actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2009, 10:38
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Honderden auto's beschadigd uit verveling

Honderden auto's beschadigd uit verveling
zaterdag 11 april 2009 \ De Standaard, Auteur: Geert Neyt

CRIMINALITEIT — GENT - Drie jongelui hebben een ravage aangericht in twee Gentse deelgemeenten. De drie beschadigden meer dan honderdvijftig voertuigen. Hun motief: verveling.

Van onze redacteurs

Frederik Velghe

'Om de liefde Gods! Wat heeft Stefaantje nu weer gedaan? En dat op Goede Vrijdag.' Elza Van Der Maelen slaat de handen voor het gezicht. De bejaarde vrouw ontfermt zich al zeven jaar over haar kleinzoon Stefaan V., een van de drie opgepakte vandalen.

'Waarom doet hij zoiets? Slechte vrienden hebben hem meegesleurd. Maar ik zal de schade niet betalen. Ik kan dat ook niet.'

'Sommigen hebben me al gezegd: “Zet hem uit je huis., Maar Stefaantje is mijn kleinzoon en heeft nog nooit zijn hand naar mij opgeheven.'

Toen hij dertien was stond Stefaan V. aan de deur van haar flat in een sociaal appartement in Ledeberg. 'Hij had ruzie gemaakt met een van zijn ouders en kon nergens heen.' Sindsdien woont hij bij zijn grootmoeder, die al 37jaar weduwe is.

'Ik heb medelijden met hem. Stefaantje heeft kort geleden nog bij Ivago gewerkt, maar is zijn baan kwijt omdat hij ziek was en het werk niet had gewaarschuwd. Zo heeft hij natuurlijk niet veel geld. Ik stop hem wel wat toe, maar heb ook maar een klein pensioentje. Hij zou werk moeten vinden, nu hangt hij de godganse dag op straat rond.'

Verveling was het motief dat de drie jongeren opgaven na hun arrestatie.

Stefaan V., Bastiaan D. en de derde jongere werden 'snachts op heterdaad betrapt op een parking. Twee van hen probeerden nog weg te lopen. Er zijn geen aanwijzingen dat ze dronken waren of onder invloed van drugs.

Na hun verhoor werden ze aangehouden voor vernieling van voertuigen. Daar staat een maximumstraf op van drie jaar. Twee van hen riskeren nog eens vijf jaar voor verboden wapendracht, want ze hadden een vlindermes en een aardappelmes bij zich. Daarmee staken ze banden van wagens stuk of maakten krassen op het koetswerk. Ook werden spiegels en nummerplaten afgerukt.

De vandalen trokken kriskras door Gentbrugge en Ledeberg. Op de parking van een Volvogarage werden niet minder dan 27wagens toegetakeld. In sommige straten beschadigden ze tientallen auto's.

Sommigen merkten de schade pas op tijdens het rijden. 'Mijn echtgenote was zich van geen kwaad bewust toen ze 'smorgens wegreed', zegt Ahmed Kaddouri. Pas op de Brusselsesteenweg merkte ze dat de auto een vreemd geluid maakte.

Voor Stefaan V. was het niet de eerste keer dat hij voertuigen beschadigde. Ook een van de twee anderen is bekend bij het gerecht. Op het Netlogprofiel Stefaan V. verscheen gisterochtend het korte berichtje Kasjot Binnuh! Waarop zijn liefje antwoordde: Ge moogt er fier op zijn!

Ondertussen bleven tot gisteravond de mensen aanschuiven op het politiebureau om aangifte te doen. Gevreesd werd dat de teller boven de tweehonderd komt.



Onwaarschijnlijk. Het is echt niet goed dat jongeren altijd maar rondhangen op straat, je ziet wat er van komt. Als ze niet gaan werken of niet naar school gaan, dan treedt er inderdaad verveling op. Dit is heel jammer, andere mensen werken zo hard dat ze de tijd nog niet hebben om zich te vervelen...
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.