actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2011, 07:13
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Scholen zijn voor gsm-verbod

Scholen zijn voor gsm-verbod

De Vlaamse onderwijsnetten reageren maandag niet afwijzend op een advies van de Raad van Europa om gsm's uit de klaslokalen te bannen. 'Op de meeste scholen is dat nu al het geval tijdens de lesuren', klinkt het bij het GO! (gemeenschapsonderwijs) en het VSKO (katholiek onderwijs).

Een comité van de Raad van Europa beveelt in een rapport aan om een verbod op mobiele telefoons en wifi in scholen in te voeren, wegens de mogelijk schadelijke gevolgen van de straling.

'Voor de katholieke scholen bestaat er al een advies over het omgaan met gsm's', zegt Willy Bombeek van VSKO. 'Dat houdt onder andere in dat gsm's afgezet moeten worden tijdens de lesuren en enkel tijdens de pauze gebruikt mogen worden.' Met die maatregel, die eigenlijk in de eerste plaats het storen van de lessen moest voorkomen, wordt het stralingsprobleem al teruggedrongen, luidt het.

Bereikbaar zijn

Bij het GO! klinkt een gelijkaardig geluid. 'In de meeste van onze scholen is het gebruik van een gsm tijdens de lesuren verboden', zegt Sarina Simenon. 'Een compleet verbod is evenwel moeilijk realiseerbaar, want veel ouders vinden dat hun kinderen bereikbaar moeten blijven.'

Voor het draadloos internet bestaan er nog geen duidelijke regels in de Vlaamse onderwijsnetten. 'In de praktijk zal het niet altijd eenvoudig zijn om daarop een verbod in te voeren', zegt Simenon. 'In oude gebouwen is het vaak niet mogelijk om bekabeling te installeren.'

Beide persmedewerkers benadrukken bovendien dat het beleid breder gevoerd moet worden. 'De school is natuurlijk geen geïsoleerde omgeving. De straling is overal in de samenleving aanwezig. Dat stopt niet aan de schoolpoort.'

Bron: De Standaard
Datum: 16/05/2011

Mijn mening:

Ik denk inderdaad dat de meeste scholen het erover eens zijn dat een gsm tijdens de lesuren overbodig is. In het artikel wordt vermeld dat leerlingen tijdens de pauze hun gsm wel mogen gebruiken, omdat de meeste ouders vinden dat hun kinderen bereikbaar moeten blijven. Ik kan begrijpen dat leerlingen hun gsm moeten meenemen van hun ouders om bereikbaar te zijn net na en voor schooltijd. Als er in het verkeer iets fout gaat is een gsm een handig hebbeding, maar ik vind het overbodig dat leerlingen tijdens elke pauze hun gsm mogen gebruiken. Op die manier zijn er kinderen die zich enkel met hun gsm bezighouden en op die manier minder/geen sociaal contact (face-to-face) zoeken. Ouders kunnen dan wel willen dat hun kinderen elke pauze bereikbaar zijn, maar als er echt iets dringend moet worden meegedeeld kan er ook naar de school gebeld worden. Probleem is natuurlijk dat zulke maatregel in alle scholen van kracht zou moeten zijn, anders kan dat de schoolkeuze van ouders eventueel wel beïnvloeden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2011, 09:00
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Net zoals Lisa vind ik dit ook een goed initiatief! Je ziet tegenwoordig meer en meer leerlingen die met hun gsm bezig zijn tijdens de les en dan achteraf uitleg moeten komen vragen omdat ze iets niet snappen van de geziene leerstof! Het kan voor die kinderen alleen maar een meerwaarde bieden. Sommigen onder hen zullen nu heel snel in de verleiding komen om met hun gsm te spelen tijdens de lessen terwijl dat eigenlijk niet mag. Wanneer het verbod werkelijk van kracht zou zijn, zullen leerlingen beter opletten omdat ze weten dat ze gestraft worden wanneer ze hun gsm gebruiken.
De kritiek van ouders die vinden dat hun kinderen bereikbaar moeten zijn, vind ik helemaal niet correct! Dat leerlingen voor en na schooltijd bereikbaar moeten zijn, oké ... Maar tijdens de schooluren, nee! Wanneer er dan toch echt iets dringends gemeld moet worden aan de leerlingen, kunnen de ouders evengoed naar school bellen. Zij zullen de leerlingen dan wel op de hoogte stellen! Zo moet dat trouwens nu altijd gebeuren voor kleutertjes en leerlingen uit de lagere school die helemaal nog geen gsm hebben!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2011, 09:47
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Ik ben persoonlijk ook voor het verbod van gsm’s op school en vind het niet meer dan normaal dat de leerlingen hun gsm uitschakelen tijdens de lesuren. Wanneer de ouders dan zoiets hebben van: “Ja, maar ik moet mijn zoon/dochter wel kunnen bereiken in geval van nood.” Heb ik daar al een simpele oplossing voor: het secretariaat. De personen die daar te werk gesteld zijn kunnen even goed het kind doorverbinden. Zo kan je je kind nog steeds bereiken en is die gsm niet nodig. Tijdens de speeltijden moeten de gms’s in mijn ogen ook uitstaan. Om het uur te controleren kan je een horloge aanschaffen en spelletjes kan je beter met je medeleerlingen spelen. Een gsm hoort gewoon niet thuis op een speelplaats van de school. Toch mag je een kind niet verbieden om zijn gsm thuis te laten, want voor en na de schooluren doet het kind wat hij wil en moet die regel helemaal niet meer van toepassing zijn. Dan is de school ook niet meer verantwoordelijk voor het kind. Dus als er onderweg naar huis iets met het kind moest gebeuren, is het zijn verantwoordelijkheid om iemand te bereiken die hem/haar kan helpen. In zo’n gevallen is het gsm dan weer wel handig.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2011, 09:50
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Een verbod tijdens de lessen vind in een goed initiatief. Maar als je dan de vraag gaat stellen of de leerlingen dit ook doen, dan is het antwoord nee, ze doen het toch stiekem. Dus als je dan een verbod op school wil hebben is dit gewoon onmogelijk. het is onbegonnen werk.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2011, 11:17
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Ik ben niet helemaal voor het verbod. Toen ik nog op de secundaire school zat, zat ik in de leerlingenraad en wij moesten toen beslissen of we gsm's zouden toelaten of niet. Uiteindelijk werd er op onze school beslist dat gsm's gebruikt mochten worden tijdens de pauze, op voorwaarde dat de gsm werd uitgeschakeld als je in de schoolgebouwen kwam. Deze regel werd ook streng toegepast. Als de leerkracht een leerling ontdekte waarvan de gsm niet uitstond, moest die meteen worden afgegeven. 3 keer gsm moeten afgeven, was strafstudie. Dit systeem werkte toen erg goed en ik heb ook nooit ondervonden dat het sociaal contact op de speelplaats daalde door het gebruik van gsm's.

