actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2015, 08:04
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
In België vinden elke maand gemiddeld twee kindhuwelijken plaats

In België vinden elke maand gemiddeld twee kindhuwelijken plaats

Om de twee seconden trouwt ergens in de wereld een minderjarig meisje, zonder daar zelf voor te kiezen. Ver van ons bed? Toch niet.

Kindhuwelijken hypothekeren de toekomst van een vrouw: het meisje blijft weg van school, haalt geen diploma, ziet haar leven plots drastisch veranderen en heeft het veel moeilijker om een degelijke baan te vinden. Een inbreuk op zowel de kinder- als mensenrechten, dus.

De regering-Michel pleit ervoor de strijd tegen de kindhuwelijken op te voeren in de partnerlanden van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. Alleen stelt het probleem zich ook dichter bij huis, maakt onderzoek van het International Centre for Reproductive Health (UGent) duidelijk.

'Reden tot ongerustheid'

Ook in België trouwen meisjes en zelfs jongens nog voor hun achttiende, zonder dat ze daar zelf voor kiezen. ‘Er is reden tot ongerustheid’, zegt onderzoekster Els Leye (UGent). ‘Een Brusselse organisatie meldde minstens tien kindhuwelijken in 2013, een Gentse organisatie vijf à tien gevallen per jaar. Ook in andere grote steden worden door hulpverleners gevallen gerapporteerd.’ Maar voor het fenomeen in België is er tot dusver amper aandacht.

Kindhuwelijken worden in België onder meer gesignaleerd binnen de Afghaanse en Romagemeenschap. Bij de Turkse en Marokkaanse gemeenschap is het onderwerp vandaag beter bespreekbaar. Gedwongen huwelijken zijn illegaal en strafbaar in België: de minimale, huwbare leeftijd is achttien jaar.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 24 maart 2015)

Mening
Ik vind het een klein cijfer, als je weet dat er 11 miljoen mensen in België wonen. Toch baart het cijfer me zorgen omdat het over kinderen gaat. Kinderen worden in sommige culturen verplicht om te trouwen. Zo ontneem je de kinderen al hun toekomstkansen. Ik vind het wel bizar dat het in België voorkomt. In België mag je pas trouwen wanneer je 18 jaar bent. Waarom houden ze de kinderen niet tegen? Als je in de kerk trouwt, dan vraagt men of je achter je huwelijk staat. In zo'n geval zullen de kinderen verplicht worden om 'ja' te zeggen. Ik denk dat het heel moeilijk is om kinderen tegen te houden om te trouwen omdat ze meestal verplicht worden.

Laatst aangepast door L*ura.present : 24th March 2015 om 08:10.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2015, 14:21
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Kinderhuwelijken, ook in België

Net zoal L*ura vind ik het bizar dat kinderhuwelijken mogelijk zijn in België. Het is illegaal en strafbaar, waarom komt het dan toch voor? Door kinderhuwelijken in deze uitzonderlijke situaties toe te laten (ik zeg toelaten omdat er blijkbaar geen gevolg aan gegeven wordt) worden de kansen van deze kinderen ontnomen. Iedereen heeft het recht zich optimaal te ontwikkelen, maar in deze gevallen is dat onmogelijk. Wat hebben we aan wetten als niet iedereen ze moet naleven? Ik begrijp dat elke cultuur anders is en dat elke cultuur andere normen en waarden heeft. Toch heb ik het gevoel dat velen vergeten dat België een westers land is met westerse regels. Jammer genoeg lappen velen dit aan hun laars en kunnen we er niets over zeggen zonder zelf op de vingers getikt te worden. België moet leren om op zijn strepen te staan en niet bij het minste met de staart tussen de benen sommige bevolkingsgroepen alles toe te laten. Het gaat hier over kinderen, hun toekomst en onze toekomst. Iedereen heeft het recht om het leven te leiden die hij/zij wil leiden en niemand is in mijn ogen bevoegd om zich daarmee te moeien. Raad geven mag altijd, maar beslissingen maken in de naam van anderen zou verboden moeten zijn (en bestraft moeten worden).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.