actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2018, 19:17
Lisa.S*pion Lisa.S*pion is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 48
Hersenschade door schildersziekte is blijvend

Mensen die hersenschade hebben door het werken met oplosmiddelen, houden daar jarenlang gezondheidsklachten aan over. Daar staat tegenover dat klachten niet erger worden.

Er is geen verhoogde kans op dementie en het aantal patiënten met de 'schildersziekte' is flink gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van neuropsycholoog Evelien van Valen, die vandaag aan de Universiteit van Amsterdam promoveert.

Chronische toxische encefalopathie (CTE), zoals de schildersziekte officieel heet, wordt veroorzaakt door langdurige blootstelling aan organische oplosmiddelen. Schilders, autospuiters, schoonmakers, drukkers en stoffeerders behoren tot de risicogroep.

Sinds 1997 zijn ruim 3000 mensen met gezondheidsklachten doorverwezen naar twee speciale 'Solvent-teams' in Amsterdam en Enschede. Circa 600 patiënten kregen de diagnose. Ze zijn vergeetachtig, hebben concentratieproblemen en zijn sneller moe of geïrriteerd. ,,Alles gaat trager en kost meer tijd. Patiënten hebben moeite met het opnemen van nieuwe informatie.''

Bronvermelding: 23/05/2018, Algemeen Dagblad
https://www.ad.nl/wetenschap/hersen...jvend~a98fd180/

Eigen mening: Ik had nog nooit over de schildersziekte gehoord al lijkt het mij logisch dat een lange blootstelling aan organische oplosmiddelen niet gezond is. Deze ziekte leek mij eerst niet zo ernstig maar na dit artikel te lezen moet ik mijn mening een beetje bijsturen aangezien er ernstige gevolgen gekoppeld zijn aan deze ziekte zoals vergeetachtigheid, concentratieproblemen, enzovoort. Chapeau voor alle schilders dat zij, ondanks de kans om deze ziekte op te lopen, toch bewust kiezen om dit beroep uit te voeren. Eigenlijk zouden zij toch op zijn minst voorzorgsmaatregelen nemen om deze ziekte te voorkomen denk ik dan. Is het niet verplicht om een mondmasker te dragen als schilder? Zo nee, dan moet dit een verplichting worden zodat ze de ziekte kunnen voorkomen aangezien er toch ernstige gevolgen aan vasthangen.

Laatst aangepast door Lisa.S*pion : 23rd May 2018 om 19:18. Reden: Spellingsfouten
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.