actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2012, 13:19
E*y.Roelen E*y.Roelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 22
Steeds meer vraag naar uitstel van betaling bij de apotheker

Steeds meer vraag naar uitstel van betaling bij de apotheker
17/12/12, 12u23 − Bron: belga.be


Almaar meer patiënten kunnen hun geneesmiddelen niet meer betalen en vragen aan de apotheker om hun betalingen uit te stellen. Dat blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek van het vaktijdschrift De Apotheker. Bovendien zorgt de crisis ervoor dat de mensen besparen op hun medicatie.
Vijftig procent van de apothekers in Franstalige België en dertig procent in Nederlandstalig België wordt geconfronteerd met de vraag om de betaling van medicijnen uit te stellen.

Bijna 9 op de 10 (88 procent) Nederlandstalige apothekers en 7 op de 10 (69 procent) Franstalige krijgen bovendien geregeld de vraag om goedkopere alternatieven van geneesmiddelen te verkopen. De meeste apothekers (81 procent) wijzen er geregeld zelf op dat er goedkopere versies van geneesmiddelen voorhanden zijn.

Zeventig procent van de Belgische apothekers zegt ten slotte dat patiënten door de crisis minder geneesmiddelen kopen, wat een stijging betekent van twintig procent ten opzichte van twee jaar geleden.

"We weten uit ervaring dat apothekers vroeger vrij gemakkelijk een uitstel van betaling accepteerden bij mensen die ze kenden, maar dat dat nu steeds minder gebeurt omdat de vraag zo groot is", legt Desirée De Poot, de hoofdredacteur van De Apotheker, uit. "Bovendien zijn er behoorlijke wachttijden in verband met de zogenaamde Bf-medicatie, waarbij een adviserende geneesheer een attest moet geven vooraleer de medicatie wordt terugbetaald. Soms kunnen mensen niet wachten tot het attest in orde is en moeten ze heel veel betalen aan de apotheker."

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...apotheker.dhtml

Eigen mening:
Volgens een onderzoek die het vaktijdschrift De Apotheker heeft uitgevoerd, vragen alsmaar meer mensen een uitstel van betaling bij de apotheker. Vervolgens besparen de mensen in het algemeen op medicatie. Het uitstel van betaling wordt in Franstalig België meer aangevraagd, maar de vraag naar alternatieve medicijnen is dan weer groter in Nederlandstalig België. Sommige apothekers wijzen hun klanten zelf op de mogelijkheid van een alternatief medicijn. Er wordt in het artikel aangehaald dat apothekers vroeger vrij makkelijk een uitstel van betaling accepteerden bij vaste klanten. Dit gebeurt nu moeilijker omdat de vraag zo groot is. Ik begrijp de houding van de apothekers wel, omdat ze hun toekomst moeten veiligstellen. Ze kunnen niet iedereen zomaar uitstel van betaling geven, want dan komen ze zelf in de problemen. Ik vind het wel erg dat er mensen zijn die moeten besparen op medicijnen omdat ze anders niet rondkomen. Dit komt het welzijn van de burger zeker niet ten goede. Ik vind persoonlijk dat de dokters nog maar weinig inspelen op het gebruik van de zogenaamde ‘witte producten’ van medicijnen. Een dokter schrijft maar al te graag duurdere medicijnen voor in plaats van de goedkopere. Gezondheid is eigenlijk een basisbehoefte die ingevuld moet worden, maar blijkbaar wordt het alsmaar moeilijker om in deze behoefte te voldoen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2012, 17:40
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Na het lezen van dit artikel besef je nog meer hoe de economische crisis mensen kan raken. Besparen op geneesmiddelen zou ik zo lang mogelijk uit willen stellen om te vermijden dat mijn gezondheid er verder op achteruit gaat en dat ik later nog meer moet betalen door bv. ziekenhuiskosten. In het artikel staat ook dat heel wat apothekers de vraag krijgen van klanten om op termijn te betalen voor de geneesmiddelen die ze nodig hebben. Dit afbetalen lijkt me niet de juiste oplossing, hierdoor maak je het misschien alleen maar erger. Gezondheid is niet iets waar zomaar op bespaard mag worden vind ik. Het is veel te belangrijk voor de mensen. Ik hoop dat men hier een oplossing voor vindt en dat iedereen toch de kans heeft om de gepaste medicatie te nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.