actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th January 2011, 14:18
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
Tabaksverkoop stijgt, aantal rokers neemt af

Sigaretten en tabak hebben niet geleden onder de crisis: hun verkoop is in België de voorbije twee jaar toegenomen. In vergelijking met 2009 blijft het aantal rokers weliswaar stabiel. Dat concludeert het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) uit een peiling bij meer dan 3.300 consumenten en analyse van gegevens van de FOD Financiën.
In 2010 werden 8 procent meer sigaretten verkocht tegenover 2009. Roltabak ging vorig jaar zelfs 13,7 procent meer over de toonbank dan het jaar voordien.

Toch blijft het aantal rokers stabiel ten opzichte van 2009. Het aantal dagelijkse rokers zakte in 2010 verder tot minder dan 18 procent van de bevolking, waar dat in 1982 nog 40 procent was en in 2004 nog net boven de 20 procent. Van de vrouwen rookt 13 procent dagelijks, tegenover 20 procent van de mannen. Wanneer ook rekening gehouden wordt met gelegenheidsrokers, blijkt dat in totaal een Belg op de vier rookt.

Er zijn wel regionale verschillen: zo wordt in Vlaanderen (19 procent) en Brussel (20 procent) door meer mensen dagelijks gerookt dan in Wallonië (14 procent). Opvallend is ook dat het aantal dagelijkse rokers afneemt met de leeftijd. Iets meer dan de helft van de Belgische rokers geeft aan te willen stoppen.

Het OIVO stelt daarnaast vast dat de meest kwetsbaren binnen onze samenleving minder dan andere sociale groepen van plan zijn om de sigaret vaarwel te zeggen. 'Overheidsacties zijn en blijven dan ook broodnodig', zo klinkt het.

Bron : De Standaard

Mening : 25% van de Belgen rookt ! Het aantal rokers blijft stabiel maar de tabaksverkoop stijgt wel. Wilt dit dan zeggen dat de - reeds bestaande - rokers meer en meer zijn beginnen roken door de crisis? Dat de tabaksverkoop zelfs stijgt tijdens een economische crisis bewijst dat mensen geen afstand van hun sigaret kunnen nemen en dit voor hen een verslaving is geworden. De meest kwetsbaren binnen onze samenleving moeten ook gesensibiliseerd worden de sigaret vaarwel te zeggen. Ze moeten gewezen worden op de hoge kosten (!), het verhoogde risico op gezondheidsproblemen, ... etc. Overheidsacties kunnen hieraan bijdragen maar volgens mij kan hun naaste omgeving meer invloed op hen uitoefenen. Ook dokters zouden hun rokende patiënten telkens moeten wijzen op de gevaren. Ik weet niet of overheidsacties de mogelijkheid hebben om de kwetsbaren in onze samenleving individueel aan te sporen te stoppen met roken. Want wat doet zo'n flyertje (in de brievenbus) met een verslaafd persoon? Ook affiches, 'boodschappen van algemeen nut', ... hebben denk ik maar weinig effect op de 'kwetsbaren van onze samenleving'.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th January 2011, 16:56
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Als ik de titel van het artikel zie, dan stel ik me toch wel vragen over het feit of we nu goed bezig zijn of niet. De verkoop van tabak stijgt, dan zijn we al niet goed bezig. Maar het aantal rokers neemt af, wat dan weer goed is. Mijn conclusie is dus ook: diegenen die roken, roken meer. Niet goed bezig dus. Het is zo slecht voor je eigen gezondheid en die van diegenen die je omringen.
Waarom wordt tabak niet gewoon verboden in de samenleving? Er is geen enkele positieven kant aan tabak.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th January 2011, 14:02
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Ik vind het ook raar dat de verkoop van tabak stijgt, maar dat het aantal rokers daalt. Het aantal rokers blijft echter nog vrij hoog, 25%. De rokers vallen dus als groep zeker niet te marginaliseren. Wanneer we tabak gaan verbieden zoals Eva voorstelt gaat er gewoon een illegale markt komen. Er is in Amerika al eens geprobeerd een sociaal aanvaarde drug (alcohol) te verbieden. Dit leidde slechts tot massaal grote winsten voor criminelen, die slapend rijk werden. Dit is dus volgens mij ook niet echt de beste oplossing. Ook ik denk dat de acties van mensen in de naaste omgeving van de verslaafde veel meer effect hebben dan een aantal sensibiliseringscampagnes van de overheid.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th January 2011, 11:55
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
Citaat:
Waarom wordt tabak niet gewoon verboden in de samenleving? Er is geen enkele positieven kant aan tabak.


De accijnzen op tabak (en ook op alcohol overigens) leveren de staat jaarlijks honderden miljoenen op (ik heb zelfs eens gelezen dat het rond de 3 miljard schommelt, maar hier kan ik helaas geen bron voor geven).

Buiten het feit dat het veel geld oplevert, ben ik van mening dat iedereen het recht heeft om te kiezen of die wel of niet rookt. En zolang anderen (bv. op restaurant)er niet door gestoord worden heb ik er dan ook niet de minste problemen mee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.