actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2018, 18:37
Lisa.S*pion Lisa.S*pion is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 48
Homans: ‘Geen millimeter toegeven op vlak van gelijkheid man en vrouw’

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) was in het Vlaams Parlement scherp voor de Islampartij. Zonder de partij bij naam te noemen, haalde ze ook uit naar haar coalitiepartner CD&V.

Minister Homans kreeg dinsdagmiddag in Commissie vragen over de Islampartij, die in oktober op een aantal plaatsen in Wallonië en Brussel wil opkomen en onder meer pleit voor apart openbaar vervoer voor mannen en vrouwen tijdens de spits.

‘Discriminatie op basis van geslacht staat haaks op de visie die ik als minister wil uitdragen maar ook op mijn persoonlijke visie als persoon die leeft in een moderne westerse maatschappij’, zei Homans. ‘De gelijkheid tussen man en vrouw is de hoeksteen van de moderne samenleving en ik zal hier geen millimeter op toegeven.’

Spiegel
De minister maakte van de gelegenheid gebruik om indirect de CD&V aan te vallen, omdat de Antwerpse afdeling van de christendemocraten de ultraorthodoxe jood Aron Berger een plaats geeft op de kieslijst.

‘Ik veroordeel ten stelligste wat er gebeurt met de partij Islam, maar tegelijkertijd veroordeel ik heel sterk dat er partijen zijn die personen van gelijk welke geloofsovertuiging op hun lijsten willen zetten die onze fundamentele waarden niet respecteren. Ik veroordeel het en raad af om het te doen, maar ik denk dat die politieke partijen dan zelf maar eens goed in de spiegel moeten kijken.’

Haar partijgenote Nadia Sminate ging nog een stap verder en noemde de positie van CD&V hypocriet. Voor commissievoorzitter Mercedes Van Volcem (Open VLD) is het onaanvaardbaar dat partijen de klok terugdraaien op het vlak van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. ‘Daar is jarenlang voor gestreden.’

Berger stelt in een interview met Joods Actueel onder meer dat hij vrouwen om religieuze redenen geen hand wil schudden, en dat is bij verschillende partijen - ook bij een aantal CD&V-kopstukken - in het verkeerde keelgat geschoten. De partij wil dat Berger afstand doet van bepaalde uitspraken.

Partijstatuten
Over de Islampartij zei Homans dat alle bevoegde onafhankelijke organen zich over de zaak buigen’. Concreet gaat het dan vooral om het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. Unia gaat in de partijstatuten van de Islampartij op zoek naar mogelijke andere inbreuken op het discriminatiebeginsel, benadrukte ze.

Bronvermelding: 17/04/2018, De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180417_03467712

Eigen mening: Ik deel de mening van Minister Liesbeth Homans. Het is absurd dat er gepleit wordt voor apart openbaar vervoer voor mannen en vrouwen. Na jarenlange strijd voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen wil de islampartij ineens apart openbaar vervoer. Zelf zie ik niet ik welke voordelen de partij uit deze maatregel wil halen, het zou eerder meer nadelen met zich mee brengen bijvoorbeeld op vlak van sociale vaardigheden. Organisatorisch gezien kan ik me niet inbeelden dat dit mogelijk gemaakt zal kunnen worden. Daarom deel ik de mening van minister Liesbeth Homans en ben ik dan ook zeer opgelucht dat zij zeker is van haar mening en niet met zich laat sollen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.