actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2015, 10:04
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Homans wil ouderen weg uit ‘te grote’ sociale woningen

In 15.188 sociale huurwoningen - of 11 procent van het totale aantal in Vlaanderen - staan één of meer kamers leeg. Vooral veel ouderen wonen te groot. Volgens Het Laatste Nieuws wil Vlaams minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) hen verplichten om naar een kleinere woning te verhuizen.

Vaak blijven oudere mensen in de sociale woning die ze vroeger met hun gezin betrokken. Eens de kinderen het huis uit zijn, worden hun kamers niet meer benut als slaapkamers. Maar intussen staan er 75.000 mensen, onder wie heel wat mensen met een gezin, op de wachtlijst voor een sociale woning.

Homans overweegt nu sociale huurders te verplichten kleiner te gaan wonen. ‘Er zullen voldoende alternatieven aangeboden worden in de buurt van de oorspronkelijke woonst en voor dezelfde huurprijs’, luidt het op haar kabinet.

In februari had de minister al laten horen dat ze naar een systeem van tijdelijke contracten wil. ‘Wanneer dat afloopt, kan de huurder verplicht worden te verhuizen. Als hij weigert, wordt het contract opgezegd’, specificeert Homans.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150502_01659809

Mening: Ik snap de redenering van onze minister van Wonen maar ik vind dit idee absurd. Ik snap dat ze goede bedoelingen heeft, maar oudere mensen dwingen om hun huis te verlaten waar ze heel hun leven met hun gezin hebben gewoond vind ik niet kunnen. Niet alleen vind ik het geen goed idee om oudere mensen ineens in een nieuwe omgeving te stoppen, ik vind ook dat de minister geen rekening houd met de gevoelens van deze mensen. In dat huis zitten herrieneringen, emotionele waarden, voorwerpen met een betekenis. Heel het huis waarin deze mensen leven heeft een betekenis voor hen en ik vind niet dat ze dit dan moeten opgeven.

Laatst aangepast door m#thias.van nuffelen : 2nd May 2015 om 10:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2015, 10:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Ouderen weg uit grote sociale woningen

De reactie van M*thias kan ik begrijpen, maar hij bekijkt het enkel vanuit het standpunt van de mensen die in de desbetreffende huizen wonen. Het is belangrijk om ook te denken aan de mensen op de wachtlijst. Persoonlijk kan ik mij wel vinden in het idee van Homans.
Er zijn enorm veel mensen die wachten op een sociale woning. Deze mensen hebben soms nood aan een groter huis omdat ze een groot gezin hebben. Het is dan erg frustrerend voor deze mensen om te weten dat de grote huizen bewoond worden door slechts twee mensen, een ouder koppel. Doorgaans kiezen oudere koppels er zelf voor om kleiner te gaan wonen, omdat dit makkelijker is voor hen, maar er zijn ook ouderen die hiervoor te gehecht zijn aan hun woning. Ik begrijp dat. Een huis vol herinneringen laat je niet graag achter. Toch vind ik dat je er als oud koppel toch over moet nadenken. Een klein huis is op dat moment veel praktischer. Als ze terugdenken aan de tijd waarin ze zelf op zoek waren naar een sociale woning, moeten ze toegeven dat ze blij waren dat ze de kans kregen om in dat huis te wonen. Ik vind dat andere mensen deze kans ook moeten krijgen. Beslissingen maken is erg moeilijk, maar je moet de voordelen en nadelen afwegen en op deze manier een weloverwogen beslissing maken.
Het verplichten om te verhuizen klink misschien een beetje overdreven, mensen proberen te overtuigen is een beter idee. Als je mensen iets verplicht zullen ze sowieso tegenovergesteld reageren. Als je mensen zelf de keuze laat, maar hen adviseert, dan is het nog steeds hun keuze en voelen ze zich goed omdat ze een 'goede daad' gedaan hebben.
Mensen houden zich graag vast aan de negatieve punten van een beslissing, maar het is eveneens belangrijk om naar de positieve aspecten te gaan kijken. Op deze manier kunnen alle partijen tevredengesteld worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.