actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2018, 12:41
Marjolein.M*chielsen Marjolein.M*chielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Oostmalle
Posts: 31
‘Is wiskunde op school echt noodzakelijk?’

LERAAR JAN MASEREEL EN LEERLINGE ROMY VANHEUCKELOM, ORGANISATOREN J1000

'Is wiskunde op school echt noodzakelijk?'

Niet de schooldirecteurs, parlementsleden of professoren maar de leerlingen zelf weten wat het beste is voor ons onderwijs. Daarom organiseren ze de J1000, geïnspireerd door de G1000.


TURNHOUT Blijven slapen doen ze in de sporthal van de school, aanstaande donderdag en vrijdag. In catering is voorzien. Voldoende stoelen en tafels zijn ook beschikbaar om alle debat-sessies op het Heilig Grafinstituut in Turnhout vlot te doen verlopen.

Tijdens de J1000 zullen vele honderden leerlingen van over heel Vlaanderen twee dagen lang discussiëren over hoe het onderwijs van de toekomst er moet uitzien. Aso, tso en bso zijn present.

Het zijn leerlingen zelf – niet organisaties of politici – die dit georganiseerd hebben. De mosterd haalden ze bij het burgeroverleg G1000 van zeven jaar geleden. De initiatiefnemers deze keer zijn leraar sociale wetenschappen Jan Masereel en een groepje Turnhoutse leerlingen uit het zesde middelbaar. ‘In alle discussies over de toekomst van het onderwijs wordt er veel gepraat over de leerlingen, maar heel weinig met de leerlingen’, zegt Masereel. ‘Dat is toch ons gevoel.’

Alleen al weten wat bijvoorbeeld de eindtermen zijn, is niet vanzelfsprekend. Laat staan weten dat die hervormd worden. ‘Ik heb me daar nooit bij betrokken gevoeld’, zegt Romy Vanheuckelom. Zij zit in het laatste jaar Sociaal Technische Wetenschappen en organiseert mee het congres – helemaal vrijwillig.

Schoolmoeheid

Alles is bespreekbaar op de J1000. Een punt dat Vanheuckelom zeker ter sprake wil brengen, is meer autonomie voor de leerlingen, en de vrijheid om talenten te ontwikkelen.

Ze put daarvoor uit haar eigen ervaring: ‘Ik vind sociale wetenschappen een interessant vak. Wiskunde ligt me niet. Toch moet ik daar al mijn tijd in steken om een tekort te voorkomen. Terwijl ik me veel liever zou verdiepen in sociale wetenschappen.’

Leerkracht Masereel schuift schoolmoeheid naar voren als een discussiepunt. ‘Als je ziet hoeveel leuke jongeren bij ons in de klas soms passief of vervelend doen omdat ze de school zo beu zijn als koude pap, moeten we nadenken waar dat vandaan komt. En ook proberen oplossingen te formuleren.’

Over evaluatiebeleid kunnen het wel eens spannende discussies worden. Vanheuckelom vraagt zich bijvoorbeeld af of al die toetsen en examens op punten niet nefast zijn voor de motivatie.

Geen onterechte vraag, weet haar leerkracht. ‘Aan het begin van het jaar krijg ik wel eens de vraag van leerlingen: staat dat op punten? Dat stemt toch tot nadenken als leerlingen zich enkel daardoor kunnen motiveren. Hoe moeten we omgaan met incentives op schoolniveau?’

Stof vergaren

Vrijblijvendheid is een risico: de twee dagen discussiëren zullen resulteren in een heleboel aanbevelingen, die dreigen dode letter te blijven. Masereel benadrukt ‘niet het zoveelste dossier op het bureau van de minister te willen worden’.

De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) heeft al beloofd de aanbevelingen mee te nemen in een memorandum voor de verkiezingen. Er staan ook diverse artistieke projecten op de planning om die aanbevelingen levend te houden.

Vanheuckelom: ‘En als dat allemaal niet helpt, zijn alle mensen die hebben deelgenomen aan de J1000 toch tenminste een ervaring rijker.’

Niet alle scholen waren bereid om enkele leerlingen twee dagen af te staan voor gesprekken over onderwijs. Onder meer door een drukke planning of uit angst dat het een plezierreisje zou zijn.

Masereel: ‘Er zullen misschien een paar mensen zonder intrinsieke motivatie tussen de deelnemers zitten, maar ook zij hebben een relevante stem: waarom zitten zij liever niet op de schoolbanken?’

Bron: De Standaard
( http://www.standaard.be/cnt/dmf20180422_03477363)

Datum: 23 april 2018

Mening: Het artikel gaat over de J1000. Een debat over het onderwijs georganiseerd voor en door jongeren. In het artikel wordt gezegd dat er over leerlingen i.p.v. met leerlingen wordt gediscussieerd. Daar hebben ze een punt. Wie heeft er baad bij veranderingen? Wie weet waar het beter kan in het onderwijs? De leerlingen. Met het M-decreet loopt het helemaal mis omdat de leerlingen geen inspraak hebben gehad in het debat. Hoe kunnen politici nu achter hun bureau bepalen wat goed is voor leerlingen? Ik hoop dat met de uitkomsten van de J1000 echt iets wordt gedaan en dat het niet in de doofpot gestopt wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.