actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2010, 12:00
Sharon van Ballaer
Gast
 
Posts: n/a
[B]Homoparade in Litouwen verhit de gemoederen [/B]

Homoparade in Litouwen verhit de gemoederen

zaterdag 08 mei 2010, 18u53; Bron: belga; Auteur: sdg

De sfeer op de eerste homoparade 'Baltic Pride' in de Litouwse hoofdstad Vilnius was zaterdag zoals verwacht erg gespannen. De politie moest traangas inzetten tegen duizenden tegenbetogers die waren opgedaagd. Een 20-tal homohaters werd opgepakt.
De meeste tegenbetogers keken enkel toe, maar enkelingen riepen slogans als 'Dood aan homo’s' of 'Litouwen aan de Litouwers'. Er werd ook met flessen en stenen gegooid naar de manifestanten en naar de ordediensten.

De politie was massaal aanwezig om de ongeveer 300 deelnemers van de Baltic Pride te beschermen. Ook verschillende Europese politici, zoals de Zweedse minister Birgitta Ohlsson, en europarlementsleden namen aan de homoparade deel.

Litouwse politici bleven afwezig. Het gaat om de eerste manifestatie in zijn soort in het conservatieve Litouwen.

Na afloop werden de deelnemers per bus geëscorteerd tot buiten de hoofdstad, om meer geweld te vermijden.

Mijn mening:
Veranderingen zijn eng, maar daarom niet noodzakelijk slecht. Ik snap dat Litouwen het moeilijk heeft met de allereerste homoparade, maar wat doen deze mensen fout?
Homo’s, zwarten, moslims, … Waarom zijn wij blanke christelijke hetero’s zoveel beter dan hen? Wat ik heel erg vind is dat de Litouwse politici afwezig bleven. Zij moeten een voorbeeld stellen voor de bevolking. Hoe kunnen we van hen verwachten dat ze hun mening nuanceren als ‘de leiders’ het zelfs niet willen proberen?! Ik heb zeer veel respect voor de mensen die mee liepen in deze parade. Daar is moed voor nodig. Om langs te kant te gaan staan schreeuwen: “ Dood aan homo’s” niet. Bij deze wil ik dus de hele wereld oproepen tot meer verdraagzaamheid!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.