actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2011, 16:12
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Genetisch gemanipuleerde koeien geven 'mensenmelk'

Artikel:
Genetisch gemanipuleerde koeien geven 'mensenmelk'

Chinese wetenschappers zijn erin geslaagd om koeien zo te manipuleren dat ze melk geven die erg lijkt op menselijke melk. Volgens de krant China Daily kan het product al over twee jaar op de markt zijn.

Wetenschappers van het Staatslaboratorium voor Agrobiotechnologie aan de Chinese Landbouwuniversiteit hebben inmiddels een kudde van tweehonderd dieren gekweekt. Die zijn genetisch gemanipuleerd om melk te geven met dezelfde eigenschappen als moedermelk bij mensen.

Moedermelk bevat bestanddelen die ten goede komen aan het immuunsysteem en het zenuwstelsel van kinderen, maar die worden niet teruggevonden in normale melk van geiten of koeien. Tot nog toe was er geen manier gevonden om die bestanddelen op grote schaal te produceren.
Keizer

De wetenschappers willen de melk niet enkel voor kinderen produceren, maar ook voor volwassenen. "In het oude China konden enkel de keizer en keizerin hun hele leven menselijke melk drinken, wat gezien werd als het toppunt van weelde", zegt Li Ning, directeur van het Staatslaboratorium. "Waarom zouden we dat soort melk niet beschikbaar maken voor gewone mensen?"

Volgens Li gaat het niet over een wild experiment, maar kan de melk al over enkele jaren commercieel geproduceerd worden. China Daily meldt dat het Chinese ministerie van Landbouw al begonnen is met tests om de veiligheid van de melk te controleren. Als die tests in de volgende 22 maanden bemoedigend zijn, kan de melk al over enkele jaren op de markt komen.

Bron:
Gazet van Antwerpen
24 maart 2011
http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...mensenmelk.aspx

Motivatie:
Waar gaat het toch naar toe?
Ik vind het goed dat men zoiets uitvindt maar dat men het nu echt gaat gebruiken daar ben ik helemaal tegen!
In noodsituatie zou dit goed zijn zo dat wij ons als mensen kunnen behelpen, maar nu ? wat gaat er met de koeien van nu gebeuren? Slachten en opeten?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2011, 12:45
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Ik vind het idee gewoonweg wagelijk. Waarom moeten dieren genetische gemanipuleerd worden, zodat bedrijven met de winst kunnen gaan lopen? Vooral de reden is degoutant: "In het oude China konden enkel de keizer en keizerin hun hele leven menselijke melk drinken, wat gezien werd als het toppunt van weelde". Ook in China leven ze in 2011 en niet meer in het oude China. Het is leuk om oude 'tradities' (wat je een traditie kan noemen) te behouden, maar daar blijft het bij. Dieren moeten hier niet voor misbruikt worden. Bovendien is het onderzoek nog niet afgerond. Negatieve effecten zullen onderzocht worden. Ik hoop dat het zowel de effecten zijn op de mens, als op de koe.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th March 2011, 14:17
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
Persoonlijk klinkt dit mij wél in de oren als een wild experiment. Waarom zou men dieren manipuleren om 'menselijke melk' te maken? Ik vind het vreselijk dat dieren genetisch gemanipuleerd worden om zulke domme redenen. Men zou kunnen zeggen dat dit een oplossing is voor mensen met koemelk allergie, maar daar bestaat al een oplossing voor: sojamelk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.