actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2013, 15:11
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
18 Nederlandse doden door slikken Diane-pil

Mogelijk achttien vrouwen zijn in Nederland overleden als gevolg van het slikken van de Diane-35-pil.

De dood van achttien vrouwen staat mogelijk in verband met het gebruik van de Diane-35-pil. Dat is vastgesteld door het Nederlandse bijwerkingencentrum Lareb.

Het onderzoek gaat over een periode van 25 jaar. Van de ruim 600 meldingen van bijwerkingen die Lareb in die jaren kreeg, kwam het merendeel de afgelopen maanden binnen. Vaak waren het bijwerkingen die al eerder waren opgetreden, maar nu pas zijn gemeld naar aanleiding van de media-aandacht.

“Een aan trombose of embolie gerelateerd beeld werd 309 keer gemeld, waarvan er bij 18 gevallen sprake was van een fatale afloop”, aldus Lareb.

Commotie na doden in Frankrijk

Begin dit jaar maakten de Franse autoriteiten bekend dat ze de pil uit de handel haalden. Dat besluit werd genomen na vier sterfgevallen onder vrouwen die de pil slikten. Vervolgens ontstond er ook in andere landen discussie over de mogelijke risico's van Diane-35.

Het Europees comité voor geneesmiddelenbewaking PRAC heeft onderzoek gedaan en zegt nu dat artsen de pil mogen blijven voorschrijven. Wel moeten ze patiënten goed voorlichten over de risico's. Op die manier moeten bijwerkingen als trombose eerder worden opgespoord.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...00305480406.htm

Mening:
Dit is toch wel een spijtige zaak. Als ik dit lees, moet er toch iets mis zijn met die pil, niet? Dat er zoveel vrouwen klachten krijgen met het slikken van deze pil. Dat is toch niet normaal? Als dat nu is enkele vrouwen zijn op de zoveel, is dat normaal. Maar dit hélemaal niet. En dokters bespreken met eender welke pil de risico's met de patiënten, maar ik denk dat niemand meteen denkt een trombose of embolie. Als er nu al zoveel zijn, denk ik dat het beter is om de pil niet meer voor te schrijven. De pil is een geweldige uitvinding, maar langs de andere kant ook gevaarlijk. Je weet nooit hoe je zal reageren op de pil of wat de eventuele bijwerkingen zouden kunnen worden. Indien er niets gebeurd als je ze al een tijdje neemt, is er ook niks aan de hand denk ik. Maar toch... starten met de pil is voor de rest uitkijken wat je voor de rest doet met je gezondheid.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2013, 15:51
S*ANNE S*ANNE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Gierle
Posts: 26
Nadat ik de Franse reportage een tijdje geleden zag, ben ik direct de bijsluiter van mijn pil gaan lezen. Het staat er letterlijk op: 'verhoging kans op trombose'. Spijtig dat ik dit via de reportage moet vernemen en dat mijn dokter me hier niet van bewust heeft gemaakt voor ik de pil begon te nemen. Het is dus niet enkel het nemen van Diane-35 dat ernstige risico's met zich mee kan brengen. Elke pil kan gevaarlijk zijn. Sommige dokters geven te weinig informatie wanneer ze de pil voorschrijven. Wanneer een persoon om de pil vraagt, zouden dokters automatisch ook informatie moeten geven over andere anticonceptiemiddelen om zo samen op zoek te gaan naar wat het beste bij de persoon past. Dat gebeurt dus niet overal zo.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.