actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 18:48
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
30 procent kerstverlichting in huis is onveilig

Dertig procent van de kerstverlichting is duidelijk onveilig en levert gevaar voor brand of elektrische schokken. Dat blijkt woensdag uit een steekproef die is uitgevoerd in vijf lidstaten van de Europese Unie.

In Nederland, Duitsland, Hongarije, Slovakije en Slovenië werden tussen november 2007 en mei 2009 bijna tweehonderd willekeurig gekozen lichtslangen in alle prijsklassen onderzocht. De monsters werden getoetst aan twintig normen.

Bij dertig procent van de onderzochte lichtslangen werden ernstige tekortkomingen vastgesteld die leiden tot een verhoogd risico op brand en elektrische schokken. Vaak vloeien problemen voort uit het niet-naleven van veiligheidsvoorschriften voor stekkers, snoerbevestiging, bedrading en isolatie.

Bron: Het nieuwsblad - 2/12/2009

Mijn mening:
Dit vind ik toch wel een heel hoog cijfer! 30%, dat betekent dat bij één op drie de kerstboom eigenlijk heel makkelijk in brand zou kunnen schieten of kortsluiting veroorzaakt zou kunnen worden.

Tijdens de kerstperiode hoor je altijd wel over ongelukken die gebeuren met kerstbomen of tijdens kerstavond een gourmetstelletje dat in brand staat, maar dat zijn uitzonderingen. Deze 30% vind ik alles behalve een uitzondering te noemen!

De periode rond Kerstmis is bij de meeste mensen toch een heel gezellige periode met veel kaarsjes en lichtjes, ... . Als je dan geconfronteerd wordt met slecht werkende verlichting of onveilige draden is de hele sfeer volgens mij ineens weg en ben je nooit meer gerust!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2009, 19:43
Femke.Van.Dyck Femke.Van.Dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 86
Antwoord op: 30 procent kerstverlichting in huis is onveilig

Eigenlijk is dit schandalig. Bijna elk gezin heeft tijdens de kerstperiode kerstverlichting in huis. Dit hoeft niet persee altijd in een kerstboom, maar kan ook gewoon op een doek gelegd worden (decoratieve kersverlichting). Vaak laten mensen hun kerstverlichting altijd branden, dus ook 's nachts wanneer iedereen slaapt en overdag wanneer iedereen gaat werken. Stel je nu eens voor dat net dan die kerstverlichting in brand vliegt... Dan zijn de gevolgen ronduit rampzalig.
Ook lees ik dat het electrische schokken kan veroorzaken. Dan zouden we eigenlijk al een hekje voor de kerstboom moeten zetten, voor de kleine kinderen, of bij elke kerstverlichting een papiertje hangen :schokgevaar, of het pictogram van hoogspanning!
Controle is het begin van veiligheid! Hier wordt nog té weinig aandacht aan besteed. Als het maar verkoopt! Controleer eerst je product, en ga na welke gevolgen het kan hebben, vooraleer het naar onze kop "te gooien"!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2009, 10:48
bomoris bomoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 35
Je moet het maar eens voorhebben dat je je huis versierd en er per ongeluk een kortsluiting is. Wie weet vliegt je hele huis in de fik als je verkeerde verlichting hebt gekocht.

ik snap het hele 'versier je huis met kerstverlichting' niet echt. Het is een redelijk grote verspilling van energie vind ik. En we moeten al zoveel voor onze energiekosten betalen.

Maar toch is er niet echt overdreven in Belgie denk ik, toch niet waar ik woon.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.