actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2013, 09:12
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Tussentaal rukt op in Vlaanderen

In tachtig procent van de Vlaamse gezinnen is ‘tussentaal’ de gangbare spreektaal. Maar ook op het werk rukt het Verkavelingsvlaams op.
De alomtegenwoordigheid van de tussentaal is een van de opvallendste vaststellingen van de Grote Taalpeiling, een onderzoek waarin De Standaard, Radio 1 en de Nederlandse Taalunie peilden naar de houding van de Vlamingen tegenover tussentaal, dialect en het gebruik van vreemde woorden in het Nederlands.

Tussentaal wordt het vaakst gebruikt in de familiale en informele sfeer, leert de peiling. Maar ook daarbuiten verspreidt het zogenaamde ‘Verkavelingsvlaams’ zich steeds meer. Zestig procent van de Vlamingen zegt ook op het werk met de collega’s vaak of altijd tussentaal te spreken, en één op drie praat het zelfs vaak met zijn baas.

De Vlaming wil nog steeds niet massaal aan het ‘jijen’ en ‘jouwen’: de ‘gij-vorm’ houdt stevig stand. 78 procent van de deelnemers aan de enquête zegt ‘gij’ tegen zijn of haar partner, 59 procent gebruikt het ook tegenover collega’s.

Ook het dialect blijft populair in Vlaanderen. Bijna 90 procent zou het erg vinden als het dialect van zijn of haar streek zou verdwijnen. Maar het gebruik van het dialect beperkt zich, veel meer dan dat van de tussentaal, tot de familie en de vriendenkring.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf2013...ampaign=seeding
DS 7 november 2013

Mijn mening:
Buiten de klas en/of werk vind ik dat men een tussentaal moet en mag gebruiken in informele/ familiale sferen. Tenslotte past dit ook niet binnen de context om dan formeel taalgebruik te hanteren. Wel verwacht ik van mijn leerlingen dat ze in mijn les, en zeker tijdens de lessen Nederlands. Hun taal verzorgen. In de klas moet er dan ook zo veel mogelijk formele taal gebruikt worden. Want vaak is de school de enige plaats, waar ze hun taal kunnen oefenen en verbeteren.
Wat me sterk verbaasde was, dat meer en meer mensen geneigd zijn om sneller naar een tussentaal te grijpen dan een dialect. Aangezien het dialect een streekgebonden taal is. En ik toch meestal meer dialecten te oren krijg, dan een tussentaal.

Laatst aangepast door Evelien.Verlinden : 7th November 2013 om 09:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.