actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th January 2013, 14:28
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 59
Europa wil 'terrorismeknop' in internetbrowsers

Artikel:

Europa wil 'terrorismeknop' in internetbrowsers

Morgen wordt in Brussel een rapport door het CleanIT Project voorgesteld, dat werd gesteund door de Europese Unie. Het document, dat dertig pagina's telt, stelt onder andere voor om in alle browsers een meldpunt voor terrorisme in te bouwen. Op die manier hoopt Europa om recrutering en promotie tegen te gaan, meldt technologiewebsite Ars Technica.
De studie, die op twee jaar tijd 400.000 euro heeft gekost, heeft eerdere, veel te strenge ideeën geschrapt. Zo werd er in tussentijdse rapporten nog voor gepleit om controlesystemen in te bouwen in browsers, of zelfs in besturingssystemen. Dat ging echter enkele stappen te ver voor privacywaakhonden wereldwijd.

CleanIT meent nu dat Europese landen beter moeten samenwerken om terrorisme aan te pakken. Ze moeten actief strijden om het internetgebruik van terroristische organisaties te beperken. Om dat te bewerkstelligen, stelt CleanIT een meldknop in internetbrowsers voor.

Volgens rechtsgeleerden wordt het echter moeilijk om het concept terrorisme op websites correct af te bakenen. Volgens hen starten de terroristische activiteiten vaak op normale, legale websites, maar groeien ze uit tot terrorisme. Het wordt dan ook moeilijk om te allen tijde de mensenrechten en het recht op vrijheid van meningsuiting te respecteren.

Bron:

http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...tbrowsers.dhtml

Mening:

Ik begrijp waar het idee vandaan komt. Internet wordt nu eenmaal wereldwijd gebruikt en ze willen terrorisme langs deze weg, namelijk het internet, zoveel mogelijk proberen te beknotten. Op zich vind ik dat een goed idee maar ik weet niet of dit wel realiseerbaar is. Het internet is maar één van de zovele wegen waarlangs terrorisme tot uiting kan komen. Tevens zijn de mensen die zich hiermee bezig houden, niet van de domste. Meestal zijn het zelfs nog hooggediplomeerde mensen. Dus ook al wordt er een terrorismeknop gebruikt, dan denk ik dat de 'terroristen' deze ook wel kunnen omleiden.
Waar ik echter wel helemaal akkoord mee ga is de stelling dat de Europese landen beter moeten samenwerken om terrorisme tegen te gaan. Terrorisme is niet iets dat je 'alleen' kan aanpakken. Samen sta je sterker.
Als laatste wordt er in het artikel ook verwezen naar de mensenrechten. Oke, het respecteren hiervan wordt moeilijker. Dat is een feit, maar je kan de rollen ook omdraaien. Door terrorisme te beknotten op deze manier, ga je ook vele mensenrechten juist beschermen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th January 2013, 19:34
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Het idee is op zich nog wel oké maar ik stel me er toch nog grote vragen bij. Zal de knop niet misbruikt worden? Worden alle meldingen dan ook in detail bekeken? Heeft het nog wel effect aangezien terroristen deze knop ook zien staan? Het is al duidelijk dat terroristen vrij (zoals Charlotte hierboven al zei) niet van de domste zijn, ze zullen uiteraard wel een manier vinden om deze knop te omzeilen of andere manieren vinden om acties te plannen.

Om het ook even over die mensenrechten te hebben…. Ik denk dat er nog een vrij duidelijke grens is tussen vrijheid van meningsuiting en terrorisme. Mensen moeten het maar een klein beetje door de vingers zien, aangezien het voor hun veiligheid is dat deze maatregel er zou komen.
Ik vind het idee dus wel leuk, dat iedereen over de hele wereld ‘samenwerkt’ tegen terrorisme maar ik geloof niet dat het veel zou uitmaken moest deze knop er zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th January 2013, 10:45
t*ur.hermans t*ur.hermans is offline
Linkshandige Linkse
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 65
Zo'n knop is inderdaad te gemakkelijk te omzeilen, en zeker te misbruiken. Weten we wel zeker dat dit niet gaat uitdraaien in een of ander verklikpunt om alles wat niet strookt meteen aan te geven? Dat zie ik toch niet erg zitten.

En waarom zou de gewone mens wél op terroristische sites zitten en de overheid ernaast kijken? Zij hebben zelfs veel meer mogelijkheden om te controleren en deze knop is omdat ze het werk zelf niet meer zien zitten ofwat?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd February 2013, 10:29
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
Als de autoriteiten alle meldingen moeten bekijken die ze binnenkrijgen zal er toch een serieus aantal mensen aangenomen moeten worden om loze meldingen te controleren. Het internet kennende maakt toch iedereen misbruik van zo'n knop en is het zeer makkelijk om anoniem te surfen zodat niemand er ooit kan achterkomen wie de mensen zijn die van achter hun pc het hele meldsysteem saboteren. Kortom: slecht idee waarvan zowieso misbruik gemaakt zal worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th March 2013, 12:42
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Reactie op 'Europa wil 'terrorismeknop' in internetbrowsers'

Dit vind ik een controversieel thema in onze maatschappij. Enerzijds willen we niet gecontroleerd worden en moet de overheid van ons privéleven afblijven, anderzijds hebben we steeds meer bang voor terrorisme en roepen we massaal de overheid op om hier iets aan te doen. Aangezien mijn angst voor big brother groter is dan dat voor terrorisme pleit ik voor het eerste. Al is het maar gewoon om de terroristen niet de voldoening te geven dat ze effect hebben op mijn leven. Nog een reden waarom ik denk dat deze knop er beter niet kan komen is omdat ik vrij zeker ben dat er meer achterliggende informatie zal worden bovengehaald dan echt informatie over terrorisme. Ondanks hun grote inspanning hebben de overheden ook helemaal geen controle op het internet en denk ik dat de terrorismeknop dus ook als een leuk speeltje kan dienen voor enkele anonieme internetgoden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th March 2013, 12:59
R*y.Geerts R*y.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lille
Posts: 29
Zo'n knop kan heel misschien wel een oplossing bieden tegen internetterrorisme, maar zoals al eerder vermeld gaat dit sowieso ook misbruikt worden. De 'flauwe plezante' uithangen is nooit een taboe geweest, zeker niet als er bijvoorbeeld op feestjes wat gedronken wordt. En het hoeft zelfs niet ingewikkeld te zijn. Welk klein kind zal niet eens de knopjes van een computer uit willen testen? Hoeveel kinderen hebben vroeger niet al wel eens naar de politie of de brandweer gebeld? Niet met de bedoeling van iets verkeerd te doen natuurlijk, maar toch vind ik dat zo'n knop niet echt een vooruitgang is.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th March 2013, 20:31
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
Misschien zou deze knop wel een groot nut kunnen hebben, als het het rekruteren van toekomstige terroristen betreft. Dat zou dan een begin kunnen zijn om terrorisme te bestrijden. Hoewel ik er van overtuigd ben dat de meest clandestiene praktijken niet op het internet gebeuren, maar ergens diep in de bergen van Afghanistan, of een ander bolwerk van extremisme.

Hoe dan ook:
Elke lange mars begint met een eerste stap
~Mao Zedong~
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.