actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2016, 20:00
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Maakt Europese Commissie einde aan cookiebanner?

Uit een uitgelekte conceptversie van de nieuwe Europese Telecommunicatiewet blijkt dat Europa komaf wil maken met cookiebanners en dat wil regelen via de browserinstellingen. Het is niet duidelijk of het uitgelekte concept voor de nieuwe regelgeving ook in januari zal voorgesteld worden in de Europese Telecommunicatiewet.

De Nederlandse organisatie voor data en marketing DDMA heeft een uitgelekte draftversie voor de nieuwe Europese Telecommunicatiewet kunnen inkijken. Europa werkt aan een geüpdate versie van de wet uit 2002.

De Europese Commissie wil in de toekomst niet enkel de traditionele media opnemen in de Telecommunicatiewet, maar ook nieuwe media zoals Facebook, WhatsApp en Skype.

Die bedrijven zullen in de toekomst de Europese Telecommunicatiewet moeten respecteren, en dus ook instaan om de vertrouwelijkheid van de communicatie voor de gebruiker garanderen.

Einde van de cookiebanner?

Uit de uitgelekte versie van de nieuwe wet blijkt ook dat Europa werkt aan een nieuwe regeling voor het gebruik van cookies door websites. Surfers zullen in de toekomst via hun browser kunnen aangeven of ze akkoord gaan met cookies, waardoor expliciete cookietoestemming niet meer nodig is.

In het concept staat ook in dat alle digitale communicatie voor marketing opt-in wordt. Dat wil zeggen dat potentiële klanten expliciet toestemming moeten geven om bepaalde info of reclame te krijgen. Zonder hun toestemming kunnen ze niet gecontacteerd worden.

Nog een lange weg te gaan

De nieuwe Europese Telecommunicatiewet is nog niet voor morgen. In januari wordt het definitieve voorstel van de Europese Commissie voorgesteld. Het is lang niet zeker dat het voorstel snel door het parlement wordt aangenomen.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/c...media/1.2845454
15/12/2016

Eigen mening: Ik vind het goed dat de Europese Commissie werkt aan een nieuwe Europese Telecommunicatiewet. De vorige dateert al van 2002. De telecommunicatie en media zijn sindsdien heel erg gegroeid en veranderd, en ik denk dan ook dat een wet uit 2002 de dag van vandaag al erg verouderd is. Zoals in het artikel staat, zullen in de nieuwe wet ook regels omtrent Facebook en andere sociale media opgenomen worden, en ik denk dat dat zeker een goede zaak is. Bij de wetgeving rond cookies stel ik me voorlopig nog wel vragen. In het artikel staat dat de Europese Commissie ervoor wil zorgen dat iedereen in zijn browserinstellingen moet kunnen aangeven of hij/zij akkoord gaat met cookies. Als men dit wil doorvoeren, denk ik echter dat er ook een duidelijke wetgeving moet komen voor de websites die met cookies werken. Tegenwoordig zijn er namelijk een heleboel websites die gewoonweg niet meer werken zonder cookies. Je krijgt dan een melding dat de website met cookies werkt en de mogelijkheden 'ik ga hier mee akkoord' of 'ik wil meer weten'. Zolang je niet klikt op 'ik ga hier mee akkoord', kan je deze website echter niet gebruiken. Met de nieuwe wet die nu op tafel ligt, zullen dus alle mensen die kiezen om geen gebruik te maken van cookies, hun websitebereik drastisch zien afnemen. Dit kan volgens mij dan ook weer niet de bedoeling zijn. De informatie die zich op het internet bevindt, moet ten allen tijde voor iedereen beschikbaar blijven. Ik vind dan ook dat bij invoering van deze wet, de makers van websites moeten verplicht worden om zowel een versie van de website met cookies als een versie van de website zonder cookies te ontwerpen. Bepaalde informatie zal dan voor gebruikers die niet instemmen met cookies niet beschikbaar zijn, maar de website volledig ontoegankelijk maken voor deze mensen vind ik niet kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.