actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2014, 20:46
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Vanaf 1 oktober kunnen kleinste centjes stilaan verdwijnen

Vanaf 1 oktober kunnen handelaars en vrije beroepen het totaalbedrag op het kasticket afronden ‘naar de dichtstbije 0 of 5 cent’, om zo geleidelijk aan het gebruik van muntstukken van 1 en 2 eurocent te verminderen.
'Deze munten worden vaak maar één keer gebruikt, voordat ze opgepot worden', zegt de FOD Economie in een persbericht. Er is geen verplichting om mee te doen met de afrondingsmogelijkheid.

De muntjes van 1 en 2 eurocent leveren problemen 'op voor handelaars (selecteren, tellen, vervoeren...), voor banken en voor de schatkist', aldus de FOD Economie. 'Volgens de Europese Commissie kosten deze stukken van 1 en 2 eurocent respectievelijk gemiddeld 160 en 150 pct van hun nominale waarde in de eurozone.'

Vier voorwaarden

Er zijn vier voorwaarden voor handelaars die willen meestappen in het afrondingssysteem:

de betaling moet volledig of gedeeltelijk contant gebeuren (met muntstukken of met maaltijd-, eco- of geschenkcheques)
het totaalbedrag wordt afgerond
de handelaar moet consequent afronden
de handelaar moet het verplichte pictogram op een duidelijk zichtbare manier gebruiken

Als een handelaar ervoor kiest af te ronden, moet die afronding gelden 'voor alle klanten die contant betalen'.

Voor geneesmiddelen of voor betalingen met een bankkaart geldt het principe niet. Als de klant een deel met een bankkaart betaalt, mag enkel het contant betaalde bedrag afgerond worden.

Niet afgeschaft

Door deze maatregel worden muntjes van 1 en 2 cent niet afgeschaft. 'Ze worden niet buiten omloop gesteld en behouden hun waarde. Consumenten mogen ze nog altijd gebruiken en moeten ze aanvaarden als een handelaar teruggeeft in stukken van 1 en 2 cent.' Meer info staat op goedafgerond.belgium.be.

Reacties

Warenhuizenfederatie Comeos heeft in een reactie de hoop uitgedrukt dat de nieuwe regering werk maakt van een uitbreiding van de afronding naar alle betaalmiddelen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140925_01286673

Unizo is wel positief. 'Handelaars zijn al langer vragende partij om af te ronden. Minder eurocentjes betekent voor hen minder kosten en minder administratie.' Unizo pleitte ervoor het afronden ook voor elektronische betalingen in te voeren, maar noemt het aangekondigde systeem 'een eerste belangrijke horde'.


Eigen mening: Zelf vind ik het geen slecht idee dat die kleinste centjes verdwijnen omdat ik me er zelf soms aan erger dat je lang moet wachten aan de kassa omdat mensen gepast willen betalen en er daarom ook langer over doen om te betalen. Langs de andere kant ga je dus ook enkele centjes meer moeten betalen voor het product maar het kan ook zijn dat je enkele centen minder moet betalen.
Ik ben het er niet mee eens dat unizo ook de elektronische betalingen willen afronden omdat ik niet begrijp waarom dat is. Dan kunnen ze beter gewoon de prijzen in de winkel afronden op 0 of 5 cent zodat je niet met afrondingen moet werken.

Laatst aangepast door Ellen.B*eyens : 25th September 2014 om 21:05.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.