actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2010, 14:44
Joke Valckx Joke Valckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zandhoven
Posts: 14
Bijna één Belg op tien drinkt zichzelf schade toe

Bijna 1 volwassen Belg op 10 (9,5 procent) drinkt alcohol op een manier die schade toebrengt aan zijn lichamelijke en mentale gezondheid. Dat gebeurt bij mannen 3 keer zoveel als bij vrouwen (respectievelijk 14,5 en 5 procent). Dat blijkt uit een bevraging bij 935 Belgen tussen 18 en 74 jaar oud die Test-Aankoop dit voorjaar deed. De resultaten staan gepubliceerd in Test-Gezondheid.

Terwijl vrouwen eerder op jongere leeftijd, vooral tussen 18 en 24, problematisch drinkgedrag vertonen, zijn mannen doorgaans wat ouder, tussen 25 en 34. Vrouwen en mannen tussen 45 en 65 ontwikkelen het meest frequent een alcoholverslaving. Bijna 1 op 3 kent in zijn naaste familie iemand met alcoholproblemen.

Alcoholisme komt voor in alle lagen van de bevolking. Twaalf procent van wie alcohol drinkt, wil minderen, en 2 procent wil stoppen.

Wetenschappelijk gezien is er sprake van "een gematigd alcoholgebruik" als een man niet meer dan 21 glazen drinkt per week. Voor een vrouw ligt de limiet op 14 glazen. Respectievelijk 12 en 9 procent van de mannen en vrouwen overschrijdt deze limiet. Het afgelopen jaar waren 35 procent van de mannen en 18 procent van de vrouwen minstens eenmaal dronken.

Precies 9,3 procent drinkt op het werk, wat 2 tot 3 keer zoveel is in de andere landen (Italië, Portugal en Spanje) die voor dit onderzoek bevraagd werden. Van alle ondervraagden die wel eens alcohol drinken, zegt 1 procent alcohol nodig te hebben om zijn job uit te oefenen. (belga/mvdb)

Motivatie:
Toen ik de titel van het artikel las, schrok ik wel even. 1 Belg op de tien drinkt zichzelf schade toe.
Maar toen ik dan het artikel verder las, 35% van de mannen en 18% van de vrouwen waren afgelopen jaar minstens 1x dronken, vond ik dat weinig. Als ik tijdens het weekend op café ga, zie ik wel meer dan 4 dronken manne of vrouwen. Ik vind dit cijfer dus wel laag.
Als ik het dan over het feit heb dat als vrouwen meer dan 14 glazen drinken, overmatig drankgebruik hebben schrik ik ook wel even. Dit is volgens mij ook wel weinig. Misschien bekijk ik het teveel uit mijn leeftijdscategorie of zitten er in mijn dorp meer dronken mensen, maar toch vind ik dit weinig.
Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...chade-toe.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2010, 22:10
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Mening:

Het alcoholgebruik is in onze maatschappij algemeen aanvaard. We merken ook dat jongeren op steeds vroegere leeftijd alcohol beginnen te drinken. Ouders hebben hier vaak ook weinig of geen problemen mee. Toch maant dit artikel ons aan om verstandiger met alcohol om te springen. Teveel schaadt immers de gezondheid. Persoonlijk vind ik dat een glaasje bij het eten geen kwaad kan, maar elke dag 2/3 glazen is teveel van het goede en zal wellicht leiden tot verslaving.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2010, 17:14
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
In het artikel spreekt men over een testgroep van 18 tot 74 jaar , maar situeert de gevarenzone zich niet veel vroeger . Veel jonge tieners meten zich al een houding aan van overmatig alcohol gebruik, hun gewoonten worden reeds in de vroege tienerjaren gevormd en moeilijk hervormd tot normaal drankgebruik. Als we deze jonge tieners er ook nog bij tellen krijgen we dus nog meer verontrustende resultaten .
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th November 2010, 18:14
Verheezen Yves Verheezen Yves is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-turnhout
Posts: 18
Zoals Wim voor mij al zei is de consumptie van alcohol in onze samenleving compleet aanvaard, en ik zie ook niet in waarom dat anders zou moeten zijn. Ik denk nog niet dat het drankgebruik van de gemiddelde Belg zo groot is dat er op de “nood knop” gedrukt moet worden.
De cijfers die ik in het artikel las vond ik toch een beetje misleidend.
Volgens het onderzoek is er spraken van een “gematigd drankgebruik” indien je als man niet meer dan 21 glazen drinkt, en als vrouw niet meer dan 14 per week.
In mijn mening spreken we zeker en vast over een drankprobleem indien een man minstens 3 glazen per dag (dus 21 per week) moet kunnen drinken om zichzelf zo goed te voelen of niet kan functioneren zonder.
Maar studenten of werknemers die enkel in het weekend uitgaan en zo in de loop van vrijdag avond tot zondag avond 21 glazen drinken en vervolgens geen druppel alcohol nodig hebben tijdens de school- werkweek vind ik absoluut geen probleem.
Met de titel van het artikel kan ik niet echt in discussie gaan, aangezien er voldoende Belgen bestaan met drankproblemen die zichzelf daardoor schade toebrengen.
Maar op een getal te plakken om wat matig en overmatig alcoholgebruik is vind ik een beetje uit de lucht gegrepen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th November 2010, 18:51
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik denk, net zoals Niel, dat we zeker de min 18-jarigen niet over het hoofd mogen zien als we spreken over alcoholgebruik. Deze groep is volgens mij aan een flinke opmars bezig met alles wat met alcohol en drugs te maken heeft.
Nu, de resultaten uit dit artikel vind ik persoonlijk niet zo schokkend. Eerst en vooral zijn er slechts een kleine 1000 mensen ondervraagd. Dat stelt toch niet veel voor in een land met plus minus 10.5 miljoen inwoners?
Daarnaast doet de titel het ergste vermoeden, terwijl de cijfers in mijn ogen nog meevallen.
Natuurlijk is alcohol nog steeds een "sociaal aanvaarde drug", wat het dus helemaal niet moeilijk maakt om er aan te geraken.
Wat mij wel verbaast, is het aantal werknemers dat tijdens de werkuren drinkt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.