actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2016, 09:55
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Nog drie gevangenen in Vorst spannen kort geding aan

Nog drie gevangenen in Vorst spannen kort geding aan

Opnieuw spannen drie gedetineerden van de gevangenis van Vorst, waar de cipiers al bijna drie weken aan het staken zijn, een kort geding aan omdat er niet aan hun basisbehoeften wordt voldaan. Dat zegt Alexander Hamels, de advocaat van een andere gedetineerde uit Vorst die vorige woensdag al de staat liet veroordelen tot dwangsommen. Bovendien zou nog een derde, ruimere klacht in de maak zijn.

De voorzitter van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg veroordeelde de Belgische staat woensdag in kort geding. Als aan de gedetineerde uit Vorst nog enkele elementaire behoeften werden ontzegd, zoals drie maaltijden per dag, moest de staat een dwangsom van 1.500 euro per dag en per inbreuk betalen. De voorzitter nam het dagboek van de man in overweging, dat als bewijsmateriaal naar voren werd gebracht door de verdediging, en waarin hij zijn verhaal doet van de mensonwaardige situatie in de gevangenis. Op vraag van zijn cliënt overhandigde de verdediging het dagboek aan de pers - verschillende fragmenten verschenen gisteren in de media.

Komende dinsdag zal in kort geding gepleit worden voor een gegroepeerde klacht van drie andere gedetineerden uit Vorst, zegt advocaat Alexander Hamels zaterdag. Hij voegt eraan toe dat veel andere gedetineerden zich willen aansluiten bij die vordering, maar dat het bijzonder moeilijk is om die personen in de huidige omstandigheden te ontmoeten, en hun zaak voor te bereiden.

Derde ruimere klacht

"Alleszins wordt er een derde ruimere klacht voorbereid teneinde, zolang de staking duurt, met behulp van dwangsommen de mensenrechtenschendingen een halt toe te roepen. In een toekomstige procedure zal dan schadevergoeding worden geëist op basis van de onmenselijke en vernederende behandeling die de Belgische Staat haar eigen onderdanen laat ondergaan", zegt Hamels.

Het dagboek dat verscheen in de pers zal overigens ook gebruikt worden in de andere rechtszaken. Bovendien is ze overgemaakt aan de Franstalige Ligue des Droits de l'Homme om te bekijken of het gebruikt kan worden voor hun strafklacht, klinkt het. Daarnaast zal de gedetineerde het doorgeven aan de Commissie van Toezicht voor het Gevangeniswezen en aan het Comité voor de Preventie van Marteling en Onmenselijke en Vernederende Behandeling.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/n...g-aan-bd62e266/
Datum: 15/05/2016

Mening: Ik denk dat men in België niet zo'n onmenselijke en vernederende behandeling krijgt als in andere landen. Volgens mij verwacht men gewoon te veel luxe in de gevangenis. Ik zou waarschijnlijk ook klagen als ik in de situatie van de gedetineerden zat (want dat is natuurlijk niet leuk), maar ik zou zeggen: zorg eerst en vooral gewoon dat je niet in de gevangenis terecht komt, dan heb je die problemen niet. De mensen zitten daar niet zonder reden, ze hebben waarschijnlijk erge dingen gedaan (de ene wat erger dan de andere), daarom vind ik dat de gevangenis geen leuke plaats mag zijn waar je alles zomaar krijgt. De gevangenis moet nog steeds een gevreesd iets blijven waar niemand graag is, dan zullen ook veel mensen vermijden om daar terecht te komen denk ik.

Laatst aangepast door Brenda.T*ga : 15th May 2016 om 10:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.