actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2015, 14:44
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Minister Weyts laat verplicht gebruik fietshelm verder onderzoeken

Het verplicht dragen van een fietshelm zal nog niet voor morgen zijn. Maar Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil het wel op de agenda plaatsen van het Vlaams Huis van Verkeersveiligheid. Als daar genoeg pro-argumenten gevonden worden, wil hij er mee naar het parlement.

Minister Weyts zei dat dinsdagochtend aan Peter Van De Veire op MNM, in het kader van de week van de verkeersveiligheid. Weyts kreeg maandag een brief van Sofie Bergé, een 17-jarige uit Aarschot die deze zomer werd aangereden op de fiets. Ze liep zware hoofdletsels op omdat ze geen helm droeg en vroeg de minister in haar brief om dat voor iedereen verplicht te maken.

Minister Weyts zei maandag zowel argumenten voor als tegen te hebben. ‘Zo zijn de meeste organisaties die met fietsen en verkeersveiligheid bezig zijn, niet allemaal even enthousiast. De fietsersbond vreest dat meer mensen de fiets thuis zullen laten. Anderen argumenteren dat je een gevoel creëert dat fietsen gevaarlijk is. En de jeugd vindt zo een helm vooral niet cool.’

Weyts verwees anderzijds naar de autogordel. ‘Toen die verplicht werd, hoorde je ook iedereen zeuren. Het belemmerde je vrijheid enzovoort. Maar dat is snel een gewoonte geworden. Ik denk dat het met de fietshelm ook wel zo zou zijn’, zegt Weyts.

‘Veilig is het alleszins, daar bestaan studies genoeg over. De kans op hersenletsels is de helft kleiner bij een val met fietshelm.’
De minister zegt nu dat hij de fietshelm toch op de politieke agenda zal plaatsen. ‘In de eerste plaats neem ik het mee naar het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid, waar experts van onder meer politie, gerecht, transportsector, autosector en noem maar op samen debatteren over verkeersveiligheid. Als we daar voldoende draagvlak vinden om de helm verplicht te maken, wil ik het ook op de agenda van het parlement plaatsen.’

Sofie Bergé uit Aarschot is tevreden. ‘Het is al positief dat er over nagedacht wordt’, zegt ze.

Bron:
De standaard (20/10/2015 om 8:58u) http://www.standaard.be/cnt/dmf20151020_01928793

Eigen mening:
Het debat over het al dan niet verplicht dragen van de fietshelm kent zowel voor- als tegenargumenten. Omdat ikzelf niet direct zou overwegen een fietshelm te dragen, ben ik van mening dat de regering fietshelmen niet kan verplichten maar wel sterk kan aanraden. Een fietshelm staat helemaal niet hip, daarom is het denk ik moeilijk fietsers, waaronder ikzelf, te overtuigen zo’n onhandig ding op hun hoofd te zetten. Anderzijds heeft men gelijk als men zegt dat een fietshelm je leven kan redden, hierbij wil ik verwijzen naar Sofie Bergé. Iemand als zij zou als voorbeeld kunnen staan in een campagne om iedereen ervan te overtuigen om toch maar zo’n onding op je hoofd te zetten. Misschien zal ik er dan ook nog eens over nadenken om een fietshelm te dragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.