actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2014, 06:50
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Regering zet ‘pestmaatregel’ werkgevers in de koelkast

Regering zet ‘pestmaatregel’ werkgevers in de koelkast

De federale regering stelt een aangekondigde lastenverhoging voor werkgevers van 354 miljoen een jaar uit. Het geeft de vakbonden, die gisteren een algemene staking aankondigden, extra munitie. Dat staat in de ochtendeditie van De Standaard.

De vakbonden kondigden gisteren een hete herfst aan, maar het zijn de werkgevers die van de regering-Michel al een eerste toegeving beet hebben. Amper vier dagen na het aantreden van federale regering wordt een maatregel bijgesteld, ten gunste van de werkgevers.

Het regeerakkoord stipuleerde dat werkgevers voortaan een extra maand loon zouden moeten waarborgen voor een zieke werknemer. Dat zou de werkgevers tot één miljard euro per jaar extra kosten. Die lastenverhoging dreigde de aangekondigde loonlastenverlaging uit de hollen, en zette veel kwaad bloed bij werkgevers. Werkgeversfederatie VBO sprak van een ‘valse noot’. Voor Unizo was het een ‘pestmaatregel’.

Premier Charles Michel (MR) ontmijnde gisteren het conflict door aan te kondigen dat de maatregel een jaar uitgesteld wordt. De extra maand loon wordt pas vanaf 1 januari 2016 gewaarborgd, in plaats van 2015. De maatregel mag de werkgevers ook maximaal 350 miljoen kosten. Dat is wel het dubbele van wat eerder gecommuniceerd werd. ‘Een voorlopige geruststelling’, zegt Bart Buysse (VBO). ‘Nu is er een jaar extra om alternatieven te bekijken.’ Bij de werkgevers wordt gehoopt dat van uitstel afstel komt.

De vakbonden kondigden gisteren een stakingsoffensief aan omdat ze vinden dat de nieuwe regering enkel bespaart ‘op de kap van de werknemers’. Het uitstel geeft hen nog extra munitie. Vicepremier en minister van Werk en Economie Kris Peeters (CD&V) is het daar niet mee eens. ‘Dit is geen toegift aan de werkgevers, want de timing is pas vandaag finaal beslist.’

Bron: De Standaard 16/10/2014

Mening: De nieuwe regering heeft al heel wat naar haar hoofd 'gesmeten' gekregen. Het stakingsoffensief dat de vakbonden nu al aangekondigd hebben, vind ik een beetje overdreven. Ik snap ergens hun idee wel dat ze zich benadeeld voelen t.o.v. de werkgevers bijvoorbeeld, maar ik vind niet dat staken dan een oplossing is. Het feit dat de lastenverhoging nu ook nog met een jaar wordt uitgesteld, zal hen nog een andere reden geven om te staken. Ik denk dat het belangrijk is dat er goed gecommuniceerd wordt en dat zowel werknemers als werkgevers toegevingen zullen moeten doen. Natuurlijk is dat in een ideale wereld. Ik vrees er met andere woorden voor dat er gewoon nog meer gestaakt zal worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.