actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2015, 13:31
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Priester Charamsa: ‘De homofobe kerk zit zelf vol met homoseksuelen’

Krzysztof Charamsa, een Poolse theoloog bij het Vaticaan, uit felle kritiek op de rooms-katholieke kerk nadat hij werd geschorst toen hij eerder deze maand uit de kast kwam. De ex-priester beweert dat de kerk hypocriet is en miljoenen homoseksuelen doet lijden.

De 43-jarige Charamsa mocht niet langer priester zijn nadat hij aan de wereld en het Vaticaan liet weten dat hij niet alleen homoseksueel was, maar ook een relatie had. Hij onthulde het NIEUWS de dag voor er een omstreden vergadering van geestelijken over de houding van de kerk tegenover moderne ‘familiezaken’ zou plaatsvinden. Het Vaticaan noemde deze timing ‘onverantwoordelijk’ en vond dat de Pool moest opstappen.

Volgens Charamsa zelf is deze beslissing harteloos en hypocriet. In een brief aan Paus Franciscus schreef hij dat de katholieke kerk ‘miljoenen katholieke homoseksuelen en hun familie ondraaglijk lijden bezorgt en zelf vol zit met homoseksuelen’. Hij vindt dat alle homoseksuele kerkelijken de moed moeten hebben om deze ‘ongevoelige en brutale kerk’ te verlaten.

Naast deze harde woorden, richt hij zich ook persoonlijk tot de paus. Charamsa bedankt Paus Franciscus voor de verschillende vriendelijke gebaren die hij al tot de homoseksuele bevolking richtte. De paus liet recent weten dat homoseksuelen niet gemarginaliseerd mogen worden. Of dat ook zijn antwoord zal zijn op de brief van de ex-priester, valt nog af te wachten.

Is Charamsa van plan is te trouwen met zijn partner? ‘Het huwelijk is voor mij een deel van de dynamiek van de liefde en ik ben zeer dankbaar te leven in een tijd waarin dat mogelijk is. En dat allemaal dankzij de homoseksuele beweging en vele homoseksuele martelaars’, klinkt het.


28-10-2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151028_01942751
Bron: De standaard



Eigen mening:
Ik vind het geweldig dat er een priester uit de kast is gekomen. Dit bewijst dat de kerk ook niet perfect is omdat homoseksualiteit ongehoord is binnenin de kerk. De timing is onverantwoord zegt de kerk, hierbij vraag ik me af wanneer is de timing dan wel verantwoord? Want homoseksualiteit is toch onverantwoord?
Ik vond het ontslag van de priester een machtsvertoning van de kerk. Om iedere kerkelijke homoseksuele te laten zien: 'Dit is een zonde en je wordt uit de kerk gezet als je jezelf overgeeft aan deze zonde.' Terwijl dat de paus zelf zich heeft uitgesproken dat men de homoseksuelen niet gemarginaliseerd mogen worden. Maar de kerk doet het wel? Hierbij spreken ze elkaar tegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.