actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2011, 08:24
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
N-VA eist ontslag Koekelberg

De N-VA eist het ontslag van commissaris-generaal van de federale politie Fernand Koekelberg.
In 2008 stuurde Koekelberg een omzendbrief naar alle directies van de federale politie. In de omzendbrief maant de commissaris-generaal aan tot “voorzichtigheid, gebaseerd op budgettaire discipline bij het plannen en uitvoeren van dienstverplaatsingen in binnen- en buitenland”.

Telkens moet een toets uitgevoerd worden “naar opportuniteit van de verplaatsing, de duur ervan, de kostprijs van de verschillende alternatieven en naar het aantal personeelsleden dat de dienstverplaatsing maakt”. Enkel wanneer de dienstverplaatsingen noodzakelijk zijn, mogen ze gemaakt worden.

De N-VA verbaast zich erover dat minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom niet op de hoogte leek te zijn van de bewuste omzendbrief. Turtelboom gaf Koekelberg deze week immers de opdracht een richtlijn inzake dienstreizen uit te werken.

Volgens N-VA is de omzendbrief de schande voorbij. "Koekelberg legt aan gewone agenten regels op die hij zelf overtreedt. Hij organiseert twee luxereizen voor in totaal tien mensen en voor een bedrag van bijna 100.000 euro. Kilo’s gadgets worden overgevlogen, speciale “campagnebrochures” worden gedrukt. De kosten wegen absoluut niet op tegen de baten. Alleszins niet voor de federale politie", aldus de N-VA.

KIeine garnalen en dikke vissen

De partij noemt het onaanvaardbaar dat 'de regels die gelden voor de kleine garnalen blijkbaar niet gelden voor de dikke vissen'. "Even onaanvaardbaar is dat Koekelberg bijna 100.000 euro belastinggeld uitgeeft aan luxereizen naar Qatar in business class voor 10 mensen terwijl de politie schreeuwt om bijkomend geld", aldus Kamerlid Ben Weyts.

Volgens Weyts krijgt hij mail van agenten waarin ze verklaren dat het hen degouteert dat hun baas en zijn gevolg luxereizen houden, terwijl er geen geld is voor kogelvrije vesten voor agenten op patrouille.

Voor Weyts is Koekelberg niet zomaar de chef van de politie. "Hij is er het gezicht van. Hij bepaalt mee het imago van zijn korps en dus ook het beeld dat de burger heeft van de politieagent in de straat. Vooral dáárom vraag ik, namens mijn partij, het ontslag van dhr. Koekelberg. Omdat de politie veel beter verdient dan zo’n baas," besluit Weyts.

Ook LDD eist het ontslag van Koekelberg.

Bron: De Standaard Online
Eigen mening:
Ik begrijp N-VA in deze situatie.
Koekelberg legt allerlei regels op voor anderen, maar zelf houdt hij zich er niet aan. Dit zou niet mogen. Hij geeft meer dan 100 000 euro uit aan luxereizen e.d., maar voor de agenten zou er zogezegd geen geld zijn om kogelvrije vesten te kopen. Het is wel duidelijk dat hier ergens iets mis aan het lopen is. Hoog tijd dat er iets aan gedaan wordt dus, maar Koekelberg ontslaan lijkt me wel een heel drastische beslissing.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th March 2011, 18:53
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Dit is lang niet de eerste keer dat Koekelberg in opspraak komt.

Enkele jaren geleden lag hij nog zwaar onder vuur nadat hij twee (incompetente) vrouwen met wie hij het bed deelde een hoge functie gaf in het kader van de politie.

Het comité P heeft al meermaals zijn corruptie en onkunde vastgesteld maar toch blijft hij zijn positie behouden, voor mij is dit onbegrijpelijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th March 2011, 11:52
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
"Koekelberg wil niet wijken"

"Koekelberg wil niet wijken"

De Inspectie van Financiën gaf politiebaas Fernand Koekelberg een positief advies voor een lobbyreis naar Qatar van 35.000 euro, weet De Morgen, terwijl de uiteindelijke kostprijs 92.000 euro bedroeg. Volgens de krant Het Laatste Nieuws wil de nog maar eens fel in opspraak gekomen Koekelberg van geen wijken weten en kan hij juridisch gezien ook niet tot ontslag gedwongen worden.

Fernand Koekelberg ging - samen met zijn secretaresse Sylvie Ricour - in Qatar lobbyen voor een hoge functie bij de internationale politieorganisatie Interpol. Hij deed dat in weelde. Aan hotels en vliegtuigtickets alleen al werd 40.000 euro uitgegeven. Hij greep overigens naast de door hem gegeerde post.

Eergevoel?
Het peperdure luxetripje op kosten van de belastingbetaler zorgde voor een golf van verontwaardiging, ook in politieke middens. Eerder liet minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom, haar ongenoegen al blijken en gisteren haalde ook premier Yves Leterme zwaar uit: "Niet normaal". Beide politici lijken te rekenen op een eventueel eergevoel van de politiebaas om zelf op te stappen. Maar daar ziet het er volgens Het Laatste Nieuws niet naar uit: Koekelberg klampt zich halsstarrig vast aan zijn positie.

Hij weet dat Annemie Turtelboom hem niet kan dwingen tot ontslag. Natuurlijk is ook Yves Leterme, die de bal gisteren nochtans in háár kamp legde, daarvan op de hoogte. De Open Vld-minister was daarom niet erg blij met de uitspraken van Leterme. "Niet erg collegiaal, om niet te zeggen heel plat", klinkt het in haar omgeving.

Vierde Open Vld'er voor de bijl?
Turtelboom is ervoor beducht de vierde Open Vld'er te worden, met wiens scalp Koekelberg triomfeert. Eerder al liet de taaie politiebaas Patrick Dewael, Guido De Padt en Karel De Gucht in het zand bijten.

Officieel is Fernand Koekelberg overigens ziek tot 18 maart. De beschermeling van de PS heeft de leiding in ons land over ruim 10.000 mensen. (jv)

Bron: Gevonden op het internet op 5/3/2011 op: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...et-wijken.dhtml

Mijn mening: Ook dit artikel bewijst dat Koekelberg, naar mijn inziens, ver buiten zijn boekje gaat! Zoals Stef zegt is het niet de eerste keer dat deze man in opspraak komt en ik denk, of ik weet het bijna zeker, zal het ook niet de laatste keer zijn. Hij blijft zijn positie behouden omdat ze (en hij weet dit) hem niet kunnen dwingen tot ontslag. Dus moeten we maar hopen dat hij zelf uit zijn ideale job stapt? Wat leven wij toch in een democratisch land...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.