actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2015, 08:09
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Nederland 'versobert' bijstand asielzoekers

Nederland 'versobert' bijstand asielzoekers

De Nederlandse coalitiepartijen VVD en PvdA zijn het maandag eens geworden over maatregelen om de huisvesting van asielzoekers met een verblijfsvergunning te 'versoberen'. Duitsland zet de grenscontroles dan weer zeker tot begin november voort.


De massale vluchtelingenstroom blijft de regeringen in Nederland en Duitsland ook met flink wat hoofdbrekens opzadelen. De coalitiepartners verschillen er wel eens van mening over het te volgen beleid.

Maar in Nederland zijn de rechtsliberale VVD en de sociaaldemocratische PvdA het in de nacht van maandag op dinsdag toch eens geraakt over een aantal punten. Zo zullen asielzoekers niet langer voorrang krijgen bij de toewijzing van een sociale woning, maar genoegen moeten nemen met bijvoorbeeld een containerwoning of een verbouwd kantoorpand van de overheid. Ook de bijstand zal verminderd worden.

Oranje

Nederland kampt net als heel wat andere West-Europese landen met een grote toestroom aan vluchtelingen. De noodopvang voor al deze mensen bezorgde de regering van Mark Rutte al kopbrekens, getuige het protest in het dorpje Oranje.

Maar er was ook bezorgdheid over de toekomst, als de asielaanvraag van deze mensen is goedgekeurd. Voortaan moet het dus allemaal wat 'soberder', lees 'minder luxueus'. Asielzoekers zouden voortaan genoegen moeten nemen met bijvoorbeeld een containerwoning of huisvesting in een verbouwd kantoorpand. Het is de bedoeling dat gemeenten de nieuwe eenvoudige onderkomens ter beschikking stellen.

Afkeer

Verder komt er een collectieve ziektekostenregeling. De huur en ziektekostenregeling zouden worden verrekend via de bijstandsuitkering van de asielzoeker, die dus lager zal uitvallen. De maatregelen zijn opvallend, omdat de PvdA het voorbije weekend nog zijn afkeer liet blijken voor minder sociale voorzieningen voor asielzoekers. De partij zei toen 'een strategie van ontmoediging via ongelijke behandeling' af te wijzen.

Momenteel verblijven in de Nederlandse asielzoekerscentra 13.000 mensen met een verblijfsvergunning die eigenlijk moesten doorstromen naar een woning. Maar bij de gemeenten is er een gebrek aan sociale huurwoningen, waardoor de asielzoekers dan maar langer in het centrum bleven.

Daardoor ontstond plaatsgebrek voor nieuwe vluchtelingen, die voorlopig ondergebracht werden in noodopvanglocaties. De komende zes maanden zouden nu zo'n 10.000 asielzoekers met een verblijfstatus moeten doorstromen.

Duitsland

Ook in Duitsland zitten de christendemocraten van kanselier Angela Merkel en de sociaaldemocraten van vicekanselier Sigmar Gabriel niet altijd op dezelfde lijn. Merkels partij stond de afgelopen weken, onder druk van de Beierse CSU, een strengere aanpak voor dan de SPD.

Maar nu lijken de coalitiepartners toch een compromis gevonden te hebben. Duitsland zal de controles van zijn buitengrenzen tot begin november voortzettens. De controles, die werden ingevoerd midden september, zouden dus met 20 dagen verlengd worden.

Dat zou nodig zijn vanwege 'enorme en ononderbroken toestroom' van vluchtelingen en om de 'veiligheid en orde' te bewaren. De controles focussen zich vooral op de grens met Oostenrijk.

Transitzones

Zogenaamde transitzones komen er voorlopig evenwel niet aan de grenzen. Vooral de CSU drong aan op de oprichting van die zones. Daar zouden de papieren van vluchtelingen al gecontroleerd worden. Wie niet in aanmerking zou komen voor asiel, zou van daaruit al teruggestuurd kunnen worden.

'Praktisch onhaalbaar en onmenselijk', reageerde de SPD. De sociaaldemocraten kantten zich dan ook tegen het plan. Merkel liet maandagavond weten dat de transitzones er voorlopig niet komen.

Bron: http://www.tijd.be/dossier/Europare...1&ts=1444715630
Eigen mening: De problematiek rond de vluchtelingen is een delicate zaak. Toch begrijp ik wel deze maatregelen. Ik hoor vaak mensen zeggen dat de vluchtelingen allemaal moeten opgevangen worden. Deze mensen hebben inderdaad iets heel erg meegemaakt, maar wij kunnen gewoon niet iedereen opvangen. Door ze wat minder luxe aan te bieden, gaan de vluchtelingen misschien ook minder snel naar Europa vluchten. Soms krijg ik echt het gevoel dat die mensen van ons willen profiteren. Onlangs hoorde ik nog dat een vrouw haar auto liet maken in een garage en als het over de rekening ging: "OCMW betaalt." Ze weten gewoon dat ze in België ondersteuning zullen krijgen, waarom zouden ze dan gaan werken. Ze hebben alles wat ze willen en het OCMW betaalt wel. Ik neem er nu één voorbeeld uit, ik hoop dat er andere en betere voorbeelden zijn. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit probleem dringend moet aangepakt worden, op deze manier kan het gewoon niet verder.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2015, 09:00
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Nederland 'versobert' bijstand asielzoekers

Ik ga volledig akkoord met Jill. Ik zie er geen graten in om iets minder luxe aan te bieden aan de vluchtelingen. We moeten natuurlijk zorgen dat die mensen in hun basisbehoeften voorzien worden, maar dit kan perfect zonder alle extraatjes. Zo was er ook eens op het nieuws dat er enkele vluchtelingen geprotesteerd hadden tegen het voedsel dat zij te eten kregen. Ik was stomverbaasd, ik dacht dat vluchtelingen dankbaar zouden zijn met wat ze kregen aangezien ze van ergens kwamen waar het veel slechter is...
Zoals Jill zegt zullen er ook wel andere verhalen zijn van vluchtelingen die echt dankbaar zijn met wat ze hebben, hard hun best doen om hier te kunnen integreren.... Maar hier speelt de media dan weer een grote rol in denk ik. Zoals we nu tijdens EMCV2 zien, bepaalt de media eigenlijk wie er het slachtoffer van iets mag zijn. Rond heel het vluchtelingenverhaal heeft de media de maatschappij als slachtoffer gekozen en de vluchtelingen als de 'slechte', zo zullen we waarschijnlijk (bijna) geen positief verhaal horen over vluchtelingen. Dit vind ik best wel jammer, want als de media naar buiten zou komen met positieve verhalen over vluchtelingen zouden we de vluchtelingen veel meer kunnen aanvaarden denk ik. Dan zou het gemakkelijker zijn om hen als 'een van ons' te zien in plaats van 'de anderen'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.