaart gebracht waar er geregeld incidenten gebeuren. 'We tellen er nu nog 104, twee jaar geleden hadden we er nog 161', zegt Van de Vreken. 'Op die lijnen zetten we extra controleurs, die meerijden met een chauffeur. Zij verhogen wel degelijk de veiligheid.'

Overlast is voor De Lijn vooral reizigers die roken op de bus, die hun schoenen op de zitjes leggen en weigeren plaats te maken voor anderen. 'Wie overlast veroorzaakt, kan een boete tot 500 euro krijgen.' Ook die hoge boetes schrikken af.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110330_031

Eigen mening:
Ik vind dit goed nieuws. Het is leuk om te weten dat er veel minder overlast is op de bus en dat men daar ook echt iets aan probeert te doen.
Verder is het volgens mij ook beter voor de chauffeurs als ze zich veilig kunnen voelen, dat maakt werken toch al een stuk aangenamer. Ik kan me goed inbeelden dat een aantal buschauffeurs zijn/ haar beroep niet zo graag meer doet na enkele geweldadige voorvallen te hebben meegemaakt. Dat die sfeer beter is, is dus wel goed nieuws.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2011, 12:54
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
minder overlast bij de lijn

Ik vind camerabewaking en extra controleurs en veiligheidspersoneel een goede zaak voor de veiligheid van zowel de chauffeur als de reizigers. Wel kan alles uiteraard nog beter want er blijven zich incidenten voordoen. Persoonlijk heb ik in de acht jaar dat ik gebruik maak van De Lijn misschien nog maar drie keer controle gehad. Ik denk dat meer controles, en vooral in de steden, kunnen zorgen voor een daling van het aantal zwartrijders.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2011, 15:29
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Ik heb al regelmatiger controle meegemaakt, maar hoewel zwartrijden een overtreding is, neem ik daar minder aanstoot aan. Het zijn voornamelijk de gewelddadige voorvallen die mij aangrijpen. Voor de chauffeur is dit zeker niet aangenaam, daar deze vast zit in zijn hokje en daar dus ook zeer kwetsbaar is. Ook heb ik vaak last van overlast op de bus. jongeren die continu zeer luid naar elkaar aan het roepen zijn, terwijl ze vlak naast elkaar zitten. Of die vaak vuile blikken werpen naar andere busreizigers. Ik denk dat dit vaak te herleiden valt tot een gebrek aan 'goede opvoeding', maar dat is een andere discussie.

Wel ben ik uiteraard ook verheugd op het positieve verloop van de overlastcijfers. Dat deze zo sterk dalen is een zeer goed teken. Hopelijk kunnen ze (we) deze trend verder zetten!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th March 2011, 16:56
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Net zoals hieronder vermeld, vind ik het zeer goed nieuws dat deze overlastcijfers dalen. Overlast op een bus, tram, of ander openbaar vervoer is zeer lastig voor de chauffeurs zelf en de andere gebruikers.

Zoals Felix aanhaalt, kan dit inderdaad wel te wijten zijn aan een 'goede' opvoeding. Toch is het postief dat hieraan gewerkt wordt en ik denk ook wel dat camera's, controles en andere middelen een postieve bijdrage leveren aan deze daling van de overlastcijfers.

We zijn dus op de goede weg!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.