In onze maatschappij is de gsm niet meer weg te denken. De school moet een weerspiegeling zijn van die maatschappij en dan vind ik dat een gsm ook mag toegelaten worden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th May 2011, 12:52
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
De grote vraag die ik me bij dit artikel stel is: hoe gaat men dat in godsnaam allemaal controleren? In de meeste scholen geldt een algemeen verbod voor gsm gebruik maar toch gebeurd dit nog constant. Dit is gewoon een fenomeen dat moeilijk te controleren is. Ik vind niet dat leerlingen constant met hun gsm moeten bezig zijn maar ik ben het eens met Lobke dat de gsm nu eenmaal niet meer weg te denken is uit onze maatschappij. Hoe jammer dit ook is, het is nu eenmaal zo. We moeten hierin realistisch blijven en beseffen dat een algemeen verbod weinig zin gaat hebben. Zowel voor het 'storen van de lessen' als voor het tegenhouden van de bestraling. Bestraling is overal aanwezig en de strallen zeg niet ineens "stop, hier is een school, wij mogen hier niet doorheen."
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th May 2011, 15:57
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Op zich ben ik voor het afschaffen van het gebruiken van een gsm op school. Het is niet enkel goed voor de straling, zoals aangehaald in het artikel, maar ook voor de concentratie van de leerlingen. Een gsm bij zich hebben kan enkel voor afleiding zorgen, als deze al gebruikt wordt tijdens de les. Verder kan het wel een handig apparaat zijn voor de veiligheid, zoals Lisa al vermeldde. Ik denk echter niet dat een gsm het sociale contact tussen leerlingen belemmert. Leerlingen zijn heus niet constant met hun gsm bezig, tijdens pauzes worden er sociale contacten gemaakt. Dit is toch altijd al zo geweest?
Een moeilijkheid van het voorstel is wel : hoe gaan ze het controleren? Het lijkt me niet evident om alle leerlingen te controleren. Want bij een voorstel als dit is iedereen wel gelijk voor de wet denk ik dan.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 17th May 2011, 22:10
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Hoe gaan ze dit controleren?? Je kan toch zomaar niet aan de leerlingen gaan vragen om hun zaken leeg te maken. In alle scholen zijn al regels omtrent GSM gebruik. Als men dit nu volledig gaat afschaffen, gaan er hier veel leerlingen en ouders niet tevreden mee zijn. Voor veel ouders is het gemakkelijk dta hun zoon of dochter een GSM hebben. Stel dat er iets moest gebeuren, dan kan de leerling zijn ouders nog verwittigen. Daarom vind ik dat GSM's verbieden op alles scholen enorm overdreven is.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 17th May 2011, 22:11
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Citaat:
Orgineel gepost door nick.moons
Hoe gaan ze dit controleren?? Je kan toch zomaar niet aan de leerlingen gaan vragen om hun zaken leeg te maken. In alle scholen zijn al regels omtrent GSM gebruik. Als men dit nu volledig gaat afschaffen, gaan er hier veel leerlingen en ouders niet tevreden mee zijn. Voor veel ouders is het gemakkelijk dta hun zoon of dochter een GSM hebben. Stel dat er iets moest gebeuren, dan kan de leerling zijn ouders nog verwittigen. Daarom vind ik dat GSM's verbieden op alles scholen enorm overdreven is.


Zaken, moeten eigenlijk zakken zijn ;-)
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 20th May 2011, 10:47
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Persoonlijk vind ik dat gsm-toestellen overbodig zijn op school. Elke school heeft minstens 1 vast telefoontoestel. Bij hoogdringendheid zal men een leerling nooit verbieden gebruik te maken van dat toestel.

Een gsm die begint te rinkelen tijdens de les zorgt voor afleiding. Een leerling die op de speelplaats alleen maar bezig is met zijn gsm geeft zijn klasgenoten eigenlijk onbewust het sein om hem met rust te laten.

Ik vind dat we jonge mensen vooral terug moeten aansporen om met mekaar te praten, want met al de nieuwe technologieën (berichtjes via gsm en pc) lijkt het wel alsof ze alleen nog kunnen communiceren in verkorte getypte boodschappen.

Ooit was er een tijdperk dat de gsm niet bestond en toen waren leerlingen ook niet bereikbaar tijdens de schooluren. Trouwens, waar zijn ouders mee bezig wanneer ze hun kind (en daarmee iedereen op dat moment in de klas) storen tijdens de les?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.