actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2010, 11:53
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Rokende mama in spe heeft meer kans op crimineel kind

Rokende mama in spe heeft meer kans op crimineel kind

Roken tijdens de zwangerschap schaadt het brein van de foetus dat in volle ontwikkeling is, waardoor deze kinderen op volwassen leeftijd meer risico lopen op een strafblad. Dat beweren onderzoekers.

Arrestatie
De onderzoekers keken in 2000 naar het strafblad van bijna 4.000 volwassenen op tussen 33 en 40 jaar. Hun moeders schreven zich tussen 1959 en 1966 in voor de studie, toen werd informatie verzameld over hun rookgewoonten tijdens de zwangerschap. Kinderen van hevige rokers (degenen die meer dan 20 sigaretten per dag roken) liepen 30 procent meer kans om gearresteerd te worden, zowel wat mannen als vrouwen betreft. De onderzoekers keken ook naar factoren als een slechte mentale gezondheid, hiervan is geweten dat dit de kans op crimineel gedrag verhoogt.

Impulsen controleren
De resultaten suggereren dat blootstelling aan sigaretten in de baarmoeder de zich nog ontwikkelende gebieden in het brein treffen die instaan voor gedrag. Het zou de aandrijving van chemische signalen bemoeilijken die belangrijk zijn voor aandacht en de controle van impulsen. Professor Angela Paradis zegt dat het nog niet helemaal zeker is dat hevig roken een oorzaak van crimineel gedrag is. "Er is wel bewijs dat nicotine een effect heeft op de ontwikkelende hersendelen die het gedrag bepalen."

Nadelen
Experte Kate Pickett: "Dit doet het bewijs groeien dat roken tijdens de zwangerschap zorgt voor kinderen met een moeilijk temperament en gedragsproblemen." Eerder onderzoek toonde een verband aan tussen sigaretten tijdens de zwangerschap en een hoger risico op een slecht concentratievermogen, impulsiviteit en hyperactiviteit. Daarnaast heeft roken tijdens de zwangerschap ook invloed op de gezondheid van het kind. Het verhoogt namelijk de kans dat de baby dood of te vroeg geboren wordt of op een laag geboortegewicht. (ep)

Bron: www.hln.be

Persoonlijke Mening

Dat roken tijdens de zwangerschap de gezondheid van je ongeboren baby in gevaar brengt oké. Maar dat dit er voor zorgt dat je meer kans hebt om gearresteerd te worden of in het slechte milieu verzuild te raken, dat kan ik niet geloven...
Ik denk dat het vooral heel veel doet in wat voor een omgeving je wordt opgevoed, als je ouders een crimineel verleden hebben hebben de kinderen misschien meer kans om ook het slechte pad te kiezen.
Maar dat roken dit teweeg kan brengen, daar heb ik toch mijn twijfels over.

Ik denk dat het gewoon een aanrader is om geen sigaretten te roken tijdens de zwangerschap en niet te drinken, wat nu ook het gevolg daarvan is. We weten allemaal dat het niet gezond is voor de moeder (die er bovenop nog eens zelf voor kiest om te roken) laat staan voor de baby (die immers niet die keuze heeft).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.