actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2013, 10:32
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Negatief zelfbeeld kost geld

Mensen die hun zelfbeeld een stimulans willen geven, kopen daarvoor statusproducten. Dat blijkt uit onderzoek van de London Business School en de Cornell University bij een groep universiteitsstudenten.

Iemand wiens zelfbeeld geraakt is, blijkt bereid om 30% meer te betalen voor een designjeans dan iemand met een positief zelfbeeld. De aankoop van luxeproducten zorgt voor een tijdelijk herwinnen van eigenwaarde. Een lager zelfbeeld kost dus geld. Maar niet alleen door de aanschaf van duurdere producten, zo blijkt.
Negatief zelfbeeld kost geld

Ook in je job kan een negatiever zelfbeeld je veel kosten. Zo twijfel je mogelijk aan jezelf, durf je niet ingaan op een vraag voor een ander project of verlies je aan promotiekansen en inkomen. Of je vindt het lastig om (nieuwe) contacten te leggen, worden jij en je prestaties als eerder onzichtbaar beschouwd én zijn het dus je collega’s die met de leukste klusjes gaan lopen.

Naast geld kost het je met andere woorden ook je goed voelen én je welzijn: je bent eerder gespannen, voelt je minder dan de rest en piekert gemakkelijk. Iets wat ook weer een effect heeft op je presteren: je bent minder makkelijk in staat het optimale uit jezelf te halen.

Eigenwaarde en zelfbeeld liggen gelukkig niet vast. Je kan groeien naar meer eigenwaarde en een positiever zelfbeeld. Veel heeft te maken met hoe je naar jezelf kijkt en wat je tegen jezelf zegt.

(bron: www.standaard.be gevonden op 21 maart 2013)

Mening:
Normaal zou ik een artikel als dit onder 'boecht' beschouwen. De reden waarom ik dit voor deze keer niet als 'boecht' beschouw is omdat dit onderwerp toch al enkele keren is opgekomen tijdens RZL en EMCV. Het is inderdaad zo dat mensen met een lager zelfbeeld sneller gaan grijpen naar merkproducten om zo hun zelfvertrouwen op te krikken en net zoals dit artikel zegt, is dat maar van korte duur. Je kan jezelf geen zelfvertrouwen kopen, net zoals je jezelf geen betere persoonlijkheid kan aankopen. Zelfvertrouwen is iets waaraan je zelf moet werken en je moet leren inzien dat dat niet van vandaag op morgen zal veranderen. Ik denk dat in plaats van voor deze kostelijke korte termijn oplossing, mensen met een laag zelfbeeld beter naar workshops of iets van dergelijke aard gaan. Daar ontmoeten ze gelijkgestemde mensen, mensen die ook een laag zelfbeeld hebben en zo kunnen ze er ook stapsgewijs aan werken. Ik denk dat dit op lange termijn meer effect zal hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2013, 15:18
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
Negatief zelfbeeld kost geld

Ik ga akkoord met de formuleringen dat zelfzekerheid en 'van je af kunnen bijten' in het leven absoluut noodzakelijk is.
Ook vraag ik me soms af wie zich laat vangen door alle reclames die hier en daar verschijnen.
Persoonlijk voel ik toch niet de neiging om na het zien van een reclame om dat product onmiddellijk te kopen.
Wat er gezegd wordt over kostprijs vind ik toch kort door de bocht. Ik bedoel hiermee dat als je een product uit de ene winkel niet comfortabel/mooi/... vindt, en eenzelfde product in een andere, iets duurdere winkel, wel aan je voorwaarden voldoet, het toch aanvaardbaar is dit laatste product te kopen.
Er is een verschil tussen eigen wensen en gebrek aan zelfzekerheid, vind ik toch.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st March 2013, 20:26
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Ik ben het erover eens met Gilles dat er een verschil is tussen eigen wensen en zelfzekerheid, zoals hij zegt. Ik moet toegeven dat ik zelf een nogal laag zelfbeeld heb. Ik ben een zeer onzeker iemand en ik heb echt veel bevestiging nodig. Daarnaast zal ik ook nooit volledig tevreden zijn over mijn bijdrage aan een werk, een les, een presentatie ...

Dat wil echter niet zeggen dat ik dure merkproducten zou kopen om mijn zelfbeeld proberen op te krikken. Integendeel, ik ben me ervan bewust dat ik niet meer zelfvertrouwen zou krijgen door al dat materiële. Mijn zelfvertrouwen staat dan ook los van de nieuwste snufjes of de meest recente producten in reclames. Zelfvertrouwen heeft te maken met hoe je jezelf ziet en of je in jezelf gelooft, niet met het feit of je jezelf vele en dure dingen kan aanschaffen.

Wat ik anderzijds wel zou kunnen begrijpen, is dat niet veel mensen aan die drang kunnen weerstaan om toch maar ergens bij te horen. Ik denk dat dit kan beschouwd worden als een soort "make-up" om het lage zelfbeeld te camoufleren. Wat ik deze mensen dan vooral zou duidelijk maken is dat het opkrikken van je zelfbeeld bij jezelf begint. Zo kunnen ze eens stilstaan bij waar ze wel goed in zijn en daarin proberen uit te blinken. Meer zelfvertrouwen ga je ook niet krijgen door naar anderen te kijken en je met hen te vergelijken. Integendeel, het draait enkel om jou.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd March 2013, 12:24
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik ben het in grote lijnen eens met de onderstaande posts, alleen denk ik dat deze situatie net iets ingewikkelder ligt dan voorgesteld.
Ik kan begrijpen dat mensen met een laag zelfbeeld duurdere dingen kopen, 'om er bij te horen'. Maar inderdaad, al deze dingen zorgen er niet voor dat er fundamenteel iets aan de persoon en persoonlijkheid veranderd. Zoals Raisa al zei, het is een soort 'make-up', die ze hoogstwaarschijnlijk dezelfde avond nog verwijderen.
Ik denk dan ook dat de kern van dit onderzoek ligt in de laatste zinnen:
"Eigenwaarde en zelfbeeld liggen gelukkig niet vast. Je kan groeien naar meer eigenwaarde en een positiever zelfbeeld. Veel heeft te maken met hoe je naar jezelf kijkt en wat je tegen jezelf zegt."
Naar mijn mening is dit wel een beetje cru gesteld, want ik denk namelijk niet dat mensen die écht een laag zelfbeeld hebben, (en niet de mensen die wel eens onzeker zijn, zoals iedereen van ons), ook last hebben om hieraan te werken. Zij zijn zich vaak niet bewust van hoe ze uit deze onzekerheid kunnen komen. En ik denk dus ook dat het nodig is om deze mensen daarin te begeleiden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th March 2013, 07:31
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Hoe komt het dat men een laag zelfbeeld heeft? Misschien moet men daar maar eens eerst een opleiding voor zoeken. In de media worden altijd "perfecte" mensen gebruikt en sommigen spiegelen hun hieraan en dan merken ze dat zij niet "perfect" zijn en dat doet al veel aan het zelfbeeld terwijl dat die "perfecte" media-mensen vaak gefotoshopt zijn.
Mensen met een laag zelfbeeld kopen vele dure dingen, maar dat lost niet lang iets op. Missschien moet er inderdaad op cursus gegaan worden zoals Nikki zegt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.