actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2015, 10:09
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Turtelboom wil windmolens voorrang geven

Turtelboom wil windmolens voorrang geven

De Vlaamse regering wil de plaatsing van windmolens vergemakkelijken en versnellen. Er moet een 'fast lane' komen voor projecten langs snelwegen, in industriezones of op haventerreinen, waar de hinder beperkt is.

Vechten tegen windmolens - het lijkt wel een van de favoriete sporten van de Vlaming. Plannen voor nieuwe windmolens stuiten bijna altijd op lokaal protest. Combineer dat met de slakkengang van onze administraties, en je weet waarom het geregeld negen jaar duurt voordat een windmolen er effectief staat.

Vlaams energieminister Annemie Turtelboom (Open Vld) wil hier nu verandering in brengen. Het moet veel sneller kunnen. Turtelboom gaat daarom een 'fast lane' uitwerken voor nieuwe windmolens. In zones waar windmolens voor weinig hinder zorgen, moet de procedure vereenvoudigd worden. Om dit concreet uit te denken, komen er nu twee werkgroepen. De ene gaat op zoek naar de meest geschikte zones voor windmolens, het gaat dan vooral om plekken naast snelwegen, op bedrijven- of haventerreinen. De andere zoekt naar juridische sluitende manieren om de procedures te versnellen. Tegen het najaar moet de hele denkoefening klaar zijn.

"Om onze Europese doelstellingen te halen wordt heel bewust naar zonne- en windenergie gekeken omdat dit vandaag de meest kostenefficiënte technieken zijn", zegt Turtelboom. "Windmolens hebben steeds minder steun nodig om rendabel te zijn." Er is sowieso nog werk. Volgens de Europese energiedoelstellingen moet Vlaanderen het aandeel hernieuwbare energie ongeveer verdubbelen van 5,9 procent nu (voorlopige cijfers van vorig jaar) tot 10,5 procent in 2020 en het aandeel groene stroom van 9,9 procent in 2014 tot 19,5 procent in 2020.

Turtelboom wil ook nieuwe bedrijven aantrekken die windmolens willen bouwen in Vlaanderen. Haar administratie gaat daarom de mogelijkheid onderzoeken om te werken met 'tendering', openbare aanbestedingen voor windmolens. De overheid zou daarbij een terrein ter beschikking stellen voor de bouw en exploitatie van een aantal windmolens, waar bedrijven naar kunnen dingen. "Dit is een concurrentieel systeem om financiële steun te genereren voor hernieuwbare energieprojecten", zegt de minister. "Ook andere Europese landen zoals Denemarken, Frankrijk, Nederland en Italië werken al jarenlang met tendering voor dit soort projecten."

Greenpeace en Bond Beter Leefmilieu zijn alvast enthousiast over de plannen van Turtelboom.

Bron: DM, 21/03/2015

Mening:
Het plan van Annemie Turtelboom lijkt me er eentje dat al veel eerder op gang had mogen komen. De voorbije maanden hebben enkele dorpen in spanning moeten afwachten of ze nu al dan niet zonder elektriciteit zouden zitten. Zonder elektriciteit zitten voor enkele uren is de dag van vandaag zeker niet evident. Toen we de lijst van dorpen zagen die in de zogenaamde 'gevarenzone' zaten, zocht mijn moeder al naar diverse mogelijkheden om haar zaak draaiende te houden tijdens een stroompanne. Mijn moeder is namelijk kapster van beroep en het is logisch dat haar klanten graag naar huis gaan met een geföhnd kapsel. Verder kan ze uiteraard ook wel een gezonde dosis lichtinval gebruiken om het kapsel van haar klanten in model te brengen. Hierbij heb ik me nu slechts tot één beroep beperkt, maar iedereen kan zich inbeelden dat veel beroepen/zaken onder een stroompanne kunnen lijden. Dit is dan weer nefast voor onze economie.

Ik kan me inbeelden dat de gemiddelde Vlaming er niet voor staat te springen om enkele torenhoge windmolens zijn/haar uitzicht te laten verpesten, maar ik denk dat we stilaan allemaal wel beseffen dat we nood hebben aan deze vorm van groene energie.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 21st March 2015 om 10:23.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.