actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2015, 13:41
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Francken: "We moeten boten van smokkelaars al aan Libische kust vernietigen"

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) wil de strijd tegen mensenhandelaars drastisch opvoeren. "We moeten de boten van de smokkelaars al aan de kustlijn van Libië vernietigen. Ze pas vernietigen nadat ze aan land zijn gekomen, wat lost dat in godsnaam op?", zei Francken in VRT-actuaprogramma 'De Zevende Dag'.


"We mogen niet naïef zijn", zegt staatssecretaris Francken. "De internationale mensenhandel is in handen van criminele organisaties en ook steeds meer van IS en andere terroristische organisaties." Naast het redden van mensen, moet de internationale gemeenschap die mensehandel bestrijden. Francken pleit dan ook om in Libië aan land te gaan net zoals in Somalië om daar de boten te vernietigen.

VN-mandaat
De N-VA'er doelt daarmee niet op een militaire interventie. "We moeten kunnen te velde gaan aan de kustlijn in Libië en van daaruit samen met Interpol, Europol en Frontex opereren." Daarvoor is er een mandaat nodig van de VN Veiligheidsraad. "We zullen zien of dat lukt, diplomatiek is dat natuurlijk niet evident."

Francken vertrekt vanavond alvast naar Italië om daar met de Italiaanse regering te praten. "Het loopt daar momenteel niet goed en ik wil de regering een aantal dingen vragen", zei hij daarover. "Zo weten de Italianen niet wie er allemaal binnenkomt in Europa, want ze nemen geen vingerafdrukken. Ik ga dus vragen hoe dat eigenlijk komt."

Bron: De Morgen, 03/05/2015 http://www.demorgen.be/buitenland/f...tigen-a2307344/

Mening: Ik vind dat Francken wel een punt heeft. Ze nemen mensen mee die hier helemaal niet voor gekozen hebben, dan vind ik het een goed initiatief van Francken om de boten te vernietigen. Ze moeten er inderdaad al iets aan doen vóór ze in Europa aankomen. Men moet ervoor zorgen dat er niet meer aan mensensmokkel gedaan kan worden. Het is misschien wel een drastische manier om de boten te vernietigen, maar wel de juiste. Zoals Francken zegt, weet Italië niet wie er allemaal binnenkomt. Ik vind dit een vreemde situatie.. Je moet toch weten wie er het land binnenkomt, anders zijn ze toch een soort van illegalen? Ik hoop dat Francken zijn oplossing iets gaat opleveren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2015, 16:15
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Ik ben het net als Lore eens met Francken. Men moet voorkomen dat deze boten vol met mensen in Libië vertrekken. Dit is zeker geen eenvoudige operatie, maar wel dringend nodig. Dit is een nieuwsfeit dat al verschillende dagen elke dag in het nieuws komt. Tal van mensen zijn op deze manier al gestorven.
Om dit te vermijden, gaan verschillende landen moeten samenwerken. Het probleem is zo groot, dat één land het niet alleen kan oplossen. Topoverleg is hiervoor nodig. Binnen de EU kan men misschien ook naar oplossingen zoeken, maar de VN is hier meer bevoegd voor. Het is goed van Francken dat hij een aanzet geeft. Ik vind dat hij zijn werk zeer grondig neemt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.