actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd February 2011, 21:42
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Te weinig gevangenissen

Artikel:
Er zitten meer dan 11.000 gedetineerden in de Belgische gevangenissen. Dat is een nieuw record, bevestigt Laurent Sempot, woordvoerder van het directoraat-generaal van het Gevangeniswezen. Er is maar plaats voor 9.179 gevangenen.
'We hebben een historische grens bereikt', zegt Sempot in De Morgen. Vrijdag zaten nog 10.974 mensen in de cel, in het weekend kwamen er daar 70 bij. Maandag zaten er 11.044 gedetineerden in de cel, dinsdag 11.017. Vooral in de arresthuizen zit de druk op de ketel, zo blijkt. Zo zitten er bijvoorbeeld in Vorst 679 gedetineerden. Er is plaats voor 400.

Ontslagnemend minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) verwijst naar de plannen van de regering om nieuwe gevangenissen te bouwen. 'Ondanks de regering van lopende zaken werken we voort', zegt hij.

'Op een bepaald moment zal alles vastlopen en gaan er ongelukken gebeuren', waarschuwt Open VLD-senator Martine Taelman. 'Zeker met onze negentiende-eeuwse infrastructuur.'

Volgens Sempot zijn er twee pieken per jaar. De volgende komt er wellicht in september.


Bron:
De Standaard 23/02/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110223_007


Eigen mening:
Nog meer gevangenissen? Zeg maar gerust hotels... Ik lees dat er te weinig gevangenissen zijn voor de vele gevangenen in België. Dat ze dan wat meer gevangenissen bouwen, maar wel met de nadruk op "gevangenis". Nu wordt er veel te veel geld besteed aan al die luxe in de gevangenis. De gevangenen hebben alles wat ze maar hebben willen. Een dakloze op straat kun je de raad geven om een misdaad te plegen, want dan gaat hij van de hel naar de hemel. Dat ze eens gewoon gevangenissen bouwen zonder die tirlantijntjes, waar de gevangenen gewoon gezond kunnen leven. Zo sparen ze heel veel geld uit om nieuwe gevangenissen te bouwen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2011, 14:34
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Te weinig gevangenissen in ons land... Geen wonder dat er zoveel gevangenen ontsnappen Oké even serieus nu. Ik snap wel dat zo'n gevangenis niet op 1,2,3 gebouwd kan worden. Maar veel luxe hoort zo'n gevangenis toch niet te hebben?! Het blijft tenslotte deel van een straf... Om een voorbeeld te geven, de gevangenis van Hasselt, waar Els Clottemans zit, dat is praktisch een paradijs. In het artikel spreken ze van een 'negentiende-eeuwse infrastructuur'. Dat is toch oké voor een gevangenis? Een bed, een toilet en een tafel. Meer moet het in mijn ogen niet zijn. Oké, het mag misschien wat moderner. Maar het hoeft toch geen paradijs te zijn?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd March 2011, 20:03
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Het is inderdaad zo dat de gevangenen het niet slecht hebben in België, maar toch wordt de 'luxe' van de gevangenissen te zwaar bekritiseert volgens mij. De gemiddelde gevangene in België zal wel in dezelfde omstandigheden leven als gevangenen elders (bijvoorbeeld: Frankrijk, Duitsland,...). Dus ik vind persoonlijk dat we niet alle gevangenissen over dezelfde kam mogen scheren. Ik sluit me wél aan bij de mening dat sommige gevangenen te hard in de watten worden gelegd, te veel overbodige luxe krijgen aangeboden.

Wat het tekort aan de gevangenissen betreft: dit is een problematiek die niet makkelijk is op te vangen volgens mij... We zitten nu al met overvolle gevangenissen en er blijven maar gevangenen bijkomen. En om zomaar even een gevangenis neer te zetten is niet simpel. We moeten er plaats voor hebben, de gevangenis moet goed gelegen zijn, niet in een woonwijk om een extreem voorbeeld te nemen. En in België is het niet zo evident om een uitstekende vestiging te vinden. Dan moeten we nog naar de financiële kant van heet plaatje kijken: het is nu eenmaal zo dat we niet al te veel uitgaven moeten gaan doen! Dan gaan er hogere machten op onze vingers tikken! Alhoewel het wel zo is dat het bouwen van extra gevangenissen iets is dat men niet gaat tegenspreken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